بیش از 50 درصد کولبران مدارک لیسانس و فوق لیسانس دارند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 11:09

بیش از 50 درصد کولبران مدارک لیسانس و فوق لیسانس دارند

شماره: 17736
Aa Aa

10 درصد زنان مناطق پاوه، اورامان و مریوان کولبرند که بیشترشان سرپرست خانوارند| برخی از اهالی پاوه در تایر تراکتور خاک ریخته و گوجه و توت فرنگی کاشته‌اند.

قباد کرمپور، نماینده کرمانشاه در شورای عالی استان‌ها؛
بیش از 50 درصد کولبران مدارک لیسانس و فوق لیسانس دارند

قباد کرمپور، نماینده کرمانشاه در شورای عالی استان‌ها گفت:

10 درصد زنان مناطق پاوه، اورامان و مریوان کولبرند که تازه بیشترشان نیز سرپرست خانوارند. این شغل حتی برای مردان هم طاقت فرسا است چه رسد به زنان.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایلنا، او اظهار داشت:

برای در امان بودن جان کولبران به نظرم باید مرز را کامل ببندند و تمام منطقه مرزی را سیم خاردار بکشند و در عوض یک بازارچه مرزی مانند مرز قصرشیرین ایجاد کنند تا جوانان وقتی برای حمل تلویزیون یا کولری به آن سوی مرز می روند کشته نشوند. تعدادی از کولبرانی که در مناطق مرزی کشته شده‌اند به خاطر حمل تلویزیون بوده است. بیشترین کولبری در شهرستان مرزی پاوه انجام می شود آن هم به دلیل بیکاری مردم منطقه است. در این شهرستان مرزی هیچگونه شغل و منبع درآمدی وجود ندارد. اهالی آنجا از روی ناچاری در کوه‌ها و تپه های سخت گذر انگور کاشته‌اند. عده‌ای نیز روی پشت بام خانه‌های‌شان در تایر تراکتور خاک ریخته و گوجه و توت فرنگی کاشته‌اند که بتوانند تا مدتی مخارج زندگی‌شان را با این کار تامین کنند. بارها از آنها سؤال کرده ام که کاشت انگور در مناطق سخت گذر چقدر برایتان درآمد دارد که مردم دیگر مناطق کرمانشاه با وجود باغداری هم سود چندانی عایدشان نمی‌شود؟ گفتند سالی 10 میلیون تومان. واقعا با سالی 10 میلیون تومان با پنج سر عائله می‌توان زندگی کرد؟ بیش از 50 درصد کولبران دارای مدارک لیسانس و فوق لیسانس هستند. کولبری که فوق لیسانس ریاضی بود به خاطر حمل تلویزیون ال.سی.دی در مرز کشته شد. آیا اگر این افراد مشکل معیشتی نداشته باشند حاضرند جان شان را به خطر بیندازند؟

وی گفت:

بارها زنان کولبر مناطق مرزی پاوه با من درد دل کرده و گفته‌اند اگر ماهی فقط 2 میلیون تومان درآمد داشته باشند خوشبخت زندگی می کنند.

کرمپور افزود:

نباید افرادی که اسلحه و مشروبات الکلی از مرز وارد می‌کنند و قاچاق‌برند را با کولبرانی که لوازم برقی از مرز وارد می‌کنند اشتباه گرفت.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان