در برخورد قضایی با خبرنگاران جناح و دسته‌بندی وجود ندارد | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 19 ارديبهشت 1403 - 3:16

در برخورد قضایی با خبرنگاران جناح و دسته‌بندی وجود ندارد

شماره: 20934
Aa Aa

اکثریت خبرنگاران بازداشتی آزاد شده اند| واکنش انگلیس به اعدام جاسوس خویش نشانه خباثت است| ۳۹۴ نفر با اخذ تعهد در زاهدان آزاد شدند.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران؛
در برخورد قضایی با خبرنگاران جناح و دسته‌بندی وجود ندارد

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خود گفت:

واکنش های عصبی و شتابزده رژیم انگلیس به اجرای اعدام حکم یکی از جاسوسان برجسته آن در کشور از سوی قوه قضاییه نشانه دیگری از  خباثت این دولت به مردم ایران است.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

انتظار این بود که با روسیاهی که نصیب دولت انگلیس شد حداقل به صورت رسمی از ملت ایران عذرخواهی می‌شد اما واکنش‌ها نشان داد که نفرتی که از این دولت وجود دارد ناشی از شناخت درست و عمیق ملت ایران از انگلیس است. اصل تشکیل پرونده و تحقیقات مقدماتی و شروع روند بازپرسی و تکمیل تحقیقات و رسیدگی به اتهامات این جاسوس در قوه قضاییه با دقت و با اشراف حقوقی انجام شده است و حکم صادره نشانه دیگری از حساسیت سیستم قضایی ما در قبال خباثت‌های دولت انگلیس است. دولت انگلیس هیچ‌گاه حتی در ظاهر نخواسته سابقه تلخ و شوم به جامانده از عملکرد خود در کشور را ترمیم کند و همواره با با ملت بزرگوار ایران دشمنی داشته است و دست پلید این دولت در اکثریت قریب به اتفاق صدمه تراشی‌ها علیه ملت ایران کاملاً مبرهن است. حمایت از رژیم منحوس ستم شاهی، راه‌اندازی و حمایت از رژیم اشغالگر قدس و تربیت عناصر جاسوس، ترور دانشمندان و نخبگان، فتنه سازی ها و اختلاف افکنی ها بخشی از خباثت‌ها و دشمنی‌های انگلیس با ملت ایران است.

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا علی رغم دستور رییس قوه قضاییه اشخاص در فرودگاه متوجه ممنوع الخروجی خود می شوند گفت:

دستگاه قضایی بر این موضوع تاکید دارد و قبل از ممنوع الخروجی افراد آن را اعلام می کنیم؛ افراد مشهور و غیرمشهور نداریم.

او درباره آخرین وضعیت استرداد اولیور ون کاستیل تبعه بلژیک گفت:

این فرد تبعه کشور بلژیک است و هیچ کشوری در قبال اقداماتی که در راستای جاسوسی صورت می‌پذیرد و نسبت به جاسوسان، مسامحه و کوتاهی ندارد.  مردم و ملت ما اقدامات مسئولان را رصد می کنند و  چنین اجازه‌ای به ما و هیچ مرجعی نمی دهند که نسبت به آنها مسامحه کنیم. این  فرد مطابق قانون در دستگاه قضایی اتهاماتش رسیدگی شده و از ناحیه مرجع صالح درباره اتهامات او اتخاذ تصمیم شده و حکم بدوی صادر شده است.

وی درباره  آخرین وضعیت پرونده حوادث اخیر زاهدان گفت:

این پرونده در دادسرای نظامی زاهدان در حال رسیدگی است و  بازپرس ویژه‌ای برای این امر اختصاص یافته است و  تاکنون ۳۵ متهم احضار شدند و قرار قانونی صادر شده است و  عناوین اتهامی در این موضوع متفاوت است. ۳۹۴ نفر هم با اخذ تعهدات آزاد شدند.

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده خبرنگاران بازداشتی و درخواست یکی از رسانه‌ها برای برخورد با روزنامه‌های اصلاح‌طلب گفت:

قوه قضائیه کاملا مستقل است و بر اساس دلایل کافی این اتفاقات را مورد بررسی قرار می‌دهد و تکلیف قانونی خودش را با دقت و صحت انجام می‌دهد. قوه قضائیه بر اساس قانون عمل می‌کند و رفتارش، رفتار قانونی است. قوه قضائیه در مورد هیچ خبرنگاری که در راستای تکلیف قانونی خودش کاری را انجام می‌دهد و اقداماتش دور از اقدمات مجرمانه است، اعتقادی به تعقیب ندارد. این فعالیت اطلاع‌رسانی مورد حمایت ماست و بارها رئیس قوه قضاییه گفته از اطلاع رسانی به دور از اقدامات مجرمانه حمایت می‌کند. اعتقاد ما این است که هیچ فردی به خاطر این شغل ارزشمند مورد تعقیب قضایی نمی‌گیرد مگر اینکه بزه انجام دهد. ارتکاب عمل مجرمانه هیچ تبعیضی در رسیدگی ندارد. در خصوص برخورد قوه قضاییه با اصحاب رسانه جناح و دسته‌بندی وجود ندارد. دستگاه قضایی اهتمام لازم را در خصوص پرونده برخی از افراد اندک مورد نظر با دقت و سرعت و البته به ظرایف روحی و عاطفی این افراد انجام می دهد و نتیجه را با شفافیت لازم ارائه می‌دهد. اکثریت این افراد آزاد شدند و در مورد تعدادی افراد انگشت شمار در حال تکمیل پرونده‌ها هستیم.

او همچنین گفت:

بعد از حادثه دلخراش نفتکش سانچی موضوع شکایت خانواده‌های خدمه علیه شرکت ملی نفتکش ایران و چین و ادعای زنده بودن خدمه در دادسرای عمومی و انقلاب تهران مطرح شد. پس از انجام استعلام‌های لازم و گزارشی که توسط هیئت پنج نفره کارشناسان رسمی دادگستری در رشته‌های حریق، سم‌شناسی، دارویی، تصادم دریایی و پتروشیمی تهیه شد، پس از بررسی های موشکافانه صدر قرار موقوفی از تعقیب و منع تعقیب صادر شد و قرار موقوفی از تعقیب مربوط به افراد دارای تابعیت خارجی و قرار منع تعقیب به لحاظ فقدان ادله موجود بود. رأی دادگاه و تایید قرار مورد اعتراض در شعبه ۱۰۳۵ در تاریخ ۲۵ شهریور سال جاری است.

وی ادامه داد:

طرح ادعاهای بدون پشتوانه و قصه‌پردازی‌های رسانه‌های بیگانه مطرح است و انتظار داریم رسانه ها نسبت به داستان سرایی‌های رسانه های خارجی دقت داشته باشند و مطمئن باشند که قوه قضاییه محل رجوع و بررسی ادعاهایی است که اگر مستدل و مستند ارائه شود حسب مورد پیگیری می‌شود.

مسعود ستایشی گفت:

فائزه هاشمی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۱۵ ماه حبس و اتهام توهین به مقدسات به ۳۷ ماه حبس محکوم شده  و در حال حاضر در حال گذراندن محکومیت مجازات نخست است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان