تغییر نرخ ارز تاثیری بر سفره مردم ندارد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 6:33

تغییر نرخ ارز تاثیری بر سفره مردم ندارد

شماره: 25109
Aa Aa

گزارش بانک مرکزی نشان دهنده تدوام مهار تورم در سال جاری است| تورم نقطه‌به‌نقطه ۳۵ درصد و نرخ بیکاری حدود ۷ درصد کاهش یافت| سیاست‌های اقتصادی در شاخص‌های کلان اثربخش است؛ این تاثیرات به سفره مردم می‌رسد.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت اعلام کرد؛
تغییر نرخ ارز تاثیری بر سفره مردم ندارد

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نخستین نشست خبری خویش سال جدید گفت:

برخی پیش‌بینی می‌کردند باوجود کاهش نرخ رشد نقدینگی پایه پولی کشور هم کاهش نکند اما در طول سال گذشته پایه پولی هم از ۴۵ درصد به حدود ۲۹ درصد در انتهای سال رسید.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی با تاکید بر اینکه سیاست‌های اقتصادی دولت در شاخص‌های کلان اثربخش بوده است اظهار کرد:

امیدواریم به تدریج در سال جدید و در شاخص‌های خرد هم اثر خود را بر سفره مردم و جریان زندگی روزمره نشان دهد.

دبیر هیئت دولت با بیان اینکه تورم نقطه‌به‌نقطه تا ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده یادآور شد:

نرخ تورم ۳۵ درصدی هم برای دولت و هم مردم قابل‌قبول نیست و باید سرعت بیشتری برای مهار تورم پیموده شود که امیدواریم در همین مسیر در سال جاری نرخ‌های بسیار پایین‌تری را محقق کنیم تا برای مردم هم این حرکت در مسیر مهار تورم ملموس باشد.

بهادری جهرمی با اشاره به اقدامات دولت برای کنترل نرخ بیکاری گفت:

با اقداماتی که برای رشد و ایجاد اشتغال و فعال‌سازی کارخانه‌ها و کارگاه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل که به ۷ هزار مورد می‌رسد موفق شدیم نرخ بیکاری را به حدود ۷ درصد کاهش دهیم.

وی با اشاره به افتتاح ۱۰ هزار واحد مسکن نیروهای مسلح در روزهای پایانی سال گذشته اظهار کرد:

ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر ناتمام داشتیم که نیمی از آن به مردم تحویل شد و امیدواریم تا پایان دولت بقیه را هم تحویل دهیم. هرهفته و هرماه شاهد افتتاح مسکن در حوزه‌های مختلف هستیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه امروز بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن در حال ساخت است ادامه داد:

این میزان مسکن در حال ساخت، در سطوح مختلف پیشرفت و تکمیل از مراحل ابتدایی تا مراحل نهایی و در آستانه تحویل، قرار دارند.

دبیر هیئت دولت با بیان اینکه بیمارستان‌های نیمه‌تمام زیادی در سال گذشته تکمیل شد تاکید کرد:

در ۳۰ ماه اخیر حدود ۱۵ هزار تخت به بیمارستان‌ها اضافه کردیم و برنامه داریم تا ۹ هزار تخت بیمارستانی دیگر هم در آینده به این عدد اضافه کنیم.
سخنگوی دولت با اعلام اینکه در بودجه امسال معادل ۱۵ میلیارد دلار برای واردات دارو و کالاهایی اساسی تخصیص شده است اظهار کرد:

این تخصیص به همان نرخی انجام شده که سال گذشته خریداری می‌شد و امکان تخصیص آن نیز فراهم خواهد بود. همین مبلغ هم برای دارو و تجهیزات پزشکی و هم برای کالاهای اساسی - مثل احتمال ایجاد کسری گندم - استفاده می‌شد. ارز خودرو هم از محل بازار دوم تخصیص می‌یابد که منابع ارزی آن هم پیش‌بینی شده است.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره زمان اعمال افزایش حقوق بازنشستگان، تأکید کرد:

حکم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده ولی هنوز این برنامه نهایی و قانون نشده و طبعاً به دولت نیز ابلاغ نشده است. به محض ابلاغ قانون برنامه هفتم، دولت فرایندهای اجرایی را انجام می‌دهد. البته دولت آمادگی لازم را کسب کرده و به محض اینکه قانون ابلاغ شود فرایندهای اجرایی آن نیز طی می‌شود.

بهادری جهرمی با بیان این که تغییر نرخ ارز تاثیری بر سفره مردم ندارد اظهار داشت:

با توجه به اینکه نرخ ارز تامین کالاهای اساسی ثابت و به نرخ ۲۸ هزار تومان است نرخ‌های آزاد و تلگرامی اثری بر کالاهای سفره مردم نخواهد داشت. افزایش قیمت محصولات سفره مردم به  بهانه افزایش نرخ ارز بازار آزاد با توجه به تامین ارز از کانال رسمی و با نرخ ۲۸۰۰۰ تومانی تخلف است.  همه مردم و مدیران به ثبات نرخ ارز و کاهش تورم علاقه‌مندند و انتظار داریم اخبار امید بخش و ثبات آفرین در این حوزه ها تولید شوند و همه در این جهت کمک و تلاش می‌کنیم.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان