طرح سیم‌کارت بدون فیلتر گردشگری تصویب شد | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 19 ارديبهشت 1403 - 18:41

طرح سیم‌کارت بدون فیلتر گردشگری تصویب شد

شماره: 23568
Aa Aa

این طرح در کارگروه رفع مصادیق مجرمانه دادستانی کل تصویب و با بهره‌برداری گردشگران خارجی از این سیم‌کارت‌ها موافقت شده است.

تسهیل ورود گردشگران با لغو روادید و خودرو شخصی؛
طرح سیم‌کارت بدون فیلتر گردشگری تصویب شد

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری گفت:

طرح «تسهیل ورود گردشگران از طریق لغو روادید و با خودرو شخصی» از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به دولت ارائه شده است.

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد:‌

این طرح با استناد به اولویت‌های تعیین‌شده در سند تحول و با توجه به انتظارات دولت سیزدهم آماده شد. طرح لغو یکطرفه روادید نیز به وزارت خارجه و نهادهای ذی‌ربط ارائه شده است. در قالب این طرح پیشنهاد ما لغو یکطرفه روادید با ۶۸ کشور بود. وزارت امور خارجه طرح را بررسی کرد و در کنار پیشنهاداتی، مخالفت اساسی با این طرح نداشت ‌چون سیاست گردشگری همین است و در بسیاری از کشورها نیز اجرای آن متداول بوده و حتی در کشورهای اطراف ایران، از جمله قطر، ترکیه، امارات و حوزه CIS (کشورهای مستقل مشترک‌المنافع) نمونه این طرح اجرا می‌شود. بنابراین، وزارت خارجه و دستگاه‌های مرتبط هم با این نگاه، پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را بررسی کردند و جلساتی در این راستا برگزار شده است.
 
شالبافیان درباره کشورهایی که برای لغو یکطرفه روادید پیشنهاد شده‌اند و چگونگی انتخاب آن‌ها گفت:

رویکرد اصلی برای گزینش این کشورها مبتنی بر سیاست‌های خارجی دولت سیزدهم بوده، که روی توسعه با کشورهای همسایه، مسلمان، حوزه تمدنی و پیمان‌های ملحق‌شده مثل شانگهای و بریکس تاکید دارد. تا کنون، با کلیت طرح و تعدادی از این کشورها در جلسات و گفت‌وگو با دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط، موافقت شده اما نیاز است طرح لغو روادید در کمیسیون‌های مختلف دولت تصویب شود.

او گفت:‌

بیش از ۷۰ درصد گردشگران ورودی به ایران از کشورهایی هستند که با آن‌ها لغو روادید شده است.

معاون گردشگری درباره طرح «تسهیل تردد خودروهای گردشگران خارجی به ایران» اظهار کرد:

ما لغو روادید را همزمان با تسهیل تردد گردشگران با خودرو شخصی به ایران در چند کشور دنبال می‌کنیم. اجرای طرح تسهیل تردد خودروهای شخصی در کنار لغو یکطرفه روادید می‌تواند در رفت‌وآمد گردشگران منطقه به ایران خیلی مؤثر باشد و اگر این طرح مثلا با عراق قطعی شود، ایران به عربستان، ‌قطر و امارات از راه زمینی متصل می‌شود.

شالبافیان درباره سرانجام طرح سیم‌کارت‌ گردشگری نیز گفت:

طرح «سیم کارت گردشگری» در کارگروه رفع مصادیق مجرمانه دادستانی کل کشور تصویب شده است. جلسه‌ای هم بین وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ارتباطات و دادستانی و نیروی انتظامی درباره نحوه اجرای آن با توجه به اولویت‌های مورد درخواست ما برگزار شد. ما درخواست کرده بودیم فعالان گردشگری در اولویت این طرح قرار بگیرند، در نتیجه قرار شد فهرست دفاتر خدمات مسافرتی را ارائه کنیم تا این امکان برای آن‌ها فراهم شود. آژانس‌های مورد تایید که پروانه بهره‌برداری از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارند، به منظور بهره‌برداری از این طرح معرفی شده‌اند. در مرحله دیگری از این مصوبه، ‌امکان بهره‌برداری گردشگران خارجی از این سیم‌کارت‌ها وجود دارد و با آن موافقت شده است. درخواست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بهره‌برداری دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ها، راهنمایان گردشگری و گردشگران خارجی از سیم کارت گردشگری است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان