مقصر كيست؟ | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 18 مهر 1403 - 20:37

مقصر كيست؟

شماره: 26307
Aa Aa

یك فروند هواپيماى فوكر ١٠٠ شركت هواپيمايى قشم اير در اين فرودگاه به دليل نبود امكانات فنی از جمله جت استارتر Jet Starter و اير كانديشن Aircondition به مدت سه روز در فرودگاه خارگ زمین گیر شد.

زمينگيرى هواپيماى قشم اير در فرودگاه خارگ؛
مقصر كيست؟

سيدفريورموسوى

بيش از ٩٠ درصد از صادرات مواد نفتى و ميعانات گازى كشور از جزيره كوچك با مردمان سختكوش و ولايتمدارخارگ صادر ميگردد و بخش عظيمى از درآمد ارزى ايران از اين بندرگاه دريافت ميگردد اما جالب توجه اينكه همين جزيره كوچك ميلياردرها كه ميبايستى داراى بهترين امكانات رفاهى، پزشكى، تفريحى و شهرى باشد با كمبودها و مشكلات عديده اى دست و پنجه نرم ميكند.

يكى از عمده مشكلات اين جزيره كه تردد مردم به آن متصل ميباشد فرودگاه نقلى و زيباى آن است كه متأسفانه از كمترين امكانات فنى، رفاهى و حتى بهداشتى برخورداراست!

و اما در آخرين حكايت اين فرودگاه جزيره ثروتمند بايستى به زمينگير شدن يك فروند هواپيماى فوكر ١٠٠ شركت هواپيمايى قشم اير در اين فرودگاه به دليل نبود امكانات فنى از جمله جت استارتر Jet Starter و اير كانديشن Aircondition آنهم به مدت سه روز اشاره کرد؛ مرثيه اى تلخ در صنعت بى بضاعت و تحريمى هوانوردى ايران آن هم در جزيره اى با توان مالى بالا و با حضور شركت هاى قدرتمند نفتى و گازى چون پايانه هاى نفتى، فلات قاره، پتروشيمى، ملى نفتكش و ملى حفارى كه هريك به تنهايى مى توانند كليه امكانات فنى اين فرودگاه را تأمين نمايند.

به هر حال هواپيماى فوكر ١٠٠ شركت هواپيمايى قشم اير پس از سه روز معطلى، سرگردانى و چك عملياتى كه از سوى مهندسين اين شركت و با دو پرواز جداگانه خالى از مسافر انجام گرديد اين جزيره را ترك كرد اما مقصر اصلى اين نقصان در شرايط بد اقتصادى و وضعيت نابسامان صنعت هواپيمايى كشور كدام شخص و يا ارگانى خواهد بود؟

بخشدار خارگ: قشم اير بايد امكانات فنى را خودش فراهم كند!

اما محمدرضا دشتى زاده، بخشدار ويژه خارگ پيرامون وضعيت پيش آمده براى هواپيماى فوكر ١٠٠ قشم اير و زمينگير شدن آن مى گويذ:

ارائه خدمات فنى شامل دستگاههاى فنى از جمله جت استارتر در فرودگاهها ميبايستى از سوى ايرلاين انجام گردد و اين مهم در فرودگاه شهداى جزيره خارگ سالهاست كه از سوى شركت هاى مختلفى كه به اين جزيره پرواز چارترينگ داشته اند از جمله هواپيمايى ماهان، نفت، آسمان و كارون صورت مى گرفته از اين رو قشم اير نيز ميباستى تجهيزات فنى زمينى خود را در اين فرودگاه مستقر ميكرده تا دچار يك چنين حوادث پيش بينى نشده اى نشود.

دشتى زاده در پايان فرودگاه خارگ را از اين حادثه مبرا دانست!

قشم اير: شرايط فنى فرودگاه خارگ را به ما نگفتند

اما مسئولان شركت هواپيمايى قشم اير نيز در رابطه با نبود تجهيزات خدمات فرودگاهى در خارگ ميگويند: امكانات و تجهيزات فرودگاهى مربوط به فرودگاه ها بوده و ايرلاين ها تنها در فرودگاههايى كه بيس BASE داشته باشند همه گونه تجهيزات فنى و زمينى را فراهم مى نمايند اما در پروازهاى چارترينگ دراختيار نهادن تجهيزات فرودگاهى بر عهده فرودگاه خواهد بود و حتى بهره بردار در اين خصوص دخل و تصرفى نخواهد داشت.

اين مقام فنى قشم اير در ادامه گفت:

براى پرواز يك روز در هفته به جزيره خارگ  هيچ ايرلاينى مسئوليت تهيه تجهيزات فنى - زمينى را متقبل نخواهد شد و در وضعيت پيش آمده اين قشم اير بود كه تاوان مالى سنگين نبود تجهيزات فنى درفرودگاه خارگ را پرداخت كرده است!

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان