عموم جامعه پزشکی زیر خط فقر قرار دارند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 19:22

عموم جامعه پزشکی زیر خط فقر قرار دارند

شماره: 20711
Aa Aa

او با بیان این که مطب‌داری در ایران حال و روز خوبی ندارد گفته عامه جامعه پزشکی از نظر درآمدی و حتی معیشت دچار تنگنا هستند.

معاون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران؛
عموم جامعه پزشکی زیر خط فقر قرار دارند

علی سالاری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت:

در سال‌های اخیر بسیاری از همکاران ما در حوزه پزشکی مطب‌هایشان را تعطیل کرده‌اند.

به گزارش اسپادانا خبر ، او در گفتگو با ایسنا ‌افزود:

متأسفانه سفره درمانی بسیاری از مسئولان از سفره درمانی مردم عادی جداست؛ آنها فقط یکسری پزشک مشهور و سلبریتی را می‌ببینند و ممکن است در مراجعه به این پزشکان مبالغ خارج از عرفی را هم پرداخت کنند. بعد هم قیاس کرده و تصور می‌کنند که حتما درآمد سایر پزشکان هم بالاست. در حالی که تخصص‌های نسخه‌نویس، پزشکان عمومی، ماماها و... بسیار مشکل دارند. سال‌هاست که مطب‌های ماماها جمع شده است.

سالاری با بیان اینکه تورم حوزه سلامت همیشه از تورم عمومی جامعه بالاتر است گفت:

بسیاری از دستگاه‌های مورد نیاز پزشکان از خارج از کشور آمده و به ارز وابسته و بنابراین گرانی در این حوزه بیشتر است.

او ادامه داد:

درآمدهای پزشکان بسیار متغیر است. پزشکان قدیمی هستند که بیمار بسیار زیادی دارند، جراحی می‌کنند، تزریقات دارند و ... بنابراین اقتصادشان می‌چرخد اما پزشکان جوان و عادی ما و پزشکانی که حقوق‌بگیر بوده یا در روستاها خدمت می‌کنند شرایط‌شان متفاوت است. پزشکان خانواده ماهیانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرند. بسیاری از پزشکانی که مطب داشتند اکنون مطب‌شان در حد دو تا پنج بیمار دارد که واقعا اگر عشق و علاقه به پزشکی نباشد، باید مطب‌شان را ببندند. پزشکان اورژانس ما که در بیمارستان‌ها سخت‌ترین کار را انجام داده و بی‌خوابی و محیط طاقت‌فرسا را تحمل کرده و به ارائه خدمت ادامه می‌دهند درآمدشان در حد حقوقی زیر خط فقر است. اگر خط فقر را ۱۸ میلیون تومان در نظر می‌گیرند گزارش‌هایی داریم که پزشکان ما ۹ تا ۱۵ تومان حقوق دارند یعنی غاطبه جامعه پزشکی این درآمدها را دارند. عامه جامعه پزشکی از نظر درآمدی و حتی معیشت دچار تنگنا هستند.

سالاری درباره بحث تعطیلی مطب‌ها نیز گفت:

وقتی پزشکان مطب‌شان را تعطیل می‌کنند، معمولا اعلام نمی‌کنند اما آنطور که از همکاران‌مان بازخورد می‌گیریم، نشان می‌دهد که وضعیت مطب‌داری مناسب نبوده و مطب‌داری چندان به صرفه نیست به‌ویژه در شهرهای کوچک، در حاشیه شهرهای بزرگ و ... وقتی اجاره‌بها در شهر تهران در عرض یک ماه تا ۲۰ درصد بالا می‌رود، هزینه‌های جاری مطب‌ها بالا می‌رود آن هم در حالی که مقدار ویزیت به نسبت کشورهای همسایه، تورم و... کم است و بیمه‌ها هم حمایت نمی‌کنند تا مردم بتوانند به راحتی خدمات پزشکی و سلامت را دریافت کنند بنابراین منطقی است که وضعیت مطب‌داری مناسب نیست. باید توجه کرد که مطب‌داری در ایران حال و روز خوبی ندارد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان