نخبگان خارجی 5 سال اقامت می گیرند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 4:12

نخبگان خارجی 5 سال اقامت می گیرند

شماره: 19472
Aa Aa

همزمان اعلام شده که دانشجویان از پس دکتری حرفه‌ای پزشکی دندانپزشکی و داروسازی باید به ازای هر سال تحصیلی ۱۵۰ میلیون تومان وثیقه برای خروج از ایرانتهیه کنند.

هیئت وزیران ایران مصوب کرد؛
نخبگان خارجی 5 سال اقامت می گیرند

بر اساس مصوبه هیئت وزیران ایران متخصصان و کارآفرینان غیرایرانی که شرایط نخبگی دارند از امتیازات شهروندی برخوردار می شوند.

به گزارش اسپادانا خبر، مهدی قلعه نوی رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران با اعلام این خبر گفت:
ذیل این برنامه تاکنون بیش از 450 نفر از متخصصان غیر ایرانی حاضر در کشور شناسایی و نزدیک به 300 نفر از متقاضیان موفق به دریافت حمایت مذکور شدند. در این برنامه «حمایت‌های پژوهشی و انگیزشی از نخبگان غیر ایرانی»، «تسهیل فرآیندهای بروکراتیک برای اعطای خدمات پایه شهروندی به دارندگان کارت اقامت ویژه»، «ایجاد انگیزه در مدیران بخش دولتی برای تسهیل موانع کسب و کار افراد خارجی»، «اخذ مجوز کسب و کار  و احداث مطب» و «تملک دارایی‌ها» نیز تعریف شده است.

این برنامه با مصوبه هیئت وزیران مبنی بر استفاده از دانش و تخصص متخصصان و کارآفرینان غیرایرانی به یک همکاری مشترک تبدیل شده است تا از ظرفیت‌های قانونی و ماموریت دیگر نهادهای مؤثر در این کار هم استفاده شود.

در این مصوبه آمده که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موظف است حداکثر ظرف مدت 3 ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه، معیارهای تشخیص نخبگی را برای تصویب به هیئت وزیران ارائه و کمیسیون مربوطه در وزارت کشور درخصوص بهره مندی افراد غیرایرانی از این امتیازات تصمیم گیری کند.

بر اساس این مصوبه استانداران می توانند افرادی که دارای شرایط نخبگی موضوع این بند تشخیص می‌دهند را برای بهره مندی از امتیازات شهروندی به وزارت کشور معرفی کنند این مصوبه به منظور استفاده از دانش و تخصص این افراد در کشور به تصویب رسیده است.

پیش‌تر، بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت در مصاحبه‌ با روزنامه هم‌میهن گفته بود:

«پیش‌بینی ما افزایش مهاجرت است ولی اینکه روی چه ترازی می‌ایستیم هنوز برای‌مان معلوم نیست. میزان مهاجرت از سال ۲۰۱۸ تا چندسال بعد به دلیل کرونا روی تراز ۵۰هزار ایستاده بود اما الان با برداشته شدن محدودیت‌های کرونا و تسهیلاتی که کشورهای مهاجرپذیر می‌دهند، مهاجران به‌ویژه مهاجران تحصیلکرده بیشتر شده‌اند. این فنر فشرده شده در حال آزاد شدن است و در همه بخش ها خودش را نشان می‌دهد.»

همزمان معاونت آموزشی وزارت بهداشت ایران اعلام کرده است که دانشجویان از پس دکتری حرفه‌ای پزشکی دندانپزشکی و داروسازی باید به ازای هر سال تحصیلی ۱۵۰ میلیون تومان و دانشجویان کارشناسی علوم پزشکی هم به ازای هر سال ۶۰ میلیون وثیقه برای خروج از کشور تهیه کنند.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان