حق عضویت ایران در مجامع علمی بین المللی پرداخت نشده است
محمدعلی زلفیگل، وزیر علوم ایران در نشست تخصصی دیپلماسی علمی و فناوری؛ فرصتها، چالشها و راهکارها در دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت:
در عرصه دیپلماسی علمی باید استانداردها را بپذیریم چون در عرصه علمی نمیتوان نسبت به رتبهبندی دانشگاهها، گروهها و دانشکدهها بیتفاوت بود.
به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی با تاکید بر ضرورت توجه به شاخصهای رتبهبندی در مجامع جهانی گفت:
دیپلماسی علمی بدون مرجعیت علمی مقدور نیست و دانشگاهها باید برای مرجعیتسازی اقدام کنند و شرایط نرمافزاری و سختافزاری و مغز افزاری را باید برای استادان، دانشجویان و مراکز آموزشی به گونهای فراهم کرد که تبدیل به مرجعیت علمی شوند.
او ادامه داد:
در عرصه دیپلماسی علمی باید سخاوتمندانه عمل کرد و در این عرصه فقط به دنبال گیرندگی نباشیم بلکه به فکر دهندگی هم باشیم. قوانین و مقررات دستگاهی را باید کاهش داد و به جای آن قوانین و مقررات تشویقی را ارائه کرد. در حال حاضر ۸۰ هزار عضو هیئت علمی و بیش از ۸۰۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی داریم که میتوانند در دیپلماسی علمی مؤثر باشند. اگر هر عضو هیئت علمی با یک استاد خارج از کشور ارتباط علمی داشته باشد پتانسیلهای زیادی در اختیار وزارت امور خارجه قرار میگیرد. ظرفیت ۸۰ هزار نفری اعضای هیئت علمی و ۸۰۰ هزار نفری دانشجویان تحصیلات تکمیلی دست وزیر امور خارجه ایران را در دیپلماسی علمی پر میکند.
وزیر علوم ایران گفت:
ما چند سال است حق عضویتمان را در مجامع بین المللی پرداخت نکردیم و ارتباطمان با پایگاههای علمی قطع شده است و این امر موجب شده که ما حداقلها را برای متصل شدن به استخر دانش بشری در اختیار نداشته باشیم و این موردی است که نباید اجازه دهیم رخ دهد.
زلفیگل با انتقاد نسبت به نگاه کیف پول شدن دانشجویان بینالمللی گفت:
امنیتی کردن دیپلماسی علمی را در شأن دانشمندان و دانشجویان خود نمیبینیم. دانشمندان را نباید محدود به مرزهای جغرافیایی کرد چرا که علم محدود به معنای علم عنکبوتوار است.
وی رشد علمی، فناوری و نوآوری، افزایش قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی، شکل گیری منافع مشترک، توسعه امنیت پایدار و کاهش هزینههای پیشرفت را از پیامدهای دیپلماسی علمی برشمرد.