طلاب باید در متاورس ورودی جریان‌ساز داشته باشند | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 14 شهريور 1403 - 20:50

طلاب باید در متاورس ورودی جریان‌ساز داشته باشند

شماره: 17861
Aa Aa

جبهه حق دوستدار همه انسان ها ولو گرفتاران جبهه باطل است و مبلغان تا این روحیه را پیدا نکنند در شبکه‌های اجتماعی و متاورس مؤثر نخواهند بود. 

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه ایران؛
طلاب باید در متاورس ورودی جریان‌ساز داشته باشند

محمدرضا برته، مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه ایران در کارگاه علمی تبلیغ جهانی دین در عرصه رسانه و فضای مجازی در مشهد گفت:

لازم است به مقوله فضای مجازی با نگاه الهیاتی پرداخت تا متوجه شویم که چه حقیقتی است و چه ربط و نسبتی با حیات و غایت زندگی انسان دارد.

به گزارش اسپادانا خبر، وی با بیان اینکه برای پرداختن به مسئله فضای مجازی نیازمند تعریف یک سری کلیدواژه از جمله تاریخ‌نگاری هستیم افزود:

از اوایل تاریخ باستان و از زمان سقراط تا حدود ۵۰ سال پیش پارادایم فکری بشر بر دو عالم ذهن و عین استوار بوده است که در عالم عین خارجی به صورت مادی همه‌چیز را لمس می‌کنیم و در عالم ذهنی تصورات و خیالات ما جای گرفته است. فضای مجازی عالم ذهن و عالم واقعی نیست. در این فضا رؤیا ساخته می‌شود و به تعبیر دیگر تصورات و آرزوهایمان را حس می‌کنیم، می‌بینیم و اثر می‌پذیریم و در نهایت عرصه‌های مختلف تجاری، فرهنگی و هنری را به اشتراک می‌گذاریم بنابراین فرق فضای مجازی با عوالم دیگر در تحقق رؤیاهای محقق نشده است. در این فضا برای فرد یک زندگی جدیدی رخ می‌دهد که از مهم‌ترین ویژگی‌های آن عین پنداری است و لذا واقعاً فکر می‌کند آنچه دریافت کرده واقعیت دارد. همچنین از دیگر جذابیت‌های فضای مجازی نامحدود بودن آن و قابلیت مشارکت غیرحقیقی، هویت‌سازی و خود آفرینی است.

مدیر مسئول خبرگزاری حوزه گفت:

تنها موجودی که در عالم می‌تواند خودسازی کند انسان است. از آنجایی که هویت در فضای مجازی، ساختنی و اکتسابی است پس لازم است که طلاب برای موفقیت در این فضا مسئله آینده‌پژوهی در فضای مجازی را جدی بگیرند و جهان آینده را قبل از تحققش بشناسند و برای آن آماده شوند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به دنبال پاسخ این سوالات حرکت کرد که نقش طلاب در ۲۰ سال آینده فضای مجازی چیست و چه رسالت و تکلیفی خواهند داشت؟

او ادامه داد:

نوروساینس دانش مطالعه دستگاه یا سامانه‌های عصبی و دانشی چند رشته‌ای است که با بهره‌گیری از آناتومی، زیست‌شناسی سلولی و مولکولی، الگوسازی ریاضی و روان‌شناسی، نانو تکنولوژی و الکترونیک به درک ویژگی‌های شناختی انسان و نقش نورون‌ها و مدارهای عصبی و سپس مدل سازی آن می‌پردازد. یکی از مشکلات بشر در دنیای امروز ذخیره‌سازی اطلاعات است در حالی که مغز حجم زیادی از اطلاعات را به راحتی ذخیره می‌کند و این خود سوژه ای برای پژوهش در این زمینه بوده است.

وی با اشاره به تشریح هویت و زیست مجازی «متاورس» اظهار داشت:

در این فضا فرد بازی نمی‌کند بلکه زندگی می‌کند و برخلاف بازی رایانه‌ای و موبایلی شخصیتی از پیش تعیین نشده و از قبل برنامه‌ریزی نشده ندارید و هرکسی را که در محیط متاورس می‌بینید دارای یک حقیقت انسانی پشت سر آن است که لباس فضای مجازی را پوشیده است. در متاورس همه با اینکه مجازی هستند ولی یک مدل واقعی دارند، هیچ جعل، خیال و دروغ در آن وجود ندارد و هرچقدر در محیط متاورس فعال باشیم سطح دسترسی به دیگران و چیزهایی که می‌خواهیم افزایش پیدا می‌کند. در دنیای متاورسی فرد غذای مجازی می‌خورد تا جایی که حتی احساس سیری می‌کند و با استفاده از فناوری متاورس می‌توان از پوست مصنوعی که دارای احساس است استفاده کرد و لذا به طور کلی می‌توان گفت که فرد در محیط متاورس به آرزوهای خود می‌رسد و احساس تخدیر دائمی پیدا می‌کند و به بیان دیگر متاورس یک خواب طولانی و لذت‌بخش است.

وی با بیان اینکه طلبه و مبلغ متاورسی به ابزارها و شناخت های متفاوتی مجهز است افزود:

در جهان متاورس به دلیل محبوبیتی که در دنیا دارد مبلغان لازم است که ورودی هدفمند و جریان‌ساز داشته باشند به‌ عنوان‌ مثال لیگ های مطرح دنیا مانند لیگ آ ایتالیا و دیگر لیگ های معتبر ورزشی نسخه متاورسی پیدا می کنند. در عرصه فضای مجازی، طلاب در آغاز راه هستند و اگر به صورت قوی این عرصه را شروع کنیم به نتایج خوبی خواهیم رسید.

وی با اشاره به استقبال مردم ایران از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی افزود:

در سال ۹۶ از۵۶ میلیون نفر کاربر اینترنت، ۱۷ میلیون نفر عضو شبکه‌های اجتماعی بودند در حالی که در چهار سال بعد با رسیدن تعداد کاربران به ۵۹ میلیون نفر، کاربران شبکه‌های اجتماعی رشدی ۲۴۸ درصدی پیدا کرد. در فضای مجازی و برخی شبکه‌های اجتماعی مردم ایران آنچه را که دنبال می‌کنند و جزء علائق آن‌ها است ساخته نخبگان و فرهیختگان جامعه نیست، در واقع هدف اصلی شبکه‌های مجازی، تفریح هدفمند در راستای تجارت های فرامرزی است که با ابزار الهه‌های مجازی مدیریت می شود؛ الهه‌هایی که به خاطر لایک و توئیت در این فضا توسط مخاطبان پرستیده می‌شوند و به آن‌ها توجه می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز یکی از مکان‌هایی که مبلغان باید به تبلیغ بپردازند فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است عنوان کرد:

اگر طلاب بخواهند مبلغ آینده باشند باید با فضای مجازی آشنا باشند و بتوانند این فضا را مدیریت کنند.

او با اشاره به تفاوت جبهه حق و باطل نیز گفت:

باطل به دنبال حذف جبهه حق است در صورتی که جبهه حق به دنبال سعادت و نجات جبهه باطل است و لذا در این فضا شاهد هستیم که جبهه حق دوستدار همه انسان ها ولو گرفتاران در جبهه باطل است بنابراین مبلغان تا این روحیه را پیدا نکنند در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و متاورس مؤثر نخواهند بود. مبلغان با روحیه جهادی در عرصه فضای مجازی وارد شوند. لازم است که طلاب هدف جهاد در فضای مجازی را بشناسند و با آسیب‌های این فضا آشنا شوند و سپس با تقسیم‌کار و معرفی راهبر و فرمانده و با یک تعریف و طرح مشخصی اقدام کنند تا مؤثر باشند.

مدیر مسئول خبرگزاری حوزه با اشاره به اینکه در جهاد تبیین، نیازمند مجاهد هستیم نه قربانی گفت:

کسانی که وارد این عرصه می‌شوند لازم است‌ که فرآیند و المان‌های آن را بشناسند و نسبت به فضای مجازی مسلط باشند تا بتوانند تأثیرگذاری مثبت بر روی مخاطبان بگذارند نه اینکه خود قربانیان این عرصه باشند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان