پرونده تخلفات مالی فولاد مباركه به كجا رسيد؟ | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 16 ارديبهشت 1403 - 2:46

پرونده تخلفات مالی فولاد مباركه به كجا رسيد؟

شماره: 22232
Aa Aa

اگر سقف دریافتی رسانه‌های شناخته شده از فولاد مبارکه را ۱۰ میلیارد تومان در نظر بگیریم این سؤال پیش می‌آید که ۲۶ میلیارد تومان باقی مانده صرف چه رسانه‌هایی شده است؟

رسانه ها ومطبوعات در انتظار سرانجام پرونده؛
پرونده تخلفات مالی فولاد مباركه به كجا رسيد؟

اسپادانا خبر| سيدفريور موسوی

 

تخلف ۹۲ هزار میلیارد تومانی سال گذشته فولاد مبارکه نتیجه گزارش ۳۰۰ صفحه‌ای کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از شرکت فولاد مبارکه بود.

بر اساس خبراعلان شده در گزارش این هیئت 90 عنوان تخلف، انحراف و تحمیل خسارت و توزیع رانت بالغ بر صدها هزار میلیارد ریال و همچنین ضعف‌های ساختاری و نواقص قانونی مورد رسیدگی قرار گرفته و پیشنهادهایی برای اصلاح ساختار و قوانین و مقررات موجود برای رفع مشکلات در شرکت فولاد مبارکه ارائه شده است که شامل فعالیت ارزی بدون مجوز، سرمایه گذاری های خارج ضابطه، عقد قرارداد پرابهام با یک شرکت چینی، افزایش بودجه باشگاه سپاهان، جذب نیروی انسانی غیرضروری، انجام قراردهای پرابهام، نحوه فروش ابهام آمیز، هدیه های خارج ضوابط و غیره ذکر شده است.

البته رسانه های مخالف ایران بدون مقایسه رقم مالی در اصل این گزارش بر درج نام برخی نهادها نيز تأکید كردند.

اما ذبیح‌الله خداییان چگنی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه در وقوع سوءاستفاده در فولاد مبارکه شکی نیست بیان کرد میزان سوءاستفاده‌ای که در حدود ۹۲ هزار میلیارد اعلام شد صحت نداشته است.

وی گفت: 

دادسرای عمومی و انقلاب تهران میزان سوءاستفاده در این پرونده را در آینده نزدیک اعلام خواهند کرد.

به گفته وی، پیش از این، سازمان بازرسی در این خصوص ورود کرده و پرونده‌ای تشکیل شده که پیشتر در مرجع قضایی بوده و اکنون در پرونده اخیر ادغام شده است. ابعاد مختلف پرونده فساد در فولاد مبارکه در حالی در رسانه‌ها منتشر گرديد که در حوزه هزینه‌های رسانه‌ای ابعاد بررسی نشده‌ای به چشم می‌خورد. انتشار مبالغ پرداختی عجیب و غریب به رسانه‌هایی که نام برخی از آنها تا پیش از این شنیده نشده بود اقدام جالبی است که از سوی مدیران فولاد مبارکه انجام شده است.

در لیست منتشر شده پرداخت 36 میلیارد تومانی فولاد مبارکه به 270 رسانه جلب توجه می‌کند.

در این لیست نام چند رسانه‌ معتبر از جمله خبرگزاری فارس، خبرآنلاین و روزنامه شرق هم دیده می‌شود که البته مجموع دریافتی مجموع رسانه‌های معتبر و شناخته شده شاید حتی به 10 میلیارد تومان هم نرسد.

به هرحال اگر سقف دریافتی رسانه‌های شناخته شده را ۱۰ میلیارد تومان در نظر بگیریم این سؤال پیش می‌آید که ۲۶ میلیارد تومان باقی مانده صرف چه رسانه‌هایی شده است؟ جواب این سؤال بسیار آسان است و با نگاهی به لیست منتشر شده نام برخی افراد و رسانه‌های خاص به چشم می‌خورد که ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر نیز دارند. یکی از آنها رسانه‌ای است که به صورت غیرمستقیم و از طریق واسطه‌هایی متعلق به فولاد مبارکه بوده و هزینه‌های آن توسط این شرکت تامین می‌شود.

 

مجوز این رسانه در سال ۱۳۹۴ به صاحب امتیازی فردی به نام «الف. ت» صادر شده که در همان مقطع، مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه بوده است. دریافتی این رسانه که طی دو قرارداد انجام شده مجموعاً به عدد یک میلیارد و ۵۲۹ میلیارد تومان می‌رسد.

نکته جالب تر ارتباط زنجیره‌ای برخی از افراد و رسانه‌هایی است که مبالغی کلان دریافت کرده و مطالب منتشر شده در حمایت از مدیریت شرکت فولاد مبارکه را به صورت مشترک منتشر نموده اند.

تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامي از شركت فولاد مبارکه در مهر ماه سال ۱۳۹۷و در زمان مدیرعاملی حمیدرضا عظیمیان شروع شد. این موضوع را ناصر موسوی لارگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم و از اعضای کمیته تحقیق و تفحص در ديماه سال ۱۳۹۹ مطرح کرد. گزارش مجلس ۲۵ مرداد ماه سال ۱۴۰۱ در صحن علنی ارائه و متن کامل گزارش به سرعت در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد.

اعضای کمیته تحقیق و تفحص بهمن ماه سال ۱۳۹۹ در کمیسیون صنایع و معادن انتخاب گردیدند كه در میان اعضای آن نام افرادی همچون رضا تقی‌پور انوری، مصطفی رضاحسینی، لطف‌اله سیاه‌کلی، الله ويردی دهقانی، روح‌اله ایزدخواه، حجت‌اله فیروزی، احسان ارکانی، حسین میرزائی و مصطفی آقامیرسلیم دیده می شد.

براساس گزارش فوق در طول مدیریت حمیدرضا عظیمیان ۹۰ عنوان تخلف، انحراف و تحمیل خسارت رخ داده و بالغ بر ۹۱ هزار میلیارد تومان توزیع رانت صورت گرفته بود اما اين پايان ماجرا نبوده ونيست. رسانه ها ومطبوعات های پاك كشور در انتظار سرانجام اين پرونده ميباشند و از رياست دستگاه قضا درخواست رسيدگی عاجل تر به اين پرونده پهن پيكررا دارند.

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان