سوختگی در ایران ۸ برابر جهان است | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403 - 4:13

سوختگی در ایران ۸ برابر جهان است

شماره: 24282
Aa Aa

مرگ و میر ناشی از سوختگی بیش از حد طبیعی است؛ در کشورهایی که مراکز پیشرفته درمانی دارند تنها ۳ درصد کودکان بر اثر سوختگی فوت می‌کنند اما آمار ایران در این زمینه حدود ۱۲ درصد است| حدود ۱۰۰۰ تخت سوختگی در ایران کم داریم.

سوختگی و فقر با یکدیگر همبستگی دارند؛
سوختگی در ایران ۸ برابر جهان است

محمدجواد فاطمی، رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی ایران گفت:

قانون ناکافی و عدم اجرای قوانین موجود، نبود سیستم‌های استاندارد و فرهنگ نامناسب پیشگری، سبب شده است که میزان سوختگی در کشور ما بسیار بالا باشد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه بروز سوختگی در کشور ما ۸ برابر آمار جهانی است گفت:

آمار درمورد سوختگی خیلی دقیق نیست و به شکل تقریبی اعلام می‌شود اما حداقل ۲۰۰ هزار نفر در سال می‌سوزند که از این تعداد ۳۰ هزار نفر کارشان به بستری شدن در بیمارستان می‌رسد که ۳۰۰۰ نفر از دنیا می‌روند و ۲۷ هزار نفر ترخیص می‌شوند البته باید بدانیم که تقریبا نیمی از کسانی که از بیمارستان ترخیص می‌شوند نیز درجاتی از معلولیت و از کار افتادگی خواهند داشت.

فاطمی با بیان اینکه در زمینه درمان سوختگی هم مشکلات زیادی وجود دارد اظهار کرد:

بودجه ناکافی، کم بودن تعداد تخت‌های سوختگی کشور، استاندارد نبودن بیمارستان‌ها، نداشتن پانسمان‌های کافی، عدم پوشش کافی بیمه‌ها، وجود اتباع خارجی غیرقانونی به‌ویژه در شرق کشور که دچار سوختگی می‌شوند و پولی برای پرداخت درمان ندارند و ... برخی از این مشکلات است بنابراین در زمینه درمان هم تجهیزات و هم تخت ناکافی و... اثرگذار بوده است که سبب شود درمان سوختگی استاندارد نباشد و میزان مرگ و میر بر اثر سوختگی بیش از حد طبیعی باشد به عنوان مثال در کشورهایی که مراکز پیشرفته درمانی دارند تنها ۳ درصد کودکان بر اثر سوختگی فوت می‌کنند اما آمار ما در این زمینه حدود ۱۲ درصد است.

او بازتوانی بیماران دچار سوختگی را موضوعی مهم دانست و بیان کرد:

کسانی که می‌سوزند نیاز به حمایت‌های جسمی مانند فیزیوتراپی و کاردرمانی، مشاوره‌های روانشناسی و روانپزشکی، لباس سوختگی، پمادهای خاص، جراحی پلاستیک، حمایت اجتماعی و ... دارند که متأسفانه اکثر این مواردی که نیاز به حمایت دارد پس از ترک بیمارستان وجود ندارد. اغلب این بیماران نیز پس از سوختگی چند درجه از نظر مالی فقیرتر شده‌اند و این سبب می‌شود که با مشکلات عدیده‌ای روبرو شوند. به طور کلی سوختگی و فقر با یکدیگر همبستگی دارند و هرچقدر فقر بیشتر باشد سوختگی بیشتر می‌شود. از طرفی به دلیل تورم و افزایش قیمت‌ها بیمارستان‌های سوختگی هم در تامین تجهیزات و پانسمان‌ها دچار مشکل هستند چون قیمت‌ها خیلی بالا است و وزارت بهداشت هم در این زمینه بودجه محدودی دارد.

فاطمی درخصوص تعداد تخت‌های درمان سوختگی در ایران گفت:

بر اساس پیش‌بینی وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۴ نیاز به ۲۴۰۰ تخت سوختگی داشتیم ولی آمار فعلی تخت‌های سوختگی در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۳۵۰ تخت است بنابراین حدود ۱۰۰۰ تخت سوختگی در کشور کم داریم و هزینه تجهیز هر یک تخت سوختگی هم بیش از ۲ میلیارد تومان برآورد می‌شود. در همان سال همچنین پیش‌بینی شده بود که نیاز به ۴۵۰ تخت ویژه سوختگی داشتیم اما اکنون تعداد این تخت‌ها شاید حدود ۱۵۰ تخت باشد که مشخص می‌شود کمبود شدید است.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی، ادامه داد: زمانی که یک کودک دچار سوختگی می‌شود خانواده هم آسیب می‌بیند و این درحالی است که اگر کودک زنده هم بماند باید تا پایان عمر درد و رنج داشته باشد؛ اگر سن امید به زندگی را ۷۵ سال درنظر بگیریم و یک کودک در پنج سالگی بسوزد باید ۷۰ سال با این رنج زندگی کند و جالب این است ۳۰درصد آمار سوختگی ما کودکان هستند و حدود ۸۰ درصد موارد سوختگی در کودکان هم به علت سهل‌انگاری والدین است.

وی افزود:

در کودکان و خانم‌ها شایع‌ترین محل سوختگی خانه و در مردان شایع‌ترین محل سوختگی محل کار و محیط‌های بیرون از خانه است. حدود ۳۰ درصد موارد کلی سوختگی کودکان هستند و به طور معمول مردان بیش از زنان می‌سوزند.

او درخصوص پوشش بیمه‌ای درمان سوختگی تصریح کرد: د

ر مورد درمان سوختگی حاد بیمه‌ها متأسفانه پانسمان‌های جدید و نوین که با تکنولوژی نانو و با قراردادن آنتی‌بیوتیک در الیاف پانسمان است که به بهبود سریع‌تر بیمار کمک می‌کند را پوشش نمی‌دهند و این پانسمان‌ها هم گران هستند و بیمارانی که پول دارند از این نوع پانسمان استفاده می‌کنند و سایر بیماران که وضعیت مالی مناسبی ندارند از همان پانسمان‌های قدیمی استفاده می‌کنند.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان