سیدمحمود دعایی، مدیر موسسه اطلاعات درگذشت | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 13:16

سیدمحمود دعایی، مدیر موسسه اطلاعات درگذشت

شماره: 18090
Aa Aa

او که در سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ سفیر ایران در عراق بود از ۱۳۶۶ تاکنون عضو مجمع روحانیون مبارز و همچنین نماینده شش دوره ابتدایی مجلس شورای اسلامی بود.

در ۸۱ سالگی و بر اثر ایست قلبی در بیمارستان آتیه تهران؛
سیدمحمود دعایی، مدیر موسسه اطلاعات درگذشت

حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، مدیر موسسه اطلاعات در ۸۱ سالگی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش اسپادانا خبر، این روحانی فعال عرصه فرهنگ و هنر در بیمارستان آتیه تهران دار فانی را وداع گفت.

دعایی متولد ۳۰ فروردین‌ماه ۱۳۲۰در شهر یزد بود که از سال ۱۳۵۹ تاکنون سرپرستی موسسه اطلاعات را بر عهده داشت.

او عضو مجمع روحانیون مبارز از سال ۱۳۶۶ تاکنون و نماینده شش دوره ابتدایی مجلس شورای اسلامی از ابتدا تا سال ۱۳۸۳ بوده است.

او سفیر ایران در عراق در سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ بود.

این روحانی فعال در عرصه رسانه در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار عرصه فرهنگ و هنر را دریافت کرده بود. دعایی همچنین از سوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات موفق به دریافت قلم طلایی به عنوان چهره شاخص فرهنگی شده بود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی خانواده سیدمحمود دعایی او در روزهای گذشته حالات سرماخوردگی داشته و با تشخیص آبسه گلو و انسداد مجرای تنفسی در بیمارستان بستری شده بوده است.

  •  

سیدمحمود دعایی در زمان اقامت در کشور عراق تهیه‌کننده و مجری برنامه رادیویی «نهضت روحانیت مبارز در ایران» بود که در آن برنامه‌هایی در جهت مبارزه با رژیم پهلوی پخش می‌شد.

او درباره‌ی این مقطع زمانی می‌گوید:

«امام مرا خواستند و فرمودند که من برنامه ها را دیدم، مجموعاً خوب بود اما دو تذکر دارم. یکی اینکه سعی کنید مبالغه نکنید و دروغ هم نگویید. حقیقت را بگویید و اضافه هم نگویید. همان حقیقت تأثیر خودش را دارد. دوم اینکه در برنامه ها فحاشی نکنید. به عرض ایشان رساندم که بنای ما حتی‌الامکان همین است».

به گفته‌ی دعایی او نخستین فردی بوده که سازمان «مجاهدین خلق» را با امام خمینی مرتبط کرده است:

«این یک واقعیت است که من در مقطعی نسبت به سازمان مجاهدین اولیه ـ‌ که بنیانگذاران آن مرحوم حنیف‌نژاد و دیگران بودند سمپات، ارتباط و همکاری داشتم و حتی در مقطعی عضو شدم. من نخستین کسی بودم که آن‌ها را با امام مرتبط کردم و از ایشان وقت گرفتم تا آن افراد خدمت امام برسند و مسائل و خط مشی‌های خود را در میان بگذارند و امام هم با بزرگواری چند روز به آنها وقت دادند و در نهایت ایشان نظر خاص خود را بیان کردند. در آن زمان من با این سازمان مرتبط بودم و به دلیل ناآشنایی فلسفی و علمی نسبت به مواضع عمیق و بنیان‌های ریشه‌ای آنها طبیعتا احساسی عمل کردم و با تصور اینکه اینها مشمول حمایت و تایید بلندپایه‌هایی مثل مرحوم طالقانی، مرحوم مطهری، مرحوم منتظری، آقای هاشمی و بزرگانی از این قبیل هستند فکر می‌کردم آن‌ها اصیل هستند و می‌توان به آن‌ها اعتنا کرد ولی زمانی که متوجه شدم، متنبه شدم و رها کردم».

دعایی در سال ۱۳۵۸ به‌عنوان سفیر ایران در عراق مشغول فعالیت شد و‌ با کاهش سطح روابط ایران و عراق به سطح کاردار به کشور بازگشت و نماینده‌ی امام در مؤسسه‌ی اطلاعات شد؛ مسئولیتی که با گذشت چهار دهه هم‌چنان بر عهده‌ی او بود.

او‌ در مجلس سوم با نطق خود در دفاع از رئیس دولت سازندگی باعث ایجاد درگیری در مجلس شد و‌ ‌حتی برخی دوستانش نیز به مخالفت با او‌ برخاستند.

دعایی که هر ساله «با هزینه‌ی شخصی خود و نه موسسه اطلاعات» برای محمد خاتمی جشن تولد می‌گرفت در واکنش به این احضار به قوه قضاییه در یادداشتی نوشته بود:

«در روزی که عزیزی از اعضای دفتر مقام معظم رهبری وفاداریم را به خاتمی و نقل سخن‌ها و اظهارات او را در روزنامه برنتافت و از منظر رهبری اعتراضی داشت نامه‌ای خصوصی به محضر رهبر و مرادم نوشتم در آن نامه همه عشق و عاطفه و امید و انتظارم در مورد خاتمی را با آقا در میان گذاشتم و این انگیزه وفاداریم به خاتمی و استجازه در ادامه همراهیم با وی را بیان کردم. مراد و ولیّ‌امرم بعد از خواندن آن نامه، کریمانه و بزرگوارانه فرمودند: «من هم مثل تو فکر می‌کنم اما نه به نرمی دلِ تو!» اشک شوق و امیدم جاری شد و از آن روز به بعد کاکایم را غریب نگذاشتم و اگر سخن و مطلبی داشت به دور از هیاهو و جنجال در روزنامه منعکس کردم. همان مقامِ عالی و مسئول در دفتر مجدداً توضیح خواست که متن تقدیمی به محضر مولایم را برایش خواندم. متواضعانه و بزرگوارانه فرمود اگر بین خود و خدایت حجت داری، ادامه بده که تا به امروز ادامه داده‌ام».

دعایی از چهره‌های جریان اصلاحات و عضو مجمع روحانیون مبارز بود که روابط صمیمانه و نزدیکی با بزرگان این جریان سیاسی داشت.

  •  

پیام تسلیت رهبر انقلاب برای درگذشت حجت‌الاسلام دعایی

رهبر انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت مبارز قدیمی و یار دیرین امام بزرگوار حجت‌الاسلام سید محمود دعائی را تسلیت گفتند.

در متن پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت مبارز قدیمی و یار دیرین امام بزرگوار جناب حجت‌الاسلام آقای سیدمحمود دعائی رحمةالله‌علیه را به خاندان گرامی به‌ویژه همسر و فرزندان مکرّم و نیز مجموعه‌ی بزرگ دوستداران و همکاران ایشان تسلیت عرض میکنم. ایشان برخوردار از صفات نیک و پسندیده‌ئی بودند: صفا و سلامت نفس، فروتنی و ساده‌زیستی، پاکدستی و قناعت، ارادت عمیق و راسخ به امام بزرگوار و انقلاب و پایداری و وفا در دوستی و رفاقت. گذشته‌ی ایشان در عراق و ایران در دوران مبارزات هم فصل مُشبِع دیگری است که موجب رحمت و مغفرت الهی است ان‌شاءالله. از خداوند متعال تفضلاتش را برای آن مرحوم مسألت میکنم.»

  •  

رهبر انقلاب بر پیکر حجت‌الاسلام و المسلمین دعائی نماز میت اقامه کردند.

 

22

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز دوشنبه (۱۴۰۱/۰۳/۱۶) با حضور در کنار پیکر مرحوم حجت‌الاسلام سیّدمحمود دعائی ضمن قرائت فاتحه بر آن یار دیرین حضرت امام خمینی (ره) نماز میت اقامه کردند.

در این مراسم جمعی از خانواده و بستگان مرحوم حجت‌الاسلام دعائی نیز حضور داشتند.

رهبر انقلاب روز گذشته نیز با صدور پیام تسلیت درگذشت حجت‌الاسلام سیدمحمود دعائی، ضمن اشاره به صفا، سلامت نفس، ارادت عمیق و راسخ وی به امام بزرگوار و انقلاب، تفضلات الهی را برای آن مرحوم مسالت کردند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان