صدور پروانه خبرنگاری خدشه‌ای به آزادی بیان وارد نمی‌کند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 15 ارديبهشت 1403 - 20:52

صدور پروانه خبرنگاری خدشه‌ای به آزادی بیان وارد نمی‌کند

شماره: 23638
Aa Aa

او گفته به جرئت ادعا می کنم حتی یک خبرنگار را نمی توانید پیدا کنید که بگوید بخاطر گرایشات سیاسی از عضویتم ممانعت به عمل آمده است.

ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی؛
صدور پروانه خبرنگاری خدشه‌ای به آزادی بیان وارد نمی‌کند

ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی جزئیاتی از آیین‌نامه صدور پروانه خبرنگاری و اهداف آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تشریح کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

اصل موضوعی که اصطلاحا به پروانه خبرنگاری موسوم شده و در واقع آیین نامه کار حرفه ای روزنامه نگاری است مربوط به چند وقت اخیر نیست و قدیمی‌تر است. در حال حاضر با تکثر رسانه های دارای مجوز و انسان رسانه ها، روزنامه‌نگاری هیچ ضابطه‌ قانونی برای احراز این عنوان ندارد یعنی مثل پزشکی نیست که یک نفر پس از چند سال تحصیل، در سازمان‌ نظام پزشکی باید شماره نظام پزشکی دریافت کند تا اجازه کار پیدا کند. به عبارت دیگر در روزنامه‌نگاری و خبرنگاری، تحصیلات، سن، تخصص و... مطرح نیست و هرکسی می‌تواند ادعای روزنامه‌نگار یا خبرنگار بودن کند.

وی ادامه داد:

اولین مطالبه خبرنگاران از ما در سفرهای مختلف و حتی مواجهه با روزنامه نگاران تهرانی امنیت شغلی است. خبرنگاران می‌گویند کسی از ما حمایت نمی‌کند، حقوق‌‌ ما مکفی نیست، بیمه نداریم و ...ما برای سامان دادن به وضع خبرنگاران و امنیت شغلی آنها ابتدا باید آمار و شناخت کافی از وضعیت افراد شاغل در این حرفه داشته باشیم تا بدانیم جامعه خبرنگاری چند نفر عضو دارد. از مزیت‌های این طرح، قبل از بهره‌مندی از حمایت های مرسوم، به رسمیت شناخته شدن از سوی نهادها و حتی مخاطب است. با صدور کارت رسمی از سوی نهاد تخصصی، تعاملها تسهیل خواهد شد و این مطالبه خود اصحاب رسانه و مسبوق به سابقه است.

او گفت:

صدور پروانه خبرنگاری خدشه‌ای به آزادی بیان وارد نمی‌کند. حتی یک خبرنگار را به جرئت ادعا می کنم نمی توانید پیدا کنید که بگوید بخاطر گرایشات سیاسی از عضویتم ممانعت به عمل آمده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان