ریشه درگیری ها در اوکراین توسعه طلبی غرب و ناتو است | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 24 تير 1403 - 1:23

ریشه درگیری ها در اوکراین توسعه طلبی غرب و ناتو است

شماره: 16927
Aa Aa

اقدامات تحریک آمیز ناتو شرایط را پیچیده کرده است| آمریکا خود را ابرقدرت می‌داند در حالیکه ابرقدرت نیست| کشورهای اروپایی مدام بر طبل جنگ می کوبند.

واکنش امامان جماعت ایران به حمله روسیه به اوکراین؛
ریشه درگیری ها در اوکراین توسعه طلبی غرب و ناتو است

سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در خطبه های نماز جمعه پایتخت با اشاره به حوادث اوکراین اظهار کرد:

موضع نظام را رییس جمهور بیان کرد. سیاست کلان ما این است که همه کشورهای درگیر را به گفت وگو و خویشتن داری دعوت کنیم.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

نگرانی ما کشته شدن بیگناهان است وهیچ کاری به دین آنها نداریم. اقدامات تحریک آمیز ناتو با محوریت آمریکا شرایط را پیچیده کرده است. آمریکا در سراسر دنیا فضولی می کند. آمریکا خود را ابرقدرت می‌داند در حالیکه ابرقدرت نیست. در صحنه سیاسی کشورهای اروپایی مدام بر طبل جنگ می کوبند مثل اینکه نان آنها در جنگ است تا آتش را برافروخته تر کنند.

خاتمی درباره طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی نیز گفت:

فعلا نه له نه علیه طرح صیانت هیچ سخنی نمی گویم ولی صدها طرح به مجلس می رود و مجلس جای طرح و نظر است. بالاخره بعد مدتی طرح ها به شورای نگهبان می آید و این شورا قانونمدارانه آنها را بررسی می کند. تاکنون هیچ کدام از اعضای شورای نگهبان مسئله ای درباره طرح صیانت را مطرح نکردند. ما صبر میکنیم هرچه تصویب شد براساس مر قانون بررسی کنیم. موافقان این طرح بگویند می خواهند چه کنند. بگویند کسب و کار مردم را در نظر می گیرند. مخالفان هم خیلی صریح نظر خود را اعلام کنند تا این طرح پخته شود. الان طرح نه به بار است نه به دار. پس چرا با عصبانیت صحبت می کنند و عده ای می گویند خیانت و خباثت است.در فضایی آرام و منطقی است مسئله بررسی شود و روال قانونی طی شود. وقتی قانون شد همه باید تبعیت کنند.

وی درباره مذاکرات وین گفت:

رهبری اجازه مذاکره داده اند تا تحریم ها لغو شود. مذاکره کنندگان فرزندان و دلسوزان ملت هستند. توجه دارند نقطه نهایی مذاکرات لغو همه تحریم ها به‌خصوص تحریم های بانکی و تجاری است. اگر این تحریم ها لغو نشود گویی اصلا مذاکره نشده است. امیدواریم خبرهای خوش براش ملت در راه باشد به هر حال شما ملت پیروز این مسیر هستید. این ملت خستگی را خسته کرده اند و همچنان در صحنه خواهند بود.

خاتمی خطاب به نمایندگان مجلس گفت:

نمایندگان در بررسی بودجه بخشی نگر نباشند و فقط حوزه خود را نبینند و مصلحت کل کشور را ببینند. درآمدها را نه خوش خیالانه بلکه واقع بینانه ببینید.

  •  

سید محمدعلی آل هاشم نیز در خطبه‌های نماز جمعه تبریز گفت:

به نظر می‌رسد روسیه بین دو راه عقب نشینی و حمله راه سوم را انتخاب کرده است که به رسمیت شناختن دو جمهوری است. آنچه که در این رابطه محرک است و منطقه را تحریک می‌کند ناتو است. امیدواریم مجامع بین المللی جلوی خونریزی را بگیرند.

او همچنین در خصوص جشنواره فیلم فجر گفت:

از میان ۲۲ فیلم سینمایی حاضر در این رویداد پنج فیلم از جمله «موقعیت مهدی» به شخصیت‌های نامدار علمی و انقلابی ارتباط داشت. از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گلایه دارم. این جشنواره مال انقلاب است اما یک خانم به عنوان داور در کنار و حاشیه این جشنواره حرف‌های نامربوط در باره ازدواج می‌گوید. مسئولین ذیربط چرا در خوابند؟ البته این خانم بعداً عذرخواهی کرد اما چرا نهادهای ذی‌ربط دراین رابطه اظهار نظر نمی‌کنند؟

  •  

حسینی بوشهری، امام جمعه قم و رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خطبه های نماز جمعه این شهرستان گفت:

ریشه درگیری ها در اوکراین توسعه طلبی دنیای غرب و ناتو است. موضع رسمی جمهوری اسلامی این است که ما به دنبال جنگ نیستیم و ما طعم تلخ جنگ را چشیده‌ایم و جنگ را محکوم می‌کنیم اما توسعه طلبی را هم محکوم می‌کنیم.

خطیب نماز جمعه قم بابیان اینکه ما حوادث روسیه و اوکراین را از قضیه تاریخی بررسی می‌کنیم و از جناحی طرفداری نمی‌کنیم گفت:

زمانی که شوروی فرو ریخت یکی از پیمان‌هایی که بسته شد این بود ناتو در این منطقه ورود نداشته باشد اما این ناتو بر سر پیمانش ماند؟

بسیاری از کشورهایی که بلوک شرق بودن به صورت پلکانی وارد ناتو کردند و آرام آرام نیروهایشان آوردند تا به اوکراین رسیدند و رئیس جمهور اوکراین نیز در دامن غرب قرار گرفت و کشور روسیه نیز به این‌ها اعلام کرد که عقب‌نشینی کنید اما آن‌ها گفتند که حاضر به عقب‌نشینی نیستیم.

او گفت:

مردم در ۲۲ بهمن نیز بیان کردند که ما با انقلاب قهر نیستیم و با مسئولانی که ما را درک نمی‌کنند قهر هستیم.

  •  

سیدمحمدمهدی حسینی‌همدانی، نماینده ولی‌فقیه در استان البرز نیز در خطبه های نماز جمعه کرج اظهار داشت:

اوکراین در زمانی بهترین و مجهزین سلاح‌های پیشرفته را در اختیار داشت و به عنوان سومین قدرت برتر هسته ای دنیا مطرح بود. معاهده بوداپست بعد از فروپاشی شوروی اوکراین را به تحویل دادن سلاح ها مجبور کرد. آمریکا و انگلیس و چند کشور دیگر بعد از تحویل سلاح های هسته‌ای اوکراین متعهد به حمایت از تمامیت ارضی این کشور در مقابل هر متجاوزی شدند. این تعهدات در بالاترین سطح امضا شد و روسای کشورها این تعهدات را امضا کردند.

او با اشاره اینکه اوکراین به تمام تعهدات خود در مقابل با آمریکا و انگلیس عمل کرد گفت:

امروز آمریکا و انگلیس بعد از درگیری و جنگ اعلام کردند که ما فقط روسیه را تحریم می کنیم چون اکراین برای این دو کشور ارزشی ندارد که به دفاع از این کشور وارد جنگ شوند. رفتار آمریکا و انگلیس با اکراین تجربه ای برای دستگاه دیپلماسی ایران است. امیدواریم از این تجربه‌ها به نحو احسن استفاده شود و در راستای حقوق مردم گام برداشته شود.

او همچنین با اشاره به اینکه مذاکره مستقیم ایران و آمریکا هیچ گرهی از توافقات باز نمی‌کند ادامه داد:

همه گره‌ها با این مذاکرات باز شده و آمریکا به جای بازی رسانه ای باید تصمیم بگیرد واگر تصمیم نگیرد پاسخ همیشگی ما به این زیاد خواهی‌ها شعار مرگ بر آمریکاست.

  •  

عاملی، خطیب جمعه اردبیل نیز گفت:

پوتین درصدد محک زدن اراده آمریکا و اروپا و تست میزان شجاعت آنها بود و حالا یقین کرد که آنها جرئت حرکت ندارند و لذا در آینده جدی‌تر عمل خواهد کرد. قطعاً این مسئله چین را نیز بیدار کرد. از این به بعد ممکن است تایوان را که ادعای ارضی بر آن دارد به راحتی به خود ضمیمه کند.

او ادامه داد:

آمریکا و اروپا تصمیم گرفتند با حمله سایبری و قطع ضروریات زندگی در روسیه و با تحریم های وحشتناک به جنگ روسیه بروند. اگر موفق شوند پس شاه‌کلید دنیا دست آمریکا و اروپاست و اگر موفق نشوند پس برای تک قطبی بودن دنیا باید فاتحه خواند. به همین جهت آینده نزدیک در تعیین سرنوشت دنیا بسیار مهم خواهد بود.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان