تورم مواد غذایی به ۶۴ درصد رسید | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 4:24

تورم مواد غذایی به ۶۴ درصد رسید

شماره: 20773
Aa Aa

از آذرماه سال ۱۴۰۰ تا آذر سال جاری حدود ۷ محصول خوراکی که در سبد خوراک خانوار دارای اهمیت بالایی هستند افزایش قیمت بیش از ۱۰۰ درصدی داشته‌اند.

افزایش ۴۰ درصدی قیمت گوشت طی ۱۵ روز؛
تورم مواد غذایی به ۶۴ درصد رسید

دومین هزینه بزرگ خانوار‌های ایرانی پس از مسکن مربوط به هزینه خوراکی‌هاست.

به گزارش اسپادانا خبر، طبق گزارش مرکز آمار قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در آذرماه ۱۴۰۱ نسبت به آذرماه ۱۴۰۰ با تورم ۶۳٫۶ درصدی روند افزایشی داشته است.

طی سال ۱۴۰۰ از کل هزینه‌های خانوار‌های شهری کشور حدود ۲۶٫۷ درصد آن مربوط به هزینه‌های خوراکی بوده است. این عدد در برخی استان‌ها همچون ایلام تا ۳۸ درصد از هزینه‌های خانوار نیز می‌رسد. این مقدار در استان چهارمحال‌وبختیاری ۳۷٫۲ درصد، در خوزستان نزدیک به ۳۷ درصد، در بوشهر ۳۶٫۳ درصد، در سمنان ۳۵٫۷ درصد و در کرمانشاه نیز ۳۵٫۳ درصد است. در استان‌های کردستان، خراسان‌شمالی، لرستان، خراسان‌جنوبی، کرمان و سیستان‌وبلوچستان نیز این مقدار بین ۳۲ تا ۳۴ درصد است.

از آذرماه سال ۱۴۰۰ تا آذر سال جاری حدود ۷ محصول خوراکی که در سبد خوراک خانوار دارای اهمیت بالایی هستند (نظیر روغن و برنج) افزایش قیمت بیش از ۱۰۰ درصدی (از ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصد) داشته‌اند. همچنین ۱۹ محصول خوراکی دیگر نیز با افزایش قیمت از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد روبه‌رو بوده‌اند که عمدتا محصولات لبنیاتی و گوشتی در این دسته جای می‌گیرند.

 

25

روغن خوراکی با رشد ۳۰۰ درصدی صدرنشین گرانی‌ها شد

 

قیمت لبنیات نیز طی یک‌سال اخیر رشد ۷۳ درصدی و میوه و صیفی‌جات رشد ۴۴ درصدی قیمت داشته اند. از آذرماه سال گذشته تا آذر سال ۱۴۰۱ بیشترین افزایش قیمت در میان تمام محصولات مربوط به گروه روغن‌های خوراکی بوده که تقریبا ۴ برابر افزایش قیمت تجربه کرده است. روغن نباتی جامد نیز رشد بیش از ۲۷۰ درصدی را تجربه کرد. قیمت برنج ایرانی که می‌توان گفت مهم‌ترین بخش سبد خوراکی ایرانیان است از کیلویی ۵۲ هزار تومان به بیش از ۱۱۵ هزار تومان رسید که حاکی از افرایش ۱۲۳ درصدی این محصول دارد.

براساس آمار و در گروه محصولات گوشتی طی یک‌سال اخیر قیمت مرغ ماشینی با ۸۰ درصد افزایش از حدود ۳۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به بیش از ۵۷ هزار تومان افزایش یافت که رتبه اول را در میان محصولات این گروه کسب کرد. همچنین تخم مرغ ماشینی از قرار کیلویی ۲۸ هزار تومان با ۸۰ درصد افزایش به بیش از ۵۰ هزار تومان رسید. پس از آن نیز گوشت گاو و گوساله با ۵۰ درصد افزایش قیمت از کیلویی ۱۴۶ هزار تومان به ۲۱۹ هزار تومان صعود کرد و در رتبه بعدی در میان افزایش قیمت محصولات گوشتی قرار گرفت. قیمت گوشت گوسفندی نیز از حدود ۱۴۰ هزار تومان به بیش از ۲۰۴ هزارتومان رسید که نشان از رشد ۴۶ درصدی این محصول طی یک‌سال اخیر دارد. نرخنامه جدید اعلام شده توسط سازمان میادین میوه و تره‌بار نشان از رشد متوسط ۱۳ درصدی در گوشت گوساله و رشد متوسط نزدیک به ۴۰ درصدی در گوشت گوسفندی بعد از گذشت کمتر از ۱۵ روز از آذرماه دارد.

 

منبع| فرهیختگان

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان