مرجعیت صداوسیما آسیب خورده است | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 12:02

مرجعیت صداوسیما آسیب خورده است

شماره: 21668
Aa Aa

دوران طلایی صدا و سیما دوره‌ای بود که به‌صورت یک رسانه بدون رقیب چه در عرصه فضای مجازی و بین‌المللی کار خود را پیش می‌برد| تمام سیستم‌های رسانه‌ای دنیا دسترسی به بعضی از اطلاعات را محدود می‌کنند.

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران؛
مرجعیت صداوسیما آسیب خورده است

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران گفت:

می‌پذیریم که مرجعیت صداوسیما آسیب خورده است.

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفتگو با تسنیم، او اظهار داشت:

مسیری که برای بازگرداندن مرجعیت صداوسیما به دوران طلایی خودش را دنبال می‌کنیم کم‌چالش نیست البته و برخی از اتفاقاتی که این روزها شاهدش هستیم نشان می‌دهد که گفتمان حاکم بر مجموعه‌ای از دستگاه‌های حاکمیتی همچنان در مسیر تقویت مرجعیت رسانه ملی نیست. این باور عمومی حتی در دستگاه‌های حاکمیتی به وجود نیامده است که صداوسیما صداوسیمای یک نفر یا شخص و مجموعه‌ای نیست، رسانه ملی کشتی واحدی است که همه جامعه و دستگاه‌ها روی آن سوارند و از آن بهره می‌برند، ضربه به این کشتی و دستگاه رسانه‌ ملی حتماً می‌تواند آسیبش به همه دستگاه‌ها و بخش‌ها برسد.

وی ادامه داد:

طبیعتاً با چالش‌های کمی روبه‌رو نیستیم. در طول ماه‌های اخیر سه تا چهار مرتبه صداوسیما تحریم شد و همگان می‌دانند با این چالش‌ها در عرصه بین‌المللی روبه‌رو هستیم. دوران طلایی صدا و سیما دوره‌ای بود که بدون وجود رقیب داخلی و خارجی کار در صداوسیما روان‌تر، ساده‌تر و آسان‌تر پیش می‌رفت. اگر ما این فاکتورها و متغیرهای جدید را درنظر نگیریم طبیعی است که دهه 70 صداوسیما بدون هیچ رقیبی بوده است و آن موقع رقیبی در عرصه‌های بین‌المللی و عرصه‌های دیگر نبوده و شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هم نبوده است. طبیعی است رسانه ملی به‌صورت یک رسانه بدون رقیب چه در عرصه فضای مجازی و بین‌المللی کار خود را پیش می‌برد و موفق هم بوده است البته ناگفته نماند که ذائقه جامعه هم با ذائقه فعلی متفاوت بود. شاید آن دوران را بتوان در نتیجه دوران طلایی صداوسیما فرض کرد اما ما مدعی هستیم و در تلاشیم با وجود این چالش‌ها عبور کنیم و به آن نقطه طلایی دست یابیم. الآن با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم هم در عرصه فناوری ارتباطات و هم در عرصه محتوایی و هم در عرصه بین‌المللی و داخلی باید بتوانیم با این چالش‌ها به‌گونه‌ای تعامل کنیم که عبور کنیم و برسیم به آن زمانی که گویی هیچ رقیبی و هیچ چالشی وجود نداشته است.

او همچنین گفت:

تمام جوامع برای دسترسی به اطلاعات محرمانه، اطلاعاتی که به امنیت ملی کشور لطمه می‌زند و اطلاعاتی که به آرامش عمومی جامعه لطمه می‌زند قواعد و قوانینی برای دروازه‌بانی بعضی از اطلاعات دارند و در قوانین‌شان هم آمده است. اگر اسم این را فیلترینگ بگذارید فیلترینگ و اگر دروازه‌بانی، دروازه‌بانی! به هر عنوانی بیان شود یک قاعده‌ای است در تمام کشورهای دنیا، تمام سیستم‌های رسانه‌ای دنیا حتی در رسانه‌هایی که در واقع ادعای دموکراسی و آزادی بیان دارند دسترسی به بعضی از اطلاعات را مطابق قانون و یا حتی صلاحدید و مصلحت‌سنجی خودشان محدود می‌کنند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان