درباره زنان مساله‌ای نمانده كه فقه و دین برای آن پاسخ نداشته باشد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 29 ارديبهشت 1403 - 19:08

درباره زنان مساله‌ای نمانده كه فقه و دین برای آن پاسخ نداشته باشد

شماره: 15548
Aa Aa

مسائل زنان بعد از گذشت ۴۰ سال حل نشده|بايد حجاب را با ذهن و ادبیات امروزی دخترها تبيين کنیم| نباید زنان مجبور به استفاده از چادر شوند.

فاضل لنكرانی، رييس مركز فقهی ائمه اطهار(ع)؛
درباره زنان مساله‌ای نمانده كه فقه و دین برای آن پاسخ نداشته باشد

آيت الله محمدجواد فاضل لنكرانی، رييس مركز فقهی ائمه اطهار (ع) در ديدار انسيه خزعلی، معاون امور زنان رييس جمهور ایران گفت:

مساله حجاب بايد به طور دائم در جامعه مطرح شود.

به گزارش اسپادانا خبر ، او ادامه داد:

مشکلات و مسائل مربوط به زنان بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب هنوز حل نشده و به سمتی حرکت می‌کنیم که با اهداف انقلاب سازگاری ندارد. در گام دوم انقلاب واقعاً باید برای حل مسائل و مشكلات مربوط به زنان قدم‌های اساسی برداریم. دین اسلام براي مقام زن ارزش بالايي قائل است. برخی شبهه‌هايی ايجاد می كنند مبني بر اينكه اسلام برای زن ارزش قائل نیست و زن را درجه دو می‌داند. برخی افراد در اين زمينه نسبت‌هاي نادرستي به دين دادند تا به اهداف خود برسند. درباره زنان مساله‌ای نمانده كه فقه و دین ما برای آن پاسخ درست و منطقی نداده باشد اما این پاسخ‌ها به‌طور شايسته به جامعه عرضه نشده است.

فاضل لنکرانی با اشاره به قانون ارث اشاره گفت:

در ذهن جامعه ما جا افتاده كه احکام اسلامی بر مبنای عدالت است اما برخي اين سؤال را مي‌پرسند كه اگر بر مبنای عدالت است چرا زن نصف مرد ارث ببرد؟ چرا شهادت دو زن به اندازه شهادت یک مرد است؟ ما در مركز فقهی ائمه اطهار (س) گفتیم این فکر غلط است، احکام ملاک‌های دیگری دارند. اگر زن نصف مرد ارث می‌برد ربطی به قانون عدالت ندارد که ما عدالت شاخص قرار بدهیم. امیدواريم اين دولت بتواند روي اين تغيير ذهنيت كار كند. لازمه اين كار برگزاريی نشست‌هایی در دانشگاه‌ها و مجلس و دولت است تا باور غلطی که در کنج ذهن تمام بانوان ما شكل گرفته را اصلاح کنیم. اسلام امر به عدالت می‌کند ولی بسیاری از احکام را داریم كه نمی توان گفت بر پايه عدالت بنا شده بلكه موارد ديگری در آن دخيل بوده مثلاً اسلام می‌گوید اگر جایی را شک کردید پاک است یا نجس، پاک است. این بر چه اساسی است؟ بر اساس عدالت است؟ بنابراين اين حكم ربطی به مقوله عدالت ندارد. در اسلام احکام زیادی این چنیني داریم. اسلام برای زن کرامت بسياری قائل شده است و حتی در برخی موارد کرامتی که برای زن قائل شده به مراتب بیشتر از کرامتی است که برای مرد قائل شده است به عنوان مثال به مرد می‌گوید برو جهاد و به زن می‌گوید کرامت تو اقتضا نمی‌کند که جهاد بروی. به مرد می‌گوید قضاوت کن و در دادگاه بنشین، دادگاه خطر و هیجان و اضطراب دارد اما آرامش و کرامت زن بايد محفوظ بماند و می‌گوید بر تو لازم نیست. بايد واقعاً این باور را اصلاح کنیم. اگر این باور غلط را اصلاح کردید بسياري از سوالات پاسخ داده خواهد شد.

فاضل لنكراني با طرح اين سؤال كه چرا در زمينه حجاب روز به روز آسیب پذیرتر می‌شویم؟ گفت: البته تبلیغات دشمن در اين زمينه مؤثر است اما بايد حجاب را با ذهن امروزی دخترها و با ادبیات امروزی تبيين کنیم. برخی شبهه كردند كه حجاب را آخوندها درآوردند، اصلاً در قرآن حجاب نیست. بايد اين قبيل موارد را در ذهن جامعه اصلاح كنيم و به این سمت حرکت کنیم كه آیات حجاب در کتابهای درسی بیاید. كتاب‌هاي درسی دختران باید با بقیه تفاوت داشته باشد و به سوالات آنها از جمله بلوغ، حجاب و نكاح و موارد مشابه پاسخ داده شود. مساله حجاب بايد به طور دائم در جامعه مطرح شود و منحصر به هفته خاصي نباشد. آموزش و پرورش، دانشگاه، مجلس، صدا و سیما و تمام دولت باید مسئله حجاب را به خوبي و با بيان روز و دلنشين براي بانوان بيان كنند. بها دادن به بانوان از شاخصه‌های مهم انقلاب است به طوری كه رشد علمی بانوان در بعضي موارد بيشتر از مردهاست. انقلاب زمینه رشد و تکامل علمی و سیاسی بانوان را فراهم کرد و بحمدالله به صحنه آمدند ولی چرا باید از جهت دینی امروز احساس کنیم که بانوان رشدی نکردند؟ چه بسا خدای ناکرده دارند عقب‌گرد می‌کنند. حوزه، نهادهای فرهنگی، دولت، سازمان تبلیغات و این همه نهادهایی که بودجه‌های فرهنگی کلان دارند بايد به مساله بانوان توجه ويژه داشته باشند. اگر بانوان از دست بروند انقلاب ضربه‌ی بزرگی می‌خورد. امام همان اوایل می‌فرمودند زن ها نقش موثرتري نسبت به مردان در پيروزی انقلاب داشتند. الآن هم اگر این قشر را از دست بدهيم انقلاب ضربه می‌خورد. من با اینکه در وزارتخانه زن را مجبور کنند که حتماً باید با چادر بیاید موافق نیستم ولی برایشان برنامه بگذارید و ما در مركز فقه ائمه اطهار آمادگی داریم برای رفع شبهات و پاسخ به سوالات كارمندان زن با دولت همكاري كنيم.

 

منبع| مركز فقهی ائمه اطهار (ع)

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان