انباشتی از بحران‌های حل نشده داریم | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 12 شهريور 1403 - 20:57

انباشتی از بحران‌های حل نشده داریم

شماره: 26213
Aa Aa

بحران‌های اجتماعی را نمی‌توان با نیروی انتظامی حل و فصل کرد؛ تجمع معضلات گاهی منجر به خشم اجتماعی می‌شود| باید آزادی علمی به رسمیت شناخته شود؛ سرمایه اجتماعی و اعتماد به دانشگاه کمتر شده است.

حسین سیمایی صراف، وزیر علوم عنوان کرد؛
انباشتی از بحران‌های حل نشده داریم

حسین سیمایی صراف، وزیر علوم در جلسه شورای علمی فرهنگستان علوم گفت:

علم جز با احترام به عالِم توسعه پیدا نمی‌کند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او عنوان کرد:

باید آزادی علمی به رسمیت شناخته شود چرا که گام اول برای توسعه علم، آزادی علمی است. اعتقاد راسخی به تکریم عالِم دارم چرا که خود را خادم علم و نهاد علم می‌دانم. توسعه کشور در گرو توسعه علم و توسعه علم نیازمند احترام به عالم است. گرچه متأسفانه امروزه سرمایه اجتماعی و اعتماد به دانشگاه کمتر شده است اما همچنان اعتماد به دانشگاه‌ها بیشتر از سایر نهادهاست.

وی با بیان اینکه انباشتی از مسائل و بحران های حل نشده داریم گفت:

تجمع معضلات گاهی منجر به خشم اجتماعی می‌شود، تنها راه حل برطرف کردن این معضلات مسیرعلم است. عالمان عقل‌گرای شیعه، یکصد سال برای حجیت عقل جنگیدند و اکنون گویا باید برای حجیت و مرجعیت علم نیز تلاش کرد. به گفته همه ی وزرای ادوارعلوم تنها شخصی که بیشترین پیگیری و دغدغه را نسبت به نهاد علم دارند مقام معظم رهبری است لذا ایشان قطعا از نیازمندی ها و راهکارهای ارتقاء نهاد علم، استقبال می کنند.

سیمایی با بیان اینکه علم مبتنی بر شواهد است ادامه داد:

متأسفانه علم در سیاستگذاری‌ها و تصمیم گیری ها کمتر دخالت دارد. به عنوان مثال مشکل تورم را با تعزیرات حکومتی نمی‌توان حل کرد. همچنین بحران‌های اجتماعی را نمی‌توان با نیروی انتظامی حل و فصل کرد بلکه بحران اجتماعی راه حل علمی دارد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید مسئولیت اجتماعی خود را در قبال جامعه به درستی ایفا کند افزود:

دانشگاه‌های نسل یک آموزش، نسل دوم پژوهش، نسل سوم کارآفرین بودند ونسل فعلی، دانشگاه تأثیرگذار اجتماعی و متعهد به مردم، حاکمیت و جامعه است.

سیمایی با تاکید بر اینکه گام اول برای توسعه علم، آزادی علمی است گفت:

یک راه سیستمی تکریم عالم این است که آزادی علمی را به رسمیت بشناسیم. علم در محیط نا امن رشد نمی کند و اگر علم و عالم را محدود و چارچوب دار کنیم، خلاقیت را از عالم گرفته ایم و در چنین شرایطی عالم در پژوهش و آموزش خود موفق نخواهد شد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان