تولیدات ویدیویی در فضای مجازی باید متناسب با فرهنگ اسلامی باشد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 15 ارديبهشت 1403 - 8:35

تولیدات ویدیویی در فضای مجازی باید متناسب با فرهنگ اسلامی باشد

شماره: 19309
Aa Aa

معاون پایش و نظارت ساترا می گوید صیانت از منفعت عمومی و جلوگیری از آسیب به خانواده و جامعه از وظایف ذاتی نهاد ناظری همچون ساترا است.

سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر؛
تولیدات ویدیویی در فضای مجازی باید متناسب با فرهنگ اسلامی باشد

«محمد حسام‌‌پور»، معاون پایش و نظارت ساترا در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه «استودیو هشت» رادیو نمایش گفت:

سازوکار صدور مجوزهای تولید و انتشار ساترا و نقش آن به‌عنوان نهاد ناظر رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر در مجلس و قانون بودجه سال 1400 و 1401 و همچنین در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به صراحت بیان شده است.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

فارغ از قوانین مجلس در نهادهای حاکمیتی این تعیین تکلیف برای صدا و سیما ابلاغ شده است که این ماموریت را به انجام برساند.

وی با بیان اینکه ساترا در حوزه تولید برنامه و سریال دو اصل را مدنظر قرار می‌دهد اظهار داشت:

«نام یکی را مجاورت فرهنگی می‌گذارم به این معنا که تولید محتوای بومی متناسب با اقتضائات فرهنگ اسلامی-ایرانی به توسعه و تقویت زیست‌بوم رسانه‌های دیجیتال کمک می‌کند و سدی مقابل تهاجم و تهدیدهای فرهنگی پلتفرم‌های خارجی است.»

حسام‌پور دومین اصل مدنظر ساترا را گردش سبز محتوا عنوان کرد:

«به مدد تحولات فناورانه جدید پنجره‌های توزیع متنوع و متکثری برای محتوا به وجود آمده است. اگر در ابتدای پنجره رسانه‌های اشتراکی را مدنظر قرار دهیم در حلقه‌های بعدی تلویزیون رایگان در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد. نقش ساترا به عنوان توسعه‌دهنده و تنظیم‌گر بازار رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر این است که بتواند به این پنجره‌های توزیع را قوام دهد و گردش سبز محتوا در این پنجره ها را حمایت کند درواقع محتوا نامیرا باشد و قابلیت انتشار و توزیع در پنجره‌های مختلف را داشته باشد.»

معاون پایش و نظارت ساترا درباره نمایش سیگار و مصرف دخانیات در آثار نمایشی پلتفرم‌ها گفت:

آیین‌نامه‌ها و مقررات محتوایی ساترا در وبگاه این سازمان در اختیار تولیدکنندگان و مخاطبان قرار گرفته است و طبعا صیانت از منفعت عمومی و جلوگیری از آسیب به خانواده و جامعه از وظایف ذاتی نهاد ناظری همچون ساترا است. در برخی محتوای بومی تولید شده، ایراداتی مشاهده می‌شود که در تمام موارد این چنینی تذکراتی به رسانه‌ها داده می‌شود که در اکثر موارد، اصلاحات مد نظر، صورت می‌پذیرد. در هر صورت بنای ساترا در گفت‌وگوهای دوطرفه و تعامل سازنده با عوامل هنری و مدیران پلتفرم ها و به حداقل رساندن اینگونه موارد است.»

حسام‌پور درمورد تسریع روند صدور مجوزها در ساترا گفت:

فرایندهای صدور مجوز تولید و انتشار محتوا در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر فرایند مشخص و مدونی است. مدیران رسانه، تهیه‌کنندگان و کارگردانانی که درخواست تولید با محوریت سریال یا برنامه دارند طرح تفصیلی خود را به شوراهای تخصصی ساترا ارائه می دهند. بعد از بررسی‌های لازم برخی از طرح‌ها نیاز به مذاکره، صحبت‌های تخصصی و تعامل با پدیدآورندگان اثر دارند و جلسات کارشناسی برگزار می‌شود. سپس طبق بررسی کارشناسی و تفاهم انجام شده، صدور مجوز صورت می‌پذیرد.

حسام‌پور درباره اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر مسئولیت نظارت و صدور مجوز ساترا و ارشاد در نمایش خانگی نیز اظهار داشت:

« براساس تفاهم‌ها و همکاری‌هایی که بین نهادهای فرهنگی کشور بوده این تقسیم کار صورت پذیرفته است و نقش اصلی ساترا در صدور مجوز تولید و انتشار برنامه‌هایی همچون تولید سریال و برنامه‌های تلویزیونی در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر مشخص بوده و ادامه خواهد داشت.»

وی درخصوص ورود ساترا به موضوع دستمزدهای هنرمندان در آثار نمایشی رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر گفت:

«این موضوع مربوط به اقتصاد رسانه است. می‌توان گفت با شکل‌گیری رسانه‌های نوین به مدد فناوری دیجیتال، توسعه اینترنت و دسترسی همگانی به پهنای باند اینترنت مناسب، تکثر کانون‌های تولید محتوا نیز شکل می‌گیرد و حتی ژانرهای جدید برنامه های تلویزیونی نیز معرفی می‌شود.»

او تورم استعداد را یکی از عوامل بالا بودن دستمزد برخی هنرمندان دانست و اظهار داشت:

تورم استعداد به این معنا است که در واقع تعداد هنرمندان مولد اثر هنری به همان نسبت رسانه‌ها افزایش نمی‌یابد و در نتیجه رقابت بین رسانه‌ها برای استخدام این هنرمندان منجر به افزایش دستمزدها و نرخ ها می‌شود. وظیفه نهاد ناظر بر رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر این است که نگذارد تورم استعداد به ضرر مخاطب و گرانی بیش از حد دسترسی به محتوا بینجامد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان