سهم ایران از اقتصاد جهانی نسبت به ۴۰ سال قبل نصف شده است | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 9:15

سهم ایران از اقتصاد جهانی نسبت به ۴۰ سال قبل نصف شده است

شماره: 15274
Aa Aa

دیدگاه‌های واقع‌گرایانه‌ای در مورد خودکفایی و حمایت از تولید داخل وجود ندارد و سیاست های داخلی و خارجی در خدمت حل مشکلات اقتصادی نیست.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران؛
سهم ایران از اقتصاد جهانی نسبت به ۴۰ سال قبل نصف شده است

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در نشست هم‌اندیشی رئیس و اعضای کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی با هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی، روسای تشکل‌ها و کمیسیون‌ها و فعالان اقتصادی اظهار کرد: 

هیچ دولتی به اندازه دولت سیزدهم با مسائل و مشکلات فراوان روبه‌رو نیست. مسائلی مانند تحریم، خشکسالی و کرونا موجب شده دولت آقای رئیسی با مشکلات بیشتری رو به‌ رو باشد و هر گونه خطای راهبردی باعث می‌شود حجم نقدینگی در کشور افزایش یافته و تورم سرسام آوری در آینده ایجاد شود.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی افزود:

علی‌رغم برخی صحبت‌ها احساس می‌شود نه سیاست داخلی و نه سیاست خارجی در خدمت حل مشکلات اقتصادی نیست. یک نگاه نظام‌مند علمی و همه‌جانبه به مسائل اقتصادی در کشور وجود ندارد و اثر این موضوع بر دوش مردم بوده و آنان باید تاوان این موضوع را بدهند.  قدرت تصمیم‌گیری در مدیران عالی کشور بسیار توزیع شده است. مدیران عالی کشور این قدرت را توزیع کرده و هر کدام کار خود را می‌کنند و همین موضوع باعث شده تا فرآیند تصمیم‌ گیری طولانی شود و آخر سر هم مشخص نیست چه کسی باید پاسخگو باشد.

وی بیان کرد:

تنها ۳۵ درصد از صادرات کشور مربوط به بخش خصوصی واقعی است. ۶۵ درصد دیگر به واحدهای دولتی و خصولتی مربوط است. در این میان بیش از ۹۰ درصد صادرات نیز مواد خام است. باید ارزش این صادارت در بازار جهانی سنجیده شود. مشکل مهلک دولت‌ها این است که به جای اینکه با افزایش صادرات جریان استفاده از ارز در اقتصاد ملی را مورد توجه قرار دهند و عرضه ارز را افزایش دهند به دنبال کنترل قیمت آن هستند.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: موضوعی که این روزها مطرح است، نظام قیمت‌گذاری است. در شرایط کنونی هزینه‌های تولید بالا رفته و تورم تولید کننده باید در برابر تورم مصرف کننده قرار داد. آیا منطقی است که زمانی که قیمت نهاده‌های تولید بالا می‌رود، بگویم باید تولید کننده قیمت را ثابت نگه دارد.

او گفت:

در کشور دیدگاه‌های واقع‌گرایانه‌ای در مورد خودکفایی و حمایت از تولید داخل وجود ندارد. همین موضوع باعث شده سهم کشور ما از اقتصاد جهانی نسبت به ۴۰ سال قبل نصف شود و جایگاه ایران در انتهای زنجیره ارزش آسیا باشد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان