گشت ارشاد نامشروع است | اسپادانا خبر
 
 
چهارشنبه، 5 ارديبهشت 1403 - 0:42

گشت ارشاد نامشروع است

شماره: 19510
Aa Aa

مجموعه‌ی رفتارها و وقایعی که موجب درگذشت مهسا امینی شده غیرقانونی، غیرعُقلائی و نامشروع است و هیچ یک از قوانین ایران مأموریت ارشاد و تربیت شهروندان را به پلیس نسپرده است.

آیت‌الله بیات زنجانی، از مراجع تقلید؛
گشت ارشاد نامشروع است

آیت‌الله بیات زنجانی، از مراجع تقلید در پی رخدادهای تلخ منجر به درگذشت مهسا امینی پیامی صادر کرده است.

به گزارش اسپادانا خبر، در این پیام آمده است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
انّا لله و انّا الیه راجعون

در ارتباط با اتفاقی که پس از مواجهه‌ی گشت ارشاد برای دختر جوان‌مان مرحومه مهسا امینی رخ داده است عرض می‌کنم که مجموعه‌ی رفتارها و وقایعی که موجب این اتفاق ناگوار و تأسف برانگیز شده، هم غیرقانونی است، هم غیرعُقلائی است و هم نامشروع.

غیرقانونی است از آن حیث که هیچ یک از قوانین کشور، مأموریت ارشاد و تربیت شهروندان را به پلیس نسپرده است؛

غیرعُقلائی است از آن حیث که تا جایی که می‌دانیم و در تاریخ دیده‌ایم این قبیل تلاش و تقلّاهای قهری هیچ وقت در هیچ جامعه‌ای موجب گسترش و استقرار پایدار و ماندگار هیچ ارزشی از ارزش‌های الهی و انسانی نشده است و نیز غیرمشروع است چون همان‌طور که بارها گفته‌ام آیۀ کریمه «لا إکراه فی الدین» با اطلاقی که دارد به صراحت و شفافیت تمام، مؤمنان را از توسعه قهری و ترویج ستم‌گرانه و ظالمانۀ ارزش‌هایی که آنها را دینی و اخلاقی می‌پندارند بازداشته است چون این عین تناقض است و تناقض در هیچ کجای عالم بقاء ندارد.

خداوند إن شاء‌الله این دختر عزیزمان را مشمول رحمت واسعه خودش قرار بدهد، به خانواده محترم ایشان صبر و اجر عنایت بفرماید و به لطف یا به قهرش حقیقت کلام امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه را به آمران و مأموران این قبیل حوادث القاء بفرماید که مقام و قدرت اگر ماندنی بود به شما نمی‌رسید.

اسدالله بیات‌زنجانی
قم المقدسة

٢٥شهريورماه ۱۴۰۱

  •  

نیز در پیامی با اشاره به درگذشت مهسا امینی تاکید کرد:

آقایان محترم توجه داشته باشند دنیا برای هیچ‌کس نمانده و نخواهد ماند.

در پیام پیام آیت الله سید علی محمد دستغیب آمده است:

 

11

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی: وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ…

خداوند در سوره توبه آیه ۷۱ می‌فرماید: مؤمنین و مؤمنات دوستان و یاوران یکدیگرند امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند…

در کشور ایران که مردم آن مسلمان و دوستدار أمیرالمؤمنین علی‌بن‌ابیطالب و یازده فرزند او یعنی ائمه اطهار علیهم‌السلام می‌باشند و امروز که اربعین امام سوم حسین‌بن‌علی علیه‌السلام است می‌بینیم که چگونه برای زیارت او و یاد و خاطره عاشورا به سوی کربلا رفته و بر سر و سینه می‌زنند و همچنین در شهرهای ایران به‌خصوص مشهد مقدس چگونه عزاداری می‌نمایند که همه به معنای این‌است‌که ما اسلام و قرآن و احکام آن‌را دوست می‌داریم و به زبان حال و قال می‌گویند ما حکومت اسلام که توسط مرحوم امام خمینی ره پایه‌گذاری شد و میزان را رأی مردم قرار داد قبول داریم.

ما آدم‌های ساده و صاف بوده و می‌خواهیم راستگو باشیم و متقابلاً حکومت هم به ما راست بگوید و دوست می‌داریم که همه ما در حکومت شریک باشیم و منحصر به عدّه خاص نباشد و ما مردم مسلمان ایران که دوستدار مولا علی و فرزندان او هستیم می‌دانیم که یکی از احکام مسلّم اسلام که قرآن بر آن گواه است حجاب و پوشش سر و بدن زنان است در مقابل نامحرم و ورود در بین مردم بدون آرایش و نیز می‌دانیم که از جمله احکام قرآن امر به معروف و نهی از منکر  است با شرایط آن و می‌دانیم که امر به معروف و نهی از منکر بر همه مردم مسلمان واجب است و منحصر به گروه خاصّی نیست. پس چرا بعضی خانم‌ها آشکار و لجوجانه به این حکم الهی (حجاب) مخالفت نموده و بعضاً شدّت به خرج می‌دهند؟ علت آن صادق نبودن با مردم است به اضافه فقری که اکثریت جامعه را فرا گرفته.

خلاصه خبر درگذشت خانم مهسا امینی که در گشت ارشاد امر به معروف و نهی از منکر اتفاق افتاد و مخالفین به نظر خودشان بهره شایانی بردند به همه رسید.

آقایان محترم توجه داشته باشند دنیا برای هیچ‌کس نمانده و نخواهد ماند، بهتر است آقایان منشور مرحوم امام خمینی رحمه الله که مردم را صاحب اصلی انقلاب می‌داند بخوانند و عمل کنند و اینگونه نباشد که حکومت دست عدّه خاصّی باشد. به هر صورت پیشنهاد می‌شود در این قضیه آقایان بالا از خانواده فرد تازه‌گذشته دلجویی کنند و برنامه امر به معروف و نهی از منکر را با تبلیغات وسیع که همراه با مهر و محبت است به عهده مردم مسلمان بگذارند و آنها را از ابراز هر گونه خشونت بر حذر دارند.

در پایان به خانواده مرحومه امینی تسلیت گفته و صبر و اجر برای بازماندگان آن مرحومه از خدای متعال خواستارم.

والسلام.

سید علی محمد دستغیب

۲۶ شهریور ۱۴۰۱ مطابق با اربعین امام حسین علیه السلام

 

 

منابع| انصاف نیوز و جماران

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان