دغدغه جدی مردم حجاب است | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 17 تير 1403 - 11:56

دغدغه جدی مردم حجاب است

شماره: 21742
Aa Aa

باید از بی نتیجه بودن و پرهزینه بودن شیوه پیشین گشت ارشاد تجربه لازم گرفته شود| با افرادی که حجاب آنها ضعیف است باید رویکرد ایجابی در پیش گرفت ولی در مواجهه با افراد هنجارشکن باید با روش سلبی روبرو شد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی؛
دغدغه جدی مردم حجاب است

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود گفت:

 یکی از مسائلی که دغدغه جدی مردم متدین ایران است اباحه گری ها و هنجارشکنی هایی است که در عرصه حجاب و عفاف در حال روی دادن است.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

با توجه به برنامه ریزی دشمن برای دوقطبی سازی بین مردم و ایجاد تنش و اغتشاش دوباره نحوه مواجهه با این مساله نیاز به نگاهی چند جانبه دارد. اولین نکته این است که متأسفانه در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف ما تاکنون بیشترین ضربه را از عدم فعالیت ایجابی درست و خردمندانه خورده ایم. متأسفانه متولیان این امر در طول سالیان طولانی با کم کاری و اقدامات کم اثر بیشترین سهم را در دور شدن بخشی از جامعه از فرهنگ حجاب و عفاف دارند. تحول اصلی در دوره جدید باید توجهی ویژه و همراه با نوآوری در فعالیت های ایجابی دستگاه های متولی باشد. شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه فرهنگی کشور وظیفه دارد با آسیب شناسی گذشته مسئولیت این تحول را به عهده بگیرد و طبیعی است که در این زمینه آموزش و پرورش، مراکز آموزش عالی، صداوسیما، حوزه های علمیه و سازمان تبلیغات بیشترین وظیفه را دارند. مساله بسیار مهم دیگر ضرورت تفکیک بین افراد ضعیف الحجاب با هنجارشکنان است. به نظر می رسد با افرادی که حجاب آنها ضعیف است باید رویکرد ایجابی در پیش گرفت ولی در مواجهه با افراد هنجارشکن باید با روش سلبی روبرو شد. بیانات رهبر معظم انقلاب درباره افراد ضعیف الحجاب راه جدیدی را به مدیران فرهنگی نشان داد و اشاره دوباره ایشان در سخنرانی اول سال مبنی بر اینکه حتی کسانی که به برخی احکام اسلامی پایبندی درستی ندارند اما در دل به خدا و دین ایمان دارند باید در سیاست گذاری های ما مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود:

به نظر می رسد یک خانم کم حجاب تفاوتی ماهوی با معدود هنجارشکنانی دارد که فضای اجتماعی و اخلاقی جامعه را با قصد و نیت قبلی آلوده می کنند و یا در پی ترویج فساد هستند. باید در نظر داشت بسیاری از خانم هایی که خود به رعایت حجاب کامل ملتزم نیستند با هنجارشکنی و با ترویج فساد اخلاقی و اباحه گری مخالفند. مروری بر وضعیت رعایت حجاب در جامعه نشان می دهد قریب به اتفاق افراد جامعه علیرغم اینکه با هیچ برخورد سلبی و حتی تذکر روبرو نیستند از کشف حجاب و رفتارهای هنجارشکنانه استقبال نکرده اند و به حفظ کیان خانواده و سلامت اخلاقی جامعه باور قلبی دارند. بسیاری از آنها که حجاب را به طور کامل رعایت نمی کنند به تعبیر مقام معظم رهبری به خدا، قرآن و دین ایمان دارند و در همین شب های قدر با تضرع در محضر خدا حاضر می شوند لذا برای تقویت فرهنگ حجاب و عفاف در میان این افراد صرفا باید رویکرد ایجابی با تاکید بر خانواده محوری را در پیش گرفت. رفتار عده ای معدود نیز با باورهای مذهبی و عرفی جامعه سر سازگاری ندارد و فضای عمومی و اخلاق جامعه را آلوده می کند، این افراد با نیت قلبی و با آنکه می‌دانند هنجارشکنی آنها عبور کردن از مرزهای اخلاقی و عرفی جامعه است بر اقدامات خود اصرار دارند. این عده بسیار اندک بر روی صفحه سفید جامعه اخلاق مدار و خانواده دوست ایرانی بسیار بیشتر از آنچه که هستند به چشم می آیند مخصوصا که دشمن برای قبح شکنی و ترویج فرهنگ اباحه گری بزرگ نمایی رفتارهای هنجارشکنان را در دستور کار قرار داده است. در این زمینه وظیفه متولیان مربوطه اعم از دولت، دستگاه قضائی، فرماندهی کل انتظامی و دیگر دستگاه های مسئول است که باید با این عده بسیار اندک با استفاده از شیوه های هوشمندانه و مؤثر بدون اینکه بهانه مظلوم نمایی دست دشمن داده شود مواجهه بازدارنده داشته باشند. اینکه عده ای اندک بخواهند فضای اخلاقی و اجتماعی جامعه را مسموم کنند و باعث نگرانی عموم خانواده های ایرانی شوند قابل پذیرش نیست و نظام اسلامی در کنار انجام تکالیفش در برطرف کردن نیازهای اقتصادی مردم وظیفه خود می‌داند که فضای عمومی جامعه را برای رشد و سعادت مردم فراهم کند البته طبیعی است که باید از بی نتیجه بودن و پرهزینه بودن شیوه پیشین گشت ارشاد تجربه لازم گرفته شود و شیوه های درست را برای رسیدن به نتیجه مطلوب به کار گرفت. در صورتی که متولیان مربوطه از حیث کارشناسی کمبود قانونی احساس می کنند، مجلس آماده است هم در حوزه ایجابی و هم در حوزه سلبی در اسرع وقت قوانین لازم را تصویب کند.

وی با بیان اینکه پیگیری مساله عفاف و حجاب هیچ منافاتی با اولویت داشتن مسائل اقتصادی ندارد بیان کرد:

در اولویت بودن اقتصاد به این معنا نیست که ما نسبت به نظام اخلاقی جامعه که تاکنون حفظ کیان خانواده ایرانی بوده است و به طور خاص امر بسیار مهم حجاب و عفاف به بی عملی روی بیاوریم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان