فیلم منتشر شده از مهسا امینی تقطیع شده است | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 1 ارديبهشت 1403 - 11:17

فیلم منتشر شده از مهسا امینی تقطیع شده است

شماره: 19524
Aa Aa

او با تأکید بر اینکه مخالف حجاب اجباری است گفته همه می‌دانیم که گشت ارشاد وجود دارد و برخوردها با زنان و دختران را در خیابان ها می بینیم.

در مدارس هم نباید نماز را اجباری می‌کردند؛
فیلم منتشر شده از مهسا امینی تقطیع شده است

معصومه ابتکار، معاون سابق زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران درباره اتفاق رخ داده برای مهسا امینی گفت:

این رویداد یک فاجعه بود.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از رویداد، او اظهار داشت:

روش‌های گشت ارشاد و برخورد‌های توام با ترس، ارعاب و زور هیچ کمکی به بحث حجاب نمی‌کند و جوانان را نسبت به اصل دین و دینداران بدبین کرده و عوارض آن بسیار بیشتر از فواید آن است. در دوران مسئولیتم بار‌ها و بار‌ها نسبت به این رویه تذکر دادم که نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه برای جوانان احساس ترس، نا امنی، دلسردی و انگیزه مهاجرت و حتی مشکلات روانی دارد و امیدوارم این اتفاق یک بیدار باش برای افرادی باشد که بر استمرار این رویه اصرار دارند. مهاجرت، دلسردی، مشکلات روانی و... ناشی از رفتار‌های گشت ارشاد است و امیدوارم این اتفاق یک بیدارباش باشد برای افرادی که بر استمرار این رویه اصرار دارند.

ابتکار گفت:

هم در دولت و هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوعات را مطرح می‌کردیم و با وزیر کشور جلسات متعددی داشتیم اما متأسفانه همانطور که در بحث ورود زنان به ورزشگاه ها دولت اختیار چندانی نداشت و دستور‌ها از جای دیگری بود و گروه‌های فشار نقش داشتند، در موضوع گشت ارشاد هم اینگونه بود البته آقای دکتر روحانی و وزیر کشور هیچ موافقتی با این کارها نداشتند و تلاش می کردند رفتار‌های تند رخ ندهد و این را صراحتا اعلام می کردند اما اکنون شرایط فرق کرده و رفتار‌ها گواه تغییر رویه دولت است. به ما می‌گفتند غرب گرا و به دنبال ترویج مفاسد و لااوبالی گری هستید. به راحتی اتهام می‌زدند و متهم می‌کردند که این رفتار‌ها و مخالفت شما باعث تضعیف ارزش‌ها در جامعه شده و دل مومنین را آزرده می‌کند. خانم هایی که شورای فرهنگی اجتماعی زنان را در قبضه داشتند و البته انتخابات آن شورا هم دموکراتیک نبود سعی داشتند رویکرد خود را با ترفندی‌های سیاسی حاکم کنند و با نوع اتهام زنی همین مخالفت ما برخوردهای گشت ارشاد را اجرای سند ۲۰۳۰ عنوان می کردند. آنها که خود را متدین می‌دانند ما را متهم می کردند که دستور کار خارجی داریم.

ابتکار ادامه داد:

مهم ترین کاری که اکنون می‌توانیم انجام دهیم این است که به اتفاق رخ داده با جدیت کامل رسیدگی شود، به اصل ماجرا دسترسی یابیم و ببنیم علت چه بوده است؟ چگونه یک جلسه آموزشی باعث مرگ یک دختر می‌شود؟ این دختر چه اندازه ترس و استرس را تحمل کرده بود؟ فرض بگیریم این ادعا درست باشد که به او آسیب فیزیکی وارد نشده  اما چه برخوردی با او صورت گرفته؟ مگر آسیب به فرد فقط فیزیکی است؟ وحشت شدید و ترس هم به روان فرد آسیب می زند دست کمی از آسیب فیزیکی ندارد. خیلی از افرادی که بازداشت می‎‌شود در حالی که خود را بی گناه می‌دانند دچار تبعات جبران ناپذیری در روح و روان خود می شوند.

مشاور اسبق رییس جمهور سابق ایران گفت:

چرا آسیب‌هایی که به زنان در خیابان می‌رسد را پیگیری نمی‌کنیم؟ متلک‌ گوها و کسانی که الفاظ جنسی و نامتعارف به زنان می گویند چرا بازداشت نمی‌شوند؟ چند مورد آزارگر را گرفته اند؟ چرا فقط یکطرفه است و مشکل را در خانم‌ها و حجاب می‌بینیم؟ این‌ها نشان می‌دهد که درک ما از امر به معروف و نهی از منکر کوچک و نازل است و نباید آن را به لباس و پوشش محدود کنیم. چرا این امر به معروف و نهی از منکر برخورد حاکمیت با مردم است؟ مگر نباید مردم با حاکمیت باشد و نسبت به کمبود‌ها و کج روی‌های مسئولین باشد. چهل سال این را تجربه کردید. امام خمینی در اوج درگیری های جنگ نسبت به این نوع رویکردها واکنش نشان دادند که نمی‌توانیم مقابل خودسری ها ساکت باشیم. اکنون راهش این است که گشت ارشاد متوقف شود و از راه های ارعاب و وحشت استفاده نکنیم و به جای آن رویه های تشویقی را به کار ببریم.

ابتکار درباره فیلمی که از مهسا امینی منتشر شد اعلام کرد:

این فیلم تقطیع شده و انتشار آن سئوالاتی را ایجاد کرده است. ای کاش گروهی بی طرف در این راستا ورود کنند و با حضور خانواده مرحوم امینی و پزشکانی که بالای سر او بودند جزئیات مطرح شود. 

او درباره ادعای انسیه خزعلی نیز که گفته ما اصلا گشت ارشاد نداریم گفت: 

مسئولین در برابر نظراتی که می دهند باید پاسخگو باشند و توضیح دهند. همه می‌دانیم که  گشت وجود دارد و برخوردها با زنان و دخترانمان را در خیابان ها می بینیم.

او با تأکید بر اینکه مخالف حجاب اجباری است گفت: 

معتقد به حجابم اما با اینکه مردم را به زور و ارعاب با حجاب کنیم مخالفم حتی معتقدم در مدارس نباید نماز را هم اجباری می‌کردند چرا که در توضیح المسائل هم آمده که نماز اصلش بر نیت است و نیت آن باید وجهه الله باشد و حرکتی عاشقانه؛ یک حرکت عاشقانه که به زور نمی شود. همه دختران "مهسا امینی هستند" و باید مراقبشان بود، باید عزت نفسشان را حفظ کرد. این رفتارها باید سریعا جمع شود. چرا مردم را می‌ترسانند و ایجاد رعب و وحشت می شود؟ بارها گفته ایم و گزارش دادیم که چه ترسی در دل جوانان ایجاد می کنید. چرا حاضر نیستید تفاوت ها را بپذیرید؟

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان