پنجاه میلیون ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی داخلی هستند | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 8 ارديبهشت 1403 - 20:21

پنجاه میلیون ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی داخلی هستند

شماره: 24759
Aa Aa

او با بیان این که هرکجا رفتیم بین بچه‌ها تلفن همراه و تبلت توزیع کردیم گفته آخرین فیلم‌های خارجی با کمترین ممیزی در معرض دید همگان است.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
پنجاه میلیون ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی داخلی هستند

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پنجمین همایش سواد رسانه‌ای عنوان کرد که اکنون پنجاه میلیون ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی داخلی هستند.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایرنا، او در این نشست بیان کرد:

امروز با گسترش فناوری‌های نو با شبکه جدید ارتباطی رو به رو هستیم که همه بخش‌های مختلف سنی، جنسیتی و… را در برگرفته است. موقعیت‌های مختلف جغرافیایی بزرگ و کوچک فرقی ندارد. اتفاقات چند سال گذشته مثل کرونا سهم زیادی داشت در اینکه جامعه ما با این موضوع درگیر شد و مدارس و دانشگاه‌های ما به شکل مجازی اداره شدند. ما شبکه شاد را در حوزه آموزش های درسی راه‌اندازی کردیم و امروز بیش از بیست میلیون نفر در آن عضو هستند. هرکجا رفتیم به عنوان یک کار خدماتی بین بچه‌ها تلفن همراه، تبلت و.... توزیع کردیم. به واسطه اتفاقاتی که افتاد سخاوتمندانه همه امکانات را در اختیار آنها قرار دادیم و امروز در حوزه‌های مختلف نتایج آن را می‌بینیم. این اتفاقات جدید آنقدر پر بسامد و پر تاثیر بوده که به نظرم همه بخش‌ها عقب افتاده‌اند یعنی ما به عنوان حوزه حکمرانی از اتفاقات عقب مانده‌ایم. آیا این عقب‌ماندگی در صورت‌مسأله تغییری ایجاد می‌کند؟ نه. همه چیز برهم می‌ریزد. امروز بچه‌های ما، خانواده‌های ما درگیر این موضوع هستند و باید تدابیر جدی داشته باشیم. اگر شما روش‌های سلبی را پیش بگیرید با نارضایتی روبه رو می‌شوید. هر روش سلبی در پیمایش‌ها نارضایتی را ثبت کرده است.

اسماعیلی عنوان کرد:

با اتفاقات سال گذشته کارگروه طرح مهاجرت شکل گرفت تا حداقل با توجه به تهدیدات و مخاطرات شبکه‌های اجتماعی خارجی زمینه‌های مهاجرت مردم به شبکه‌های داخلی را فراهم کنیم در بخشی از کار هم موفق بودیم مثلا حالا نزدیک به پنجاه میلیون ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی جدید هستند.

او با بیان اینکه پیش از این میزان هفتاد درصد مصرف اینترنت در ابتدای شهریور ۱۴۰۱ مربوط به شبکه‌های اجتماعی خارجی و سی و پنج درصد داخلی بوده است گفت:

اما ما با طرح مهاجرت این رقم را بهبود دادیم مثلا در نرم‌افزار اذان گو الان حتی فیلم و سریال بارگذاری می‌شود.

اسماعیلی افزود:

در شورای نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سالی صد فیلم درخواست مجوز می‌دهند و سختگیری‌هایی می‌شود اما آخرین فیلم‌های خارجی با کمترین ممیزی در معرض دید همگان است و دیده می‌شود تازه ممیزی هم بعد از بارگذاری و دیده شدن اعمال می‌شود. مدیریت حوزه دانشی نیازمند تقویت است در قانون و اسناد بالادستی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اصلی این حوزه است در این حوزه باید بازارهای ساختاری ایجاد شود که در حال انجام است. ساختارها هنوز برای دهه شصت است اما ما در حال تغییر آن هستیم.‌ تولید دانش و وظیفه‌ تنظیم‌گری این حوزه با ماست. بحث استفاده از اندیشمندان را هم داریم. ما گفتیم برای اینکه اساتید ترغیب شوند در این حوزه وقت بگذارند در قالب طرح‌های کاربردی حضور پیدا کنند و از پیشنهادهای پژوهشی حمایت می‌کنیم تا سقف صد میلیون تومان از پایان‌نامه‌ها حمایت مالی می‌کنیم تا بتوانیم این فضای مشارکت را تقویت کنیم ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حلقه آخر حکمرانی هستیم. ما استفاده کننده از خرمن دانش شما هستیم. با ایجاد دبیرخانه دایمی این رویداد موافق هستم و کار اصلی بر عهده اهالی دانشگاه و متخصصان است. این حوزه حوزه‌ای است که دیگر رنگ و بوی تفاوتهای سیاسی ندارد و دغدغه مندی مشترک همه ماست. ما در ارشاد خودمان را کاملاً مقید به استفاده از آخرین نظریه‌ها و نگاه‌های نو این حوزه می‌دانیم هرکجا نیاز به اصلاح قانون و یا آیین‌نامه جدید است به ما بگویید اگر نیاز به بسترهای جدید برای کار است به ما بگویید ما در ارشاد این ماموریت را برای خودمان مغتنم می‌دانیم که با ارتباط با اهالی علم و دانش بستر کار را فراهم کنیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان