بحران‌‌های فرهنگی ما با نوحه حل می‌شود | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403 - 22:12

بحران‌‌های فرهنگی ما با نوحه حل می‌شود

شماره: 22719
Aa Aa

او می گوید بزرگترین بحران‌های فرهنگی ما می‌تواند در نوحه‌ها حل شود. ناشکری، ناامیدی، ندیدن نیمه پر لیوان از جمله معضلات امروز جامعه است.

علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد؛
بحران‌‌های فرهنگی ما با نوحه حل می‌شود

علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در نشست تخصصی نوحه‌سرایان و نغمه‌پردازان با عنوان «میان‌داران جهاد» گفت:

جنس قیام امام حسین (ع) تبلیغی است.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

براساس روایات اگر فردی یک بیت شعر برای امام حسین (ع) بگوید چه پاداش با عظمتی برای آن هست همچنین اگر کسی خودش شعر نگفته باشد ولی آن را بخواند. پس پاسخ دادن به نوحه در هیأت هم دارای ثواب و پاداش است.

او اظهار داشت:

هیچ‌گاه از ادبیات کهن فارسی جدا نشوید. شاهنامه را مطالعه کنید. داستان‌های مختلف در شاهنامه با روحیه حماسی داریم. برای تقویت حماسه‌سرایی حتماً شاهنامه را مطالعه کنید که کمک به روحیه حماسی شما در شعر گفتن می‌کند.

این سخنران مذهبی ادامه داد:

برای روضه‌خوانی زاویه دید‌های جدید را ارائه کنید. روضه خوانی از زبان حضرت رباب (س) که گله کند یا حسین بچه را اینگونه سیراب می‌کنند اجحاف در حق این زن عارفه است. زبان حال رباب این است که می‌گوید علی اصغر من به فدایت.

پناهیان با بیان اینکه مضامین انقلابی را با زاویه دید مسائل عاشورایی می‌توان رشد داد گفت:

بزرگترین بحران‌های فرهنگی ما می‌تواند در نوحه‌ها حل شود. ناشکری، ناامیدی، ندیدن نیمه پر لیوان از جمله معضلات امروز جامعه است. این موضوع را می‌توان با امام حسین (ع) که دارای دعای عرفه است و از ۱۱۰ سطرش ۵۰ سطر آن تشکر از خداست حل کرد.

وی با بیان اینکه نیاز داریم نیمه دوم ولایت مداری را در جامعه بیان کنیم گفت:

رویکرد ارباب و نوکر خوب است اما باید به بحث ولایت عرضی وارد شویم. از شما تقاضا دارم موضوعاتی مانند ما برای هم بمیریم، به هم مهربان باشیم و به هم پیوستن، را در قالب نوحه میان هیأتی‌ها ترویج کنید. الآن مشکلات جامعه ما با اصلاح حکمرانی مردمی حل می‌شود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان