انفجار در خط انتقال گاز سراسری «خرابکارانه» بود | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 15:18

انفجار در خط انتقال گاز سراسری «خرابکارانه» بود

شماره: 24647
Aa Aa

وزیر نفت گفته آماده باش بودیم و می‌دانستیم بعد از اتفاقات منطقه و راهپیمایی عظیم مردم در ۲۲ بهمن دشمن تلاش خواهد کرد چالش ایجاد کند.

گاز صنایع و ادارات سه استان ایران قطع شد؛
انفجار در خط انتقال گاز سراسری «خرابکارانه» بود

یکی از خطوط اصلی انتقال گاز سراسری در ایران منفجر شد.

به گزارش اسپادانا خبر، در پی شنیده شدن صدای انفجاری در بروجن در استان چهارمحال و بختیاری، وضعیت در این شهرستان به حالت اضطراری درآمد و تدابیری ویژه در دستور کار قرار گرفت که از جمله آنها قطع گاز برخی مناطق بروجن است؛ انفجاری که حوالی ساعت یک بامداد به وقوع پیوست و شدتش به حدی بود که موجب وحشت مردم در شهر‌های بروجن، بلداجی و گندمان شد و حضور ایشان در معابر را به دنبال داشت.

فتاح کرمی، فرماندار شهرستان بروجن در خصوص این رویداد گفت:

این خط لوله گاز که جزو خطوط سراسری گاز کشور است در منطقه گردنه حلوایی دچار آتش‌سوزی و انفجار شد.

وی با تاکید بر قطع گاز در این خط سراسری افزود:

هم اکنون محور ارتباطی بروجن به لردگان و خوزستان در مجاورت این خط لوله بسته شده و تیم های امداد و نجات و آتش نشانی در محل مستقر هستند البته تا زمانی که گاز باقی مانده در لوله ها موجود است آتش شعله‌ور خواهد بود.

اسماعیل یزدانی، فرمانده آتش‌نشانی بروجن هم در این باره گفت:

صدای شنیده شده در پی انفجار خط ۶۵ انتقال گاز سراسری کشور حدفاصل گردنه حلوایی و سه‌راهی بلداجی بوده است.

طبق اعلام مقامات رسمی این حادثه تاکنون هیچ تلفاتی نداشته و به خودرو‌های عبوری مسیر ارتباطی بروجن به لردگان و خوزستان هم خسارتی وارد نشده است.

مدیر مرکز راهبری شبکه گاز در گفت‌وگو با رسانه ملی با تاکید بر اینکه انفجار در خط لولهٔ بروجن - شهرکرد خرابکارانه بود گفت:

در تامین گاز کشور مشکلی نداریم و مشکل ایجاد شده در چند روستای نزدیک به محل حادثه هم به‌زودی برطرف می‌شود. 

خط گازی که منفجر شد شریان اصلی انتقال گاز طبیعی از پالایشگاه‌های خلیج فارس به سمت شهرهای بزرگ از جمله تهران، اصفهان و مشهد است.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران نیز از اقدام خرابکارانه و وقوع انفجار در خط لوله سراسری گاز کشور خبر داد و گفت:

در حال حاضر آتش‌سوزی خط مهار و عملیات بازسازی خط لوله آغاز شده است و امیدواریم که در سریعترین زمان ممکن خط لوله تعمیر شده و به سرویس باز گردد

سعید عقلی گفت:

حوالی ساعت یک بامداد امروز در اثر قدامات خرابکارانه، انفجاری در خط لوله گاز سراسری اتفاق افتاد. در حال حاضر آتش‌سوزی خط مهار و عملیات بازسازی خط لوله آغاز شده است و امیدواریم که در سریعترین زمان ممکن خط لوله تعمیر شده و به سرویس باز گردد. خوشبختانه در اثر این انفجار به کسی آسیبی نرسیده است و همکاران شرکت ملی گاز در حال مدیریت موضوع و تعمیر خط لوله و بازگرداندن خط لوله به مدار سرویس هستند.

وی با تاکید بر اینکه با اقدامات انجام شده در کنترل مصارف، در حال حاضر مشکلی در تامین گاز شهر‌ها وجود ندارد گفت:

مشکلات اندک ایجاد شده در روستا‌های اطراف محل انفجار به سرعت و پس از تعمیر خط لوله برطرف خواهد شد. ضمن اینکه سوخت مایع مورد نیاز و LPG در این منطاق فراهم شده و در اختیار روستا‌های مورد نظر قرارخواهد گرفت؛ لذا مردم نگرانی از این بابت نداشته باشند.

شرکت ملی گاز اعلام کرد:

خرابکاری در خطوط اصلی گاز موجب قطع گاز صنایع و ادارات سه استان خراسان‌شمالی، لرستان و زنجان شده اما مشکلی در تامین گاز شهرها وجود ندارد و مردم نگران نباشند.

کمتر ۱۴ ساعت خطوط انتقال گاز به شبکه سراسری بازخواهند گشت

اوجی، وزیر نفت گفت:

ساعت یک بامداد توسط تیم های خرابکارانه در خطوط انتقال گاز شبکه های سراسری در چند منطقه انفجار صورت گرفت و از ساعات اولیه شرکت ملی گاز شرایط را تحت کنترل داشت.

از قبل برای همه تاسیسات نفتی و گازی آماده باش بودیم و می‌دانستیم بعد از اتفاقات منطقه و راهپیمایی عظیم‌مردم در ۲۲ بهمن دشمن تلاش خواهد کرد که برای مردم چالش ایجاد کند، بعد از این اتفاق سریعا آرایش شبکه تغییر یافت و تیم های عملیاتی در منطقه حضور یافتند و این اتفاق خسارات جانی به همراه نداشت. چندین ماه در رسانه های معاند اعلام میشد و حتی سناتور های آمریکایی بیان می‌کردند که صنعت نفت و گاز ایران را هدف قرار خواهند داد. کمتر از ۱۲ تا ۱۴ ساعت خطوط انتقال گاز به شبکه سراسری بازخواهند گشت. گاز روستاهایی که بدلیل انفجار خط لوله قطع شد تا امشب وصل می‌شود.

او گفت:

 قطعی گاز در استان‌های بزرگ رخ نمی‌دهد و  تا غروب امروز همه خطوط گازی بازسازی و تعمیر شده و در مدار تولید قرار می‌گیرند.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان