خبرنگاران و هنرمندان عملکرد وزارت ارشاد را نقد کنند | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 9 ارديبهشت 1403 - 3:03

خبرنگاران و هنرمندان عملکرد وزارت ارشاد را نقد کنند

شماره: 24676
Aa Aa

سند ملی موسیقی مبتنی بر آرای فقها بوده و براساس اقتضاهای جدید ذائقه‌،حکمت اسلامی و ریل‌گذاری‌های جدید در هنر موسیقی تنظیم شده است.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
خبرنگاران و هنرمندان عملکرد وزارت ارشاد را نقد کنند

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران درباره سند ملی موسیقی گفت:

۴۵ سال بود که در حوزه تقنینی جمهوری اسلامی سند روشن و قانون بالادستی در موضوع موسیقی نداشتیم که این امر موجب هم اختلاف دیدگاه‌هایی بود و هم موجب ایجاد ابهاماتی در کارها می‌شد. به همین جهت اتفاقاتی رخ می‌داد که موجب خوشایند اهالی موسیقی نبود یا اتفاقی می‌افتاد که با عموم باورهای جامعه دینی ما ناسازگار بود. این‌ها باید حل می‌شدند. این سند موسیقی مبتنی بر آرای فقهای عزیز انقلاب است که براساس همه اقتضاهای جدید ذائقه‌ای که بین جوان‌ها وجود دارد، حکمت اسلامی و ریل‌گذاری‌های جدید در هنر موسیقی تنظیم شده است. من روزهای بسیار خوبی را برای موسیقی مقامی و سایر شاخه‌های موسیقی پیش‌بینی می‌کنم و این سند یک ریل‌گذاری جدید برای ارتقای کیفی حوزه موسیقی است. 

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او ادامه داد:

سند ملی موسیقی حاصل یک کار جمعی است. این سند با بررسی‌های همه‌جانبه از ترانه گرفته تا مشورت با فقها شکل گرفته تا دیگر دغدغه‌ای در زمینه اجرای برنامه‌های موسیقی نداشته باشیم.

وی درباره صحبت‌های اخیر خود مبنی بر اینکه وزارت فرهنگ قصد ترویج موسیقی را ندارد و البته بازگشت خوانندگان لس‌انجلسی به کشور گفت:

ما به ابتکار دوستان بسیار خوبمان چهارمین همایش فقه و هنر را در مشهد داشتیم. دوست دارم همکاران رسانه‌ای مجموعه مقالاتی که آنجا ارائه شد و پاسخی که از منظر فقهی به بسیاری از سوالات و مسائل در این همایش داده شده را ببینند. یک گام بزرگ بود. من در صحبت‌های اخیرم که در فضای مجازی جنجالی شد به محدودیت‌هایی که در حوزه فعالیت‌های هنری به دلیل برخی ابهاماتی که ممکن است وجود داشته باشد اشاره کردم و از موضوع نشان دادن چهره معصومین تا بحث‌هایی مانند برخی محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد مثال زدم. در همین چند سال اخیر ۴۰۰ آموزشگاه موسیقی مجوز فعالیت گرفته‌اند که این امر سیاست ما در موسیقی را نشان می‌دهد. من در آن صحبت‌ها به محدودیت‌هایی که ناشی از زیرساخت‌ها و ابهامات وجود دارد اشاره کردم. ادامه بحث این بود که با این سند موسیقی دیگر این ابهامات را نخواهیم داشت حال اینکه دیگران در نقل قول کوتاهی کنند بحثی دیگر است. دقیق حرف‌هایم این بود که محدودیت‌هایی وجود دارد و در گسترش موسیقی دچار مشکل بوده‌ایم. درحقیقت عملکرد مثبت دولت مردمی را در رفع مشکلات تاریخی در حوزه هنر می‌شمردم.

 از اسماعیلی سؤال شد که آیا قرار نیست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ به سازمانی مانند سازمان سینمایی ارتقا داده شود؟ که او پاسخ داد:

دوستان پیشنهاد تشکیل سازمان هنر را در اصلاح تشکیلاتی وزارت ارشاد اسلامی داده‌اند، اعم از موسیقی و تئاتر که در حال بررسی است و اگر این موضوع فرصت‌های جدیدی ایجاد کند قطعا عمل می‌کنیم. 

اسماعیلی درباره نقد از عملکرد وزارت فرهنگ در ایام برگزاری جشنواره‌های فجر نیز گفت:

از همین جا خدمت همه مخاطبان و هنرمندان اعلام می‌کنم که ما در مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فردا بخشی را در پایگاه اطلاع رسانی برای جمع‌آوری نظرات نخبگان فعال می‌کنیم. خواهش می‌کنم همه هنرمندان، مخاطبان و خبرنگاران نقد خود را از جشنواره‌ها به ما اعلام کنند و ما نیز به نقدهای برتر جایزه ویژه‌ای خواهیم داد. تا ۱۰ اسفند همه می‌توانند نظرات خود را بفرستند و ما با روی باز و گشاده از همه نقدها و نکات دوستان استقبال می‌کنیم.

وزیر فرهنگ به سؤالی در مورد سه فیلم پرفروش جشنواره فیلم فجر پاسخ نداد:

«این لیست را اعلام نمی‌کنم چون نمی‌خواهم تبلیغ شود به هر حال همه ما می‌دانیم از کدام فیلم‌ها استقبال شد. منتهی ابتدا پیش‌بینی کرده بودیم که ۲۸۵ هزار بلیت فروش می‌رود منتهی ۳۰۰ هزار بلیت فروخته شد. در همه استان‌ها از جشنواره استقبال شد.»

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان