وضعيت تجهيزات زمينى فرودگاه خارگ مناسب نيست!

سيدفريور موسوى
فرودگاه جزيره خارگ، فرودگاه كوچك، جمع و جور و در حد امكانات وزارت نفت احداث و تدارك ديده شده است! اين را بارها و در ابتداى اخبار مربوط به اين فرودگاه نوشته ایم اما نه گوش شنوايى بود و نه حتى به کوچکترین اندازه عكس العملى! اما مدتى است (شما بخوانيد چندين سال) كه صداى شركت هاى هواپيمايى كه در اين جزيره نشست و برخاست ميكنند در آمده است كه عمده اين مشكلات تجهيزات ضعيف زمينى فرودگاهى است. كادر و كرو پروازى هر هواپيمايى كه در اين فرودگاه فرود و سپس پرواز ميكند از نبود سيستم هايى چون:
ژنراتور برق زمینی (Ground power unit) كه تأمین كننده نیروی برق هواپیما بر روی زمین است -بیشتر هواپیماها از هر دو جریان مستقیم (DC) و جریان متناوب (AC) استفاده میکنند.
واحد تهویه هوا (Air Conditioning Unit)
تجهیزات تهویه هوا که به دو شکل ثابت و یا سیار در فرودگاهها وجود دارند، هنگام استراحت هواپیما در رمپ از طریق ارسال داکتهای انعطافپذیر با قطرهای بسیار بزرگ به داخل هواپیما هوای داخل کابین را تهویه میکنند ضمن آنكه هواپیماهای بزرگ به دو سیستم تهویه هوا در کابین خود نیاز دارند.
ایر استارتر (Air Start Unit)
واحد ایر استارتر که به اختصار به آن ASU گفته میشود وسیلهای است که برای استارت موتورهای هواپیما در زمانی که APU هواپیما فعال نیست استفاده میشود. این دستگاهها که یک منبع فشار هوا برای استارت موتورهای هواپیما ایجاد میکنند به طور معمول با یک یا دو شلنگ به هواپیما متصل میشوند و برخی از هواپیماهای بزرگ نیز به سه ایر استارتر نیاز دارند!
عدم وجود اين تجهیزات يا به تعداد كافى عمده مشكلات پيش روى هواپيماهاى ورودى به اين فرودگاه است كه تا كنون سرپرست اين فرودگاه ( محمد فقيهى ) پس از چندين سال نتوانسته بر اين معضل فائق آمده تا فرياد ايرلاين ها را كاهش دهد.
مثالى براى شما مى زنيم تا اين مشكلات بيش از پيش پررنگ تر شود! اگر دو هواپيما همزمان در فرودگاه کوچک جزيره خارگ فرود بيايند به دليل كمبود دستگاههاى زمينى از پيش گفته شده متأسفانه يكى از هواپيماها از اين امكانات بى بهره خواهد بود و فضاى داخلى كابين مسافران اين هواپيما با گرماى حدود ٥٠ درجه و رطوبت ١٠٠ درصدى مواجهه خواهند شد كه اين مهم بارها براى نگارنده مطلب پيش آمده است ضمن آنكه اولويت استفاده از تجهيزات زمينى در زمان حضور دو هواپيما در رمپ پروازى با شركت هواپيمايى كارون (نفت سابق) خواهد بود!
به هر حال و با اين نوشتار و شايد براى آخرين بار- بدليل تعدد مقالات پيرامون اين فرودگاه- از مهندس محمدرضا دشتى زاده ، مديريت عمليات عمومى خارگ عاجلانه تقاضا ميكنيم ضمن تغيير در سيستم سرپرستى اين فرودگاه از شركت هاى نفتى مستقر در اين جزيره درخواست كند تا لااقل ايشان نسبت به خريد و تامين تجهيزات فوق جهت راحتى و آسايش سفرشان اقدام نمايند.










