دست هاى آلوده | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 15 ارديبهشت 1403 - 16:30

دست هاى آلوده

شماره: 25101
Aa Aa

دست هاى پشت پرده و آلوده به دنبال تيشه زدن به ريشه شركت هواپيمايى كارون بوده و هر ازچند گاهى با ذهنى آشفته قلم فرسايى مى نمايند. يادمان نرود این شركت توسط بخش خصوصى در حال فعالیت است و همه هزينه ها را شخصا" پرداخت مى نمايد.

تيشه به ريشه قديمى ترين ايرلاين ايران زمين!
دست هاى آلوده

اسپادانا خبر| سيدفريور موسوى

 

هواپيمايى كارون...همان هواپيمايى نفت ايران است با قدمتى بيش از ٩٥ سال و اين را يادمان باشد! شركتى بااين قدمت كه در جهان يك ركورد بى نظير را دارا است.

اين شركت درسال ١٣٩٨ و طبق مزايده به مبلغ سه هزارو چهارصد ميليارد ريال به يدالله پروانه زاده اصفهانى كه يك تاجر بنام خوزستانى بود فروخته و واگذارگرديد.

پروانه زاده خيلى زود بر اين شركت احاطه يافت و اگر در همان اوايل و در انتخاب نفرات فنى و ادارى اش دقت عمل به خرج ميداد بدون شك ضررهاى سالهاى ابتدايى را در اين صنعت بى رحم شامل نمى شد! ضمن آنكه در زمان تحويل تنها دو فروند هواپيماى اين شركت اكتيو بود كه پس از چند سال ايشان راسا" اقدام به خريد چهار فروند ديگر نمود تا به احياى اولين اير لاين ايران كمك نمايد! پروانه زاده به دليل عدم آشنايى به علم و فنون صنعت هواپيمايى از سوى برخى دلالان تيز دندان اين فن محاصره علمى شد و دچار صدمات و لطمات مالى هنگفتى گرديد تا اينكه كم كم به كارزار اين صنعت و چم و خم آن آشنا شد. پیش از این مالک این شرکت وزارت نفت بود که بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی به صندوق بازنشستگی نفت واگذار شده بود.

بهر تقدير اينها را گفتيم تا به توطئه اى كه اخيرا" بر عليه اين شركت قديمى در حال شرف است اشاره داشته باشيم. جديدا" نگارنده ناشناسی در نوشتارى مبنى بر "تأخيرات عمده اين شركت داد كاركنان خدوم نفت و على الخصوص شركت نفت فلات قاره را درآورده است" با بيان اينكه هواپيماهاى اين شركت كهنه مستعمل و با نقص فنى پرواز مى كنند به تأخيرات آن اشاره كرده است! اما در اين ميان و با نگاهى به آمار سازمان هواپيمايى كشورى به بى اطلاعى نگارنده مطلب فوق پى خواهيم برد.

در آخرين جدول منتشرشده شرکت فرودگاه‌ها نام ۲۳ شرکت هواپیمایی فعال آمده است که در مردادماه سال ۱۴۰۲ در مجموع ۱۳ هزار و ۱۵۴ پرواز انجام داده‌اند و ۳۲۵۱ پرواز با تاخیرهای بیشتر از ۳۰ دقیقه داشته‌اند؛ میزان تاخیر پروازهای خروجی تاخیردار، ۳۰۸ هزار و ۷۷۱ دقیقه معادل ۵۱۴۶ ساعت و ۲۱۴ روز بوده که ۲۵ درصد پروازها را شامل می‌شود؛ در حالی‌که در تیرماه ۲۸ درصد پروازها تاخیر بیش از ۳۰ دقیقه داشتند.

 

222

 

متوسط زمان تأخیر پروازهای تاخیردار در مردادماه به ۹۵ دقیقه رسیده است در حالی‌که متوسط زمان تاخیر پروازهای تاخیردار در تیرماه ماه ۱۰۷ دقیقه بود و این حاکی از کاهش ۱۲ درصدی نسبت به ماه گذشته است. در این میان ایرلاین‌های ایرتور با ۱۳۸، فلای‌پرشیا با ۱۲۷، کیش‌ایر با ۱۲۶، آسمان با ۱۱۸، ایران‌ایر با ۱۱۱ و چابهارایر با ۱۰۶ دقیقه،  متوسط تاخیرهایشان بیشتر از ۱۰۰ دقیقه بود.

در مرداد ماه سال ۱۴۰۲ شرکت‌های هواپیمایی اروان و توس‌ایر با ۷۵ و ۶۷ درصد بیشترین و شرکت‌های هواپیمایی یزدایر و آساجت به‌ترتیب با یک و دو درصد در پروازهای برنامه‌ای مسافری کمترین درصد تاخیرات را دارند به‌عبارت دیگر شرکت‌های هواپیمایی یزدایر و آساجت بهترین عملکرد را داشته‌اند اما دراين آمار وارقام نامى از پروازهاى تأخيردار!!! شركت هواپيمايى كارون ديده نمى شود بنابراين نگارنده بدون تحقيق و مطالعه اقدام به تحرير نوشتار مبهم خود نموده است فارغ از اينكه اولويت اصلى اين شركت ايمنى و حفظ جان مسافران و خدمه پروازى است.

 

21

جدول اداره كل فرودگاههاى كشور

 

اما از لحاظ فنى بايستى اضافه نمود كليه هواپيماهاى فوكر ١٠٠ اكتيو در كشورمان سن بالاى ٢٥ سال را دارا ميباشند و اين به تحريم صنعت هوايى كشورمان بازميگردد كه قطعا" شركت و هواپيمايى كارون را نيز شامل مى گردد. نبود قطعه و لوازم يدكى صنعت هواپيمايى كشورمان را با معضل و فرسودگى ناوگان مواجهه نموده و اين مختص كارون نبوده و نيست. عمده تأخيرات صورت گرفته در ايرلاين هاى كشورمان اكثرا" به دليل شرايط جوى و بعد از آن نقص فنى حاصل از تحريم و نبود قطعه است و لاغير. بهر حال و در اين ميان دست هاى پشت پرده و آلوده به دنبال تيشه زدن به ريشه اين شركت استوار و قديمى ايران زمين بوده و هرازچند گاهى با ذهنى آشفته قلم فرسايى مى نمايند. يادمان نرود كه شركت هواپيمايى كارون ( نفت اير سابق ) هم اكنون توسط بخش خصوصى و با مالكيت يداله پروانه زاده اصفهانى در حال گذران روزى است و همه هزينه هاى خريد هواپيما، تهيه قطعه، پرداخت حقوق سنگين پرسنل، سوخت، تجهيزات زمينى و فرودگاهى را شخصا" پرداخت مى نمايد.

يادمان نرود كه شرکت هواپیمایی کارون بعنوان قدیمی ترین و متخصص ترین شرکت خدمات دهنده به مناطق نفت خیز و پرواز در جزایر نفت خیز در حال فعالیت است و ایرادات فنی بوجود آمده با توجه به سن ناوگان در کلیه شرکت‌های هواپیمایی معمول و طبیعی است و‌ نکته اصلی عدم بروز حادثه تا امروز در این شرکت می‌باشد که نشان از تخصص و تعهد متخصصین این شرکت دارد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان