نوبل پزشکی ۲۰۲۳ به دو محقق ساخت واکسن کرونا رسید | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 0:14

نوبل پزشکی ۲۰۲۳ به دو محقق ساخت واکسن کرونا رسید

شماره: 23637
Aa Aa

جایزه نوبل پزشکی به طور مشترک به «کاتالین کاریکو» مجارستانی-آمریکایی و «درو وایسمن» آمریکایی، دو پژوهشگر فناوری ساخت واکسن کرونا اهدا شد.

با اعلام آکادمی نوبل در موسسه کارولینسکای سوئد؛
نوبل پزشکی ۲۰۲۳ به دو محقق ساخت واکسن کرونا رسید

آکادمی نوبل جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی سال ۲۰۲۳ خود را به طور مشترک به «کاتالین کاریکو» مجارستانی-آمریکایی و «درو وایسمن» آمریکایی، دو پژوهشگر پیشتاز در زمینه فناوری ساخت واکسن کرونا اهدا کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از یورونیوز، تحقیقات این دو دانشمند برجسته منجر به توسعه فناوری ام‌آر‌ان‌ای (mRNA) شد که دو واکسن فایزر و مدرنا برای بیماری کووید-۱۹ بر پایه آنها تولید شدند.

در بیانیه آکادمی نوبل آمده است:

«تحقیقات کاتالین کاریکو و درو وایسمن منجر به ساخت دو واکسن بسیار موفق بر پایه ام‌آر‌ان‌ای در اواخر سال ۲۰۲۰ شد. این واکسن‌ها جان میلیون‌ها نفر را نجات دادند و از بیماری‌های شدید در بسیاری افراد دیگر جلوگیری کردند. آنها کشف کردند که تزریق ام‌آر‌ان‌ای اصلاح‌شده به سلول می‌تواند برای جلوگیری از فعال شدن واکنش‌های التهابی و همچنین برای افزایش تولید پروتئین به کار رود. آنها یافته‌های خود را در مقاله‌ای مهم در سال ۲۰۰۵ منتشر کردند که در آن زمان توجه کمی را جلب کرد اما شالوده تحولات بسیار مهمی قرار گرفت که در طول همه‌گیری کووید-۱۹ به بشریت خدمت کرد.»

 

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان