ترافیک استانبول و مسکو بدتر از تهران است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 7 ارديبهشت 1403 - 21:10

ترافیک استانبول و مسکو بدتر از تهران است

شماره: 19376
Aa Aa

اصلاً صحبت بازداشت در گشت‌های امنیت اخلاقی نیست؛ انتقال برای توجیه و تعهد است و اینکه خانواده وضع فرد را ببیند و بعد تحویل خانواده شود.

حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران؛
ترافیک استانبول و مسکو بدتر از تهران است

حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران گفت:

هر پلیسی هر کجا باشد مکلف است وظایف پلیسی را حتی اگر مرتبط با او نباشد انجام دهد.
به گزارش اسپادانا خبر، او در گفت و گو با مهر، ادامه داد:
ما ابلاغ کردیم اگر یک پلیس انتظامی در جایی ایستاده و گره ترافیکی ایجاد شده باید آن گره ترافیکی را باز کند یا بالعکس اگر پلیس راهوری است که لازم است مقابله کند با سارقی یا کسی که اخلالی در نظم و انضباط ایجاد می‌کند باید این کار را انجام دهد تا پلیس انتظامی برسد. وجود پلیس در یک نقطه یعنی امنیت و آرامش برای شهروندان. اگر این دستور اجرا شود گلستان می‌شود. تدبیر من فرمانده این بوده که اگر جایی مأمور راهور است و مشکل انتظامی ایجاد شد باید برخورد کنند. حتی گفتیم اگر معتاد متجاهر را دیدید که در حال زمین خوردن است نگه دارید و با مرکز فرماندهی تماس بگیرید تا گشت مواد مخدر او را ببرد یا به عنوان مثال کسی که گردن کشی می‌کند، اوباشگری می‌کند و مزاحم نوامیس مردم است سریع برخورد کنید. اگر دیدید مشکل ترافیکی است حالا نمی‌گوییم تصادف را جمع کنید چون کار تخصصی است و باید افسر کارشناس بیاید اما وقتی شما می‌توانید کمک کنید این کار را انجام دهید نباید دریغ کنید. این تدبیر من فرمانده است که باید عمل شود. وجود یک پلیس در هر جا یعنی طمانیه، آرامش و امنیت برای مردم و اهالی شهر حتی گشت‌های انتظامی هم باید کارهای ۱۱۰ را انجام دهند چرا که حجم تماس‌ها در تهران بالا است. ما در فرماندهی تهران بزرگ بالغ بر ۱۰ هزار مأموریت عملیاتی فوریتی پلیسی ۱۱۰ روزانه انجام می‌دهیم و گاهی اوقات تعداد این عملیات به ۱۳ هزار تا ۱۵ هزار مأموریت هم می‌رسد. این مأموریت‌ها غیر از سایر کارهای پلیس مانند جرایم مربوط به مشروبات الکی، جعل و کلاهبرداری و گشت امنیت اخلاقی است.
او در مورد سگ گردانی نیز اظهار داشت:
کسانی که سگ دارند باید بدانند در کشور ما محیط پارک برای خانواده است. در کشورهای اروپایی که نگهداری سگ مجاز است قوانین بسیار سختی دارند، از نگهداری سگ در آپارتمان تا بیرون آوردن تا به پارک بردن تا حمل با خودرو. این طور نیست که مثل کشور ما سگ را در صندلی عقب رها کنند. در کشورهای اروپایی باید با قفسه‌های مخصوص سگ حمل شود، اگر داخل پارک فضولاتی ریخت جریمه بسیار سنگین دارد، اگر سگ در آپارتمان با سر و صدا مزاحمت ایجاد کرد جریمه بسیار سنگینی دارد اما متأسفانه این قوانین را نمی‌بینیم و فقط می‌گوئیم اروپاییان سگ دارند. مبنای اقدام و عمل پلیس قانون است، زمانی که یک شهروند با ۱۱۰ تماس می‌گیرد و می‌گویند همسایه بغلی ما سگ دارد و از سر و صدایش تا صبح نمی‌توانیم بخوابیم ما باید چه کنیم؟ تنها مامن و پناهگاه این فرد پلیس است، طبیعتاً باید با فرد برخورد کنیم و به کلانتری احضارش کنیم تا با او برخورد قانونی شود. باید بر اساس قوانین جاری جامعه عمل کنیم و پلیس وظیفه اش این است با متخلفان برخورد کند. ما به شدت در این بخش برابر قانون برخورد می‌کنیم و البته الان هم عمل می‌کنیم البته نمی‌توانیم بگوییم صددرصد توانسته ایم وضعیت را درست کنیم اما حدود ۸۰ درصد وضعیت بهتر شده و البته این رفتار پلیس استمرار پیدا می‌کند.
وی در مورد ترافیک تهران نیز گفت:
اصلی ترین معضل ترافیک تهران عدم تناسب تعداد خودرو و موتور با خیابان‌ها و محورهای مواصلاتی سطح شهر است. وقتی ۴۲۰۰ خودرو و حدود همین مقدار موتورسیکلت در سطح شهر است و در بسیاری از نقاط ۸ برابر ظرفیت خیابان‌ها، خودرو است به خصوص در پیک ترافیک صبحگاهی و شامگاهی این دیگر دست پلیس نیست حتی می گویم دست شهرداری هم نیست، در واقع دست هیچ دستگاه دیگری هم نیست البته در دنیا همین طور است. به استانبول و مسکو سفر کرده ام و خیلی بدتر از ما هستند. این شهرها که رفتیم ما را با ماشین ویژه از خط ویژه می‌بردند و الا اگر می‌خواستیم از ترافیک برویم شاید در مسکو یک مسیر را باید دو ساعته طی می‌کردیم همین طور استانبول.
 
او درباره گشت امنیت اخلاقی نیز گفت:
وقتی کسی در یک کشور زندگی می‌کند باید قوانین و مقررات آن کشور را رعایت کند، رعایت شئونات اسلامی در اماکن و معابر عمومی و محل‌هایی که تردد می‌کنند از واجبات است و کسی که این شئونات را رعایت نکند برابر قانون مجازات اسلامی مرتکب جرم شده است و نوع جرم این فرد آشکار است و پلیس هم بر اساس مأموریت ذاتی که بر عهده اش است عمل می‌کند البته که اقدامات ما در این زمینه تقریباً ایجابی است اما جایی هم که لازم باشد فرد را به دستگاه قضائی معرفی می‌کنیم. بیش از ۹۵ درصد اقدامات ما با تذکر انجام می‌شود، انصافاً بگوییم خیلی‌ها رعایت می‌کنند همکاران به خصوص خانم و حتی آقا وقتی تذکر می‌دهند و مردم گوش می‌کنند، افراد وقتی حجاب، مقنعه و آرم پلیس را روی مقنعه همکاران می‌بینند رعایت می‌کنند البته یک عده هم رعایت نمی‌کنند که آنها را به مجموعه پلیس امنیت اخلاقی می‌آوریم در آنجا نگاه مان اخذ تعهد و آموزش و توجیه است که اینگونه اقدام می‌کنیم. کسانی هم که می‌آیند یک کلاس توجیهی و اخذ تعهد دارند و بعد تحویل خانواده می‌دهیم بیشتر از این نیست. نگاه نکنید در یک شهر با جمعیت ۱۳ میلیون چهار نفر بدحجاب را می‌بینیم و فکر می‌کنیم همه این طور هستند. در روز اربعین تشریف بیاورید زنان و دختران محجبه ما را خواهید دید، مردان معتقد ما را خواهید دید. عید غدیر یک نمونه اش بود. بعضی‌ها خیلی سیاه نمایی می‌کنند، دو نفر را می‌بینند و می‌گویند تمام دنیا را سیل برد اما این طور نیست. اصلاً صحبت دستگیری و بازداشت در گشت‌های امنیت اخلاقی نیست بلکه انتقال برای توجیه و تعهد است و اینکه خانواده اش ببیند این فرد با چه وضعی است و بعد تحویل خانواده می‌شود. در پلیس تهران اقدامات خوبی انجام می‌شود که عمدتاً بر اساس قانون است اما متأسفانه برخی اقدامات پلیس به واسطه یک خطای انسانی کوچک از سوی مأمور پلیس زیر سؤال می‌رود مثل آن ون گشت ارشاد و آن مادر. اساسی‌ترین و مهمترین دغدغه ما آموزش است. معتقدیم که حتی به یک ماموری که ۲۰ یا ۲۹ سال خدمت کرده است باید آموزش داد. آموزش کارگاهی و مجرب کردن مأمورین مهم است اما این را بدانید حجم مأموریت‌ها بالاست در طول روز ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار مأموریت فوریتی ۱۱۰ انجام می‌دهد که مأموریت گشت امنیت اخلاقی، گشت‌های امداد یگان، گشت‌های ویژه پلیس آگاهی هم به آنها اضافه می‌شود. هزاران هزاران مأموریت انجام می‌شود بالاخره یک جایی یک مأمور اشتباهی می‌کند نباید این همه کار خوب را با یک اشتباه زیر سؤال ببریم. باید نگاه واقع‌بینانه داشته باشیم البته که همین یک مورد را برنمی تابیم.
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان