گنبدهای لاجوردی اصفهان دو تکه شد | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 9 فروردين 1403 - 12:59

گنبدهای لاجوردی اصفهان دو تکه شد

شماره: 18779
Aa Aa

مرمت غیراصولی گنبدهای تاریخی مسجد امام (شاه) و مسجد شیخ لطف‌الله باعث شده تا اصالت این بناها از بین رفته و فاجعه ای میراثی رقم بخورد.

نقوش گنبد مسجد شیخ لطف‌الله جدا شد؛
گنبدهای لاجوردی اصفهان دو تکه شد

مرمت غیراصولی گنبدهای تاریخی مسجد امام (شاه) و مسجد شیخ لطف‌الله واقع در میدان نقش جهان اصفهان و گنبد مسجد مدرسه چهارباغ در ابتدای خیابان آمادگاه باعث شده تا اصالت این بناها از بین رفته و فاجعه ای میراثی رقم بخورد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از خبرآنلاین، برخی فعالان حوزه میراث فرهنگی در توییتر از مرمت غیراصولی بناهای یاد شده به شدت انتقاد کرده و می گویند گنبدها دو رنگ شده و حتی نقوش تاریخی و سنتی آن هم دستخوش تحریف و دیگرگونی شده است و از اصالت بنا چیزی باقی نمانده است.

تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد گنبد مسجد شیخ لطف‌الله که دارای نقوش و اسلیمی های منحصر به فرد و رنگ خاص کرمی و شتری است با مرمت غیراصولی کاملا دوتکه شده است و خط مشخص و ضخیمی بخشهای مختلف نقوش گنبد را جدا کرده است.

فعالان میراث فرهنگی معتقدند این گونه مرمت غیراصولی باعث از بین رفتن اصالت و جایگاه این بناهای تاریخی می شود و احتمال می رود یونسکو به موضوع ورود کرده و به عنوان حفاظت از میراث مشترک بشری، در حوزه مرمت این بناها دخالت کند.

پیش از این هم فعالان میراث فرهنگی بارها درباره تهدید تخریب پل های تاریخی اصفهان به خاطر عبور مترو و قطع جریان زاینده رود اعتراض کرده بودند.

آنها همچنین به مرمت غیراصولی بناهای تاریخی دیگر اصفهان از جمله کاخ عالی قاپو و نمای شمالی میدان نقش جهان و سردر بازار قیصریه معترض بودند.

  •  

مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی اصفهان گفته است:

در قسمتی که به راس گنبد نزدیک است اعوجاجی وجود دارد. همکاران ناظر و همکاران پایگاه صورت جلسه کردند و به مرمتگر و پیمانکار اطلاع دادند. با توجه به اینکه کارگاه هنوز تحویل داده نشده پیمانکار ایراد را پذیرفت و موظف شد بلافاصله پس از مرمت جزئی سایر بخش‌ها و باز شدن داربست‌ها مرمت این قسمت را مجددا در کوتاه‌ترین زمان ممکن شروع کند و بعد از تحویل آن به طور کامل با وی تسویه حساب شود.

مرمت‌کار گنبد مسجد امام(ره) نیز گفته است:

از دید تخصصی هر ایرادی در کارم باشد وظیفه خود می‌دانم آن را رفع کنم چون آبروی کشورمان است.

 

برچسب ها: 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان