دولت می‌گوید اگر می‌خواهید بخندید قبل از انقلاب را مسخره کنید | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 21:20

دولت می‌گوید اگر می‌خواهید بخندید قبل از انقلاب را مسخره کنید

شماره: 22536
Aa Aa

بهمن فرمان‌آرا،گفته به آقایانی که به سانسور و ممیزی پر و بال می‌دهند می‌گویم هیچ مملکتی با یک فیلم زیر و رو نمی‌شود و با یک کتاب حکومت عوض نمی‌شود.

اوضاع سینما اصلا خوب نبوده و در مسیر نابودی است؛
دولت می‌گوید اگر می‌خواهید بخندید قبل از انقلاب را مسخره کنید

بهمن فرمان‌آرا، فیلمساز سینمای ایران گفت:

دولت می‌گوید اگر می‌خواهید بخندید قبل از انقلاب را مسخره کنید، مگر می‌شود؟

به گزارش اسپادانا خبر، او در بخشی از گفتگوی خویش با روزنامه اعتماد ادامه داد:

به نظر من فیلمی که نتواند به مسائل مملکت بپردازد فیلم نیست مثل اینکه فتوا دهیم همه فیلم‌های سینمایی انیمیشن باشد که الان همین اتفاق دارد می‌افتد،چون می‌گویند سرگرمی است و بچه‌ها دوست دارند و... کسی که فیلم می‌سازد خیلی راحت به او می‌گویند انیمیشن بسازید.

وی گفت:

به آقایانی که به سانسور و ممیزی پر و بال می‌دهند می‌گویم هیچ مملکتی با یک فیلم زیر و رو نمی‌شود و با یک کتاب حکومت عوض نمی‌شود ولی شما انگار یک بچه 5 ساله را ممنوع‌الرشد کنید، آقا نمی‌شود. این بچه بالاخره هفت یا هشت ساله می‌شود، قد می‌کشد و بزرگ می‌شود. شما نمی‌توانید جلوی رشد را بگیرید و سانسور کنید چون کاملا غیرواقعی است.

او اظهار داشت:

مسوولی در ایران می‌گفت: تا 120 میلیون جمعیت هم جا داریم! آقاجان مگر اتوبوس است، این افراد همه خانه، تحصیل، زندگی می‌خواهند شما نمی‌توانی همین‌طوری بگویی جا داریم. مملکت از هر نظری که شما فکر کنید دوران بحران را سپری می‌کند. تورم باعث شده که مردم برای زندگی معمولی هم مشکل داشته باشند. وقتی که پراید 350 میلیون می‌شود ما همه می‌دانیم پول‌مان دیگر ارزش ندارد، از دلار شش تومان و هشت هزار رسیدیم به قیمت‌های امروز. به همین دلیل است که آشفتگی عمومی را شاهدیم.

وی گفت:

اوضاع سینما که اصلا خوب نیست، شما نگاه کنید فیلم‌‌ها به لحاظ نوبت‌گذاری اکران و پخش هم با مشکل مواجه هستند. سینما در مسیر تقریبا نابودی است اگر تغییراتی ندهند، اگر این ماجرا و اتفاقات تکانی نخورد. مادامی هم که می‌توانیم فیلم‌های فسیل و از این نمونه بسازیم، مشخص است فیلم آقای مهرجویی یا من جایی در این زد و خورد ندارد. به نظر من اگر دولت اینقدر دلش می‌خواهد همه‌ چیز را کنترل کند بگوید اصلا نمی‌گذاریم فیلم بسازید. یک گروه ده هزار نفری بیکار می‌شوند، زندگی‌شان به هم ریخته می‌شود ولی آقایان بدانند آدم‌های محبوب سیستم حکومتی نیستند. من به عنوان کارگردان که پنجاه سال در سینما کار کردم همانقدر برای کار کردن مشکل دارم که بچه‌های جوان برای کار کردن با مشکل مواجه می‌شوند. سینمای ایران جوانان با استعداد بسیار زیادی دارد. سینمای ایران بسیار سینمای هیجان‌انگیزی است به خاطر اینکه آقای فرهادی، روستایی، هومن سیدی و بسیاری از جوان‌ها را دارد که فیلم‌های خوب می‌سازند. یکی جنگ جهانی سوم را می‌سازد، دیگری قهرمان، دیگری لیلا و برادرانش را می‌سازد. هر کدام یکی از یکی بهتر بعد یکسری جوان از ایران بیرون رفتند که در مملکت‌های دیگر زندگی می‌کنند و فیلم می‌سازند عنکبوت مقدس و فیلم‌های دیگر را ساختند ... فیلم‌های ایرانی است که خارج از ایران ساخته می‌شود. چرا ما باید به گونه‌ای رفتار کنیم که فیلمسازها در خارج از کشور فیلم‌شان را بسازند؟

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان