تولیدکنندگان لوازم خانگی سراغ قطعات ارزان قیمت رفته‌اند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 28 ارديبهشت 1403 - 16:52

تولیدکنندگان لوازم خانگی سراغ قطعات ارزان قیمت رفته‌اند

شماره: 19110
Aa Aa

قیمت‌گذاری دستوری منجر به کاهش تولید، افزایش قیمت و قاچاق و افت کیفیت می‌شود| لوازم خانگی اولویت مردم نیست و فعلا تامین خوراک مهم‌ است.

عباس هاشمی، دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران؛
تولیدکنندگان لوازم خانگی سراغ قطعات ارزان قیمت رفته‌اند

عباس هاشمی، دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در یک نشست خبری گفت:

در پی اثرات منفی قیمت‌گذاری دستوری تولیدکنندگان باید قیمت تمام شده را پایین بیاورند و حتی برخی سراغ قطعات ارزان قیمت رفته‌اند که فاجعه است. همچنین رکود نسبی در بازار حاکم است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او گفت:

به دلیل رکود حاکم بر بازار به دنبال افزایش قیمت نیستیم اما ممکن است بر اساس قیمت نهاده‌ها در شرایطی برای بقا مجبور به افزایش قیمت باشیم. در انتهای سال ۱۳۹۹ حدود ۲۴۰ واحد تولیدی عضو انجمن بودند که ۴۱ واحد قطعه ساز بودند اما انتهای ۱۴۰۰ اعضای انجمن به ۲۵۲ واحد رسید که ۴۴ تا از این واحدها قطعه سازان هستند. تعداد کل اعضای انجمن نیز ۱۲ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری برای زمانی است که تولید کمتر از عرضه است و امکان سو استفاده وجود دارد گفت:

اما در شرایط عادی نباید چنین روندی حاکم باشد. این در حالی است که دولت توجهی به افزایش قیمت نهاده‌های تولید ندارد و بعد از چند ماه از درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت در نهایت گفت بخاطر وضعیت معیشت مردم بیشتر ۱۰ درصد مجوز افزایش قیمت نمی‌دهد اما به هر حال اقتصاد پویا است و راه خود را پیدا می‌کند مثلا تولیدکنندگان سرعت تولید را کاهش می‌دهند که احتمالا منجر به کمبود و افرایش قیمت و در نهایت افزایش قاچاق می‌شود. در مقابل دولت برای صادرات هدفگذاری کرده اما استراتژی ندارد. تحقیق، توسعه و افزایش کیفیت هزینه دارد. بنابراین قیمت‌گذاری دستوری منجر به کاهش تولید، افزایش قیمت، افرایش قاچاق و افت کیفیت می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه لوازم خانگی اولویت دوم و سوم مردم است و فعلا تامین خوراک مهم‌ است گفت:

خیلی‌ها از تولیدکنندگان به فروش مدت دار اقساطی روی آورده‌اند اما اگر شرکتی پول کامل از مشتری گرفته و کالا را چند ماه بعد تحویل داده قابل بررسی است. البته نام شرکت باید برده شود و به کل صنعت تعمیم داده نشود.

هاشمی ادامه داد:

صادرات لوازم خانگی و قطعات به طور متوسط سالانه ۳۰۰ میلیون دلار است که خیلی مبلغ کمی است. ارزبری این صنعت در سال ۱۴۰۰ معادل ۱٫۳ میلیارد دلار بوده است. بنابراین باید به دنبال توزن و بعد تراز مثبت باشیم که نیاز به تعاملات صحیح با دنیا دارد.

هاشمی گفت:

دنبال افزایش قیمت نیستیم. هیچ تولیدکننده‌ای دنبال گران شدن کالا نیست اما باید اجازه دهیم تولیدکننده بر اساس تورم برای تعدیل قیمت اقدام کند. تولیدکنندگان بخاطر شرایط رکود از افزایش قیمت سود نمی‌برند اما بر اساس قیمت نهاده‌ها ممکن است مجبور باشند برای بقا قیمت خود را بسته به شرایط افزایش دهند. البته طبق توافقی که با سازمان حمایت شده، اگر افزایش قیمت نهاده‌ها زیر ۵پنج درصد باشد، درخواست افرایش قیمت نمی دهیم.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان