رشد شاخص قرآن در کشور بیشتر از همه شاخص‌ها است | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 13:28

رشد شاخص قرآن در کشور بیشتر از همه شاخص‌ها است

شماره: 21643
Aa Aa

عموم مردم به‌گونه‌ای عمل کنند که هر روز حتی اگر شده یک صفحه از قرآن را بخوانند| هدف از تلاوت قرآن تأثیرگذاری بر شنوندگان آن باشد.

دیدار رهبر انقلاب با شماری از قاریان، اساتید و فعالان قرآنی؛
رشد شاخص قرآن در کشور بیشتر از همه شاخص‌ها است

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز ماه مبارک رمضان و در محفل نورانی انس با قرآن که با حضور شماری از قاریان و اساتید ممتاز و فعالان قرآنی برگزار شد آمیخته شدن مجالس تلاوت قرآن با ترجمه و تفسیر آیات را برای انتقال مفاهیم و مضامین قرآنی به مستعمین و اثرگذاری بر آنها ضروری خواندند و متخصصان و فعالان قرآنی را به تلاش برای یافتن شیوه‌های این مسئله مهم فراخواندند.
به گزارش اسپادانا خبر، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با شکرگزاری به درگاه پروردگار کریم به‌خاطر برخورداری ایران از نعمت وجود قاریان فراوانِ برجسته، خوش‌خوان و صحیح‌خوان و آشنا با شیوه‌های خوب تلاوت گفتند:

بر اساس گزارش‌ها رشد شاخص قرآن در کشور بیشتر از همه شاخص‌ها است که این امر مایه خرسندی عمیق است.
ایشان قاریان قرآن را به علت رساندن پیام خداوند به دل‌های مردم، دارای رسالت و مقامی برجسته و افتخارآمیز دانستند و افزودند:

استماع و شنیدن قرآن کاری واجب و لازمه ایمان به پروردگار و زمینه‌ساز جلب رحمت الهی است که امکان تدبّر و تفکر در آیات الهی را هم فراهم می کند بنابراین باید در کار تلاوت و استماع قرآن جدیت داشت.
رهبر انقلاب در همین زمینه به عموم مردم توصیه کردند به‌گونه‌ای عمل کنند که هر روز حتی اگر شده یک صفحه از قرآن را بخوانند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آشنا نبودن مردم و مستعمین کشورمان با زبان قرآن را مانعی در درک مفاهیم قرآنی برشمردند و تأکید کردند:

باید متخصصان و فعالان قرآنی برای این موضوع راههایی پیدا کنند تا مضامین عالی آیات نیز به گوش دل شنوندگان تلاوت برسد. باید همه مساجد به پایگاههای رواج تلاوت و استماع قرآن و ارائه تفسیر آیاتِ قرائت‌شده تبدیل شوند.
رهبر انقلاب اسلامی قرآن را کتاب حکمت و درس و زندگی خواندند و خاطر نشان کردند:

قرآن مجید در همه عرصه‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی، حکومتی و حتی روابط بین‌الملل مملو از تدبیر و حکمت است که باید به آموختن و به‌کارگیری این دروس اهتمام جدی داشت که خوشبختانه امروز همه زیرساخت‌های لازم برای این کار فراهم است.
رهبر انقلاب همچنین قاریان را به «تلاوت اثرگذار» توصیه کردند و گفتند:

هدف از بعضی تلاوتها آوازخوانی است و همچنان‌که در تلاوت برخی قاریان بیرونی مشاهده می‌شود بیشتر به دنبال به رخ کشیدن لحن‌ها و شیوه‌های تلاوت بر شنوندگان خود از طریق به‌کارگیری موسیقی زیبا و فعال هستند که این تلاوت، تلاوتِ مطلوب نیست.
ایشان هدف از تلاوت مطلوب را اثرگذاری آن بر مخاطب دانستند و گفتند:

در این نوع تلاوت از همان ابتدا باید نیت‌تان اثرگذاری بر مخاطب باشد که در این حالت باید خود قاری اول از همه، از خواندن قرآن تأثیر بپذیرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای استفاده بجا و غیر افراطی از برخی شگردهای تلاوت قرآن را برای اثرگذاری بر مستمعین مناسب دانستند و با تاکید براینکه تلاوت قرآن هنری بزرگ و ترکیبی است خطاب به قاریان گفتند:

توجه داشته باشید که با هر لحنی تلاوت می‌کنید این کار را به قصد اثرگذاری بر شنونده انجام دهید.

 

منبع| پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان