نرخ بیکاری ۲۵ استان تک رقمی شد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 15:25

نرخ بیکاری ۲۵ استان تک رقمی شد

شماره: 24213
Aa Aa

محمود کریمی بیرانوند با اعلام این خبر گفته افراد باید در کنار مطالبه‌گری به این نکته توجه کنند که در جورچین سیاه‌نمایی نیفتند چراکه این دیگر مطالبه‌گری نیست و پمپاژ ناامیدی است.

معاون اشتغال وزارت کار جمهوری اسلامی ایران؛
نرخ بیکاری ۲۵ استان تک رقمی شد

محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار جمهوری اسلامی ایران در نشست تبیینی عملکرد حوزه کارآفرینی و اشتغال دولت سیزدهم گفت:

نرخ بیکاری کل اقتصاد کشور تقریباً یک درصد کاهشی بوده و از ۸.۹ در تابستان ۱۴۰۱به ۷.۹در تابستان ۱۴۰۲رسیده است. نرخ مشارکت اقتصادی نیز به اندازه ۰.۶ درصد افزایشی است که نشان از رونق کار است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از تسنیم، او اظهار کرد:

قشر نخبه باید نقاط تاریک تحلیلی را از میان کارهای صورت گرفته شناسایی و آن را مطالبه کند؛ قرار نیست همه چیز پیرامون تعریف از دولت باشد اما افراد باید در کنار مطالبه‌گری به این نکته توجه کنند که در جورچین سیاه‌نمایی نیفتند چراکه این دیگر مطالبه‌گری نیست و پمپاژ ناامیدی است.

وی گفت که خالص اشتغال ایجادی در یک سال منتهی به پایان تابستان 1402عدد 907 هزار بوده است. اکنون نرخ بیکاری در برخی مناطق روستایی به 5درصد رسیده است. هرگز نمی‌توان نرخ بیکاری را صفر کرد چرا که برخی از کار خود راضی نیستند و از آن خارج می‌شوند یا عده‌ای کارگر فصلی هستند و هرگز آمار بیکاری به صفر نمی‌رسد.

معاون وزیر کار با بیان اینکه اگر در کشوری نرخ بیکاری 4.3 درصد باشد وضعیت اقتصاد پایدار آن خوب برآورد می‌شود بیان کرد:

نرخ بیکاری تابستان 1402در 25استان تک رقمی، 19 استان نرخ بیکاری زیر هشت درصد داشته و در 2 استان نرخ بیکاری در کانال 5.1 استان و در 10 استان در کانال 6درصد است. نرخ بیکاری زنان 1.8 درصد کاهش داشته و اشتغال تمام وقت افزایشی می باشد. فاصله‌ای که میان بالاترین و پایین‌ترین نرخ بیکاری در استان‌ها وجود دارد نابرابری نرخ بیکاری را نشان می‌دهد. هر چقدر این عدد بیشتر باشد حکایت از این دارد که توزیع اشتغال در کشور متناسب نیست و هر چقدر کمتر باشد متناسب است. تابستان 1401فاصله میان بالاترین و پایین‌تر نرخ بیکاری در کشور 17.1 درصد بوده که نشان از نابرابری بسیار زیاد نرخ بیکاری دارد. آمار تابستان امسال نابرابری نرخ بیکاری 7.4 درصد رسیده که 10درصد کاهشی بوده است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان