در مقابله با مفاسد و مفسدین قاطعیت به خرج دهید | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403 - 2:36

در مقابله با مفاسد و مفسدین قاطعیت به خرج دهید

شماره: 22202
Aa Aa

مرتکبین جرائم خشن و سرقت که امنیت فیزیکی و روانی مردم و شهروندان را تهدید می‌کنند در فهرست عفوها و و تأسیسات ارفاقی قرار نمی‌گیرند.

محسنی اژه‌ای، ریس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران؛
در مقابله با مفاسد و مفسدین قاطعیت به خرج دهید

محسنی اژه‌ای، ریس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در سفر استانی به خراسان شمالی و در بازدید از زندان مرکزی بجنورد خطاب به مسئولان قضایی این استان گفت:

در راستای کمک به رشد تولید و مهار تورم، مساعدت‌های لازم را به بخش‌های دولتی داشته باشید و در مقابله با مفاسد و مفسدین در دستگاه‌های مختلف چه دستگاه قضایی و چه دستگاه اجرایی قاطعیت به خرج دهید. 

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از میزان، محسنی اژه‌ای ضمن اشاره به سیاست‌های دستگاه قضایی برای حبس زدایی و فراهم کردن شرایط عفو و آزادی زندانیان واجد شرایط تاکید کرد که مرتکبین جرائم خشن و سرقت که امنیت فیزیکی و روانی مردم و شهروندان را تهدید می‌کنند در فهرست عفوها قرار نمی‌گیرند و تأسیسات ارفاقی شامل آنها نمی‌شود. آن دسته از مجرمان نیز که اکنون برای چندمین بار است محکوم به زندان شده‌اند و یا در ندامتگاه رفتار مناسبی از خود بروز نمی‌دهند در لیست عفو و‌ ازادی قرار نمیگیرند.

او در دانشگاه بجنورد و در دیدار دانشجویان و‌ اساتید دانشگاهی استان خراسان شمالی نیز اظهار کرد:

امروز مسئله اصلی و اولویت‌دار کشور، مسئله اقتصادی و‌ رفع مشکلات معیشتی مردم است البته سایر مسائل نظیر مسائل امنیتی و فرهنگی و سیاسی نیز مهم هستند اما باید توجه داشت که اگر به مسائل اقتصادی و معیشتی توجه نشود تبعات آن دامن‌گیر سایر مقوله‌ها خواهد شد. 

او گفت:

ما به مسئولان اقتصادی و متولیان بانک مرکزی اعلام کرده‌ایم که باید از اختیارات قانونی خود برای جلوگیری از شکل‌گیری جرایم و تخلفات اقتصادی به صورت کامل استفاده کنید و چنانچه از این اختیارات بهره نگیرید نه به عنوان ترک فعل بلکه به عنوان ترک قانون، تحت تعقیب حقوقی قرار می‌گیرید. ما از دستگاه‌های امنیتی به طور جدی مطالبه‌گری کرده‌ایم تا نسبت به شناسایی و معرفی جریانات سازمان‌یافته‌ای که اقدامات کاذبی را علیه اقتصاد و بازارهای ارزی و ‌ریالی ترتیب می‌دهند اهتمام داشته باشند و در اینجا بار دیگر تاکید می‌کنم و وعده می‌دهم که در قبال عناصر این جریانات سازمان‌یافته قاطعانه عمل کنیم.

او با تاکید بر اینکه قوه قضاییه مصمم است به صورت ریشه‌ای با فساد مقابله کند و‌ به سراغ بسترها و گلوگاه‌های فساد برود گفت:

ما به جای اینکه با صدها پرونده موردی مواجه شویم به سراغ ۱۰ پرونده ریشه‌ای رفتیم که از قِبل آن امکان ایجاد صدها پرونده وجود داشت البته این نافی برخوردهای موردی با فساد هم نیست. در بحث مقابله با فساد ما در صدد مبارزه ریشه‌ای هستیم نه کار تبلیغاتی؛ در مقوله مبارزه با فساد ما در عین اینکه متمرکز بر روی علت‌ها هستیم، از معلول‌ها نیز غافل نمی‌شویم. سؤال این است که در بحث مقابله با فساد آیا به نقطه مطلوب رسیده‌ایم؟ باید بگویم نه اما مجدانه در این عرصه تلاش می‌کنیم.

محسنی اژه‌ای با اشاره به مقوله تفکیک اعتراضات از اغتشاشات که از همان ابتدای شکل‌گیری حوادث سال گذشته مدنظر قوه قضاییه بود گفت:

قطعا برخی از حوادثی که در سال گذشته به وقوع پیوست، هدایت‌شده از سمت سرویس‌های بیگانه بود و‌ قطعا برخی از این حوادث به جنایت و‌ تضییع اموال مردم منجر شد‌ اما از سویی دیگر در جریان این حوادث برخی نیز اعتراض داشتند ولو آنکه این اعتراض را با زبانی تلخ و تند مطرح کردند ولی ما آنان را در زمره عناصر ضدانقلاب و اغتشاش‌گر قرار ندادیم و بر همین مبنا پیشنهاد عفو آنها را به مقام معظم رهبری مطرح کرده و معظم‌له نیز با بزرگواری اجازه عفو را صادر فرمودند.

او با بیان اینکه در جریان عفو اخیر حدود ۹۰ هزار نفر مورد عفو قرار گرفتند گفت:

باید توجه داشت که همه این افراد زندانی نبوده و یا از زندان آزاد نشدند؛ برخی مشمول تخفیف و تقلیل مجازات شدند همچنین همه این افراد مرتبط با اغتشاشات نبودند و پرونده برخی از آنان نیز در حال رسیدگی بود و هنوز به حکم منتهی نشده بود. 
اژه‌ای با اشاره به تدوین لایحه‌ای در زمینه عفاف و حجاب از ناحیه قوه قضاییه و ارسال این لایحه از سوی دولت به مجلس گفت:

در جریان تدوین لایحه ناظر بر عفاف و حجاب، تلاش کرده‌ایم تا جامع‌نگری داشته باشیم و همه جوانب امر را لحاظ کنیم. برای نمونه، در مقابله با جریانات سازمان‌یافته‌ای که در صدد ترویج ناهنجاری‌ها هستند، ترتیبات قانونی و قاطع را داشته باشیم و از سویی دیگر در این حوزه برخی موارد را در قالب تخلف بررسی کنیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان