آلبانی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 30 ارديبهشت 1403 - 11:29

آلبانی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد

شماره: 19414
Aa Aa

ایران متهم است که چندی پیش به موسسات اداری آلبانی حمله سایبری انجام داده و سفارت آن در آلبانی ۲۴ ساعت فرصت دارد تا فعالیت خود را پایان دهد.

دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت ایران اخراج شدند؛
آلبانی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد

نخست‌وزیر آلبانی از اخراج دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت ایران در آلبانی خبر داد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از العربیه، «ادی راما»، نخست‌وزیر آلبانی با اعلام این خبر گفت که به تمامی دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت ایران در این کشور اعلام کرده که ظرف ۲۴ ساعت این کشور را ترک کنند.

روزنامه انگلیسی زبان "تیرانا تایمز" نیز در توییتی از قطع روابط دیپلماتیک آلبانی با ایران خبر داد.

در توییت این روزنامه عنوان شده است:

ایران متهم است که چندی پیش به موسسات اداری آلبانی حمله سایبری انجام داده و سفارت آن در آلبانی ۲۴ ساعت فرصت دارد تا فعالیت خود را پایان دهد.

در این توییت تیرانا تایمز به جزئیات بیشتری در این رابطه اشاره ای نشده است.

  •  

کاخ سفید نیز در اتهامی مدعی شد که آمریکا، ایران را مسئول حمله سایبری ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) و عملیات هکری متعاقب آن به آلبانی دانسته و تهران را بابت اقدامات علیه متحد خود در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مسئول می‌داند.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که ایالات متحده اینگونه نتیجه گیری کرده که ایران مسئول این حمله است:

طی هفته ها، دولت ایالات متحده در کنار شرکای بخش خصوصی برای حمایت از تلاش های آلبانی در جهت کاهش، بازیابی و بررسی حمله سایبری ۱۵ ژوئیه که داده های دولتی را از بین برد و خدمات دولت به مردم را مختل کرد همکاری داشته است. ما دریافته ایم که دولت ایران این حمله سایبری بی ملاحظه و غیرمسئولانه را انجام داده و مسئول عملیات هکری و افشاگری بعد از آن است. آمریکا قویا این حمله سایبری را محکوم می کند و همچون تیرانا خواستار پاسخگویی ایران برای این اتفاق سایبری بی سابقه است.

  •  

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با مردود شمردن ادعاهای بی‌اساس مطرح‌شده از سوی دولت آلبانی علیه جمهوری اسلامی ایران، تصمیم این کشور به قطع روابط سیاسی با کشورمان براساس چنین ادعاهای بی‌پایه‌ای را اقدامی نسنجیده و فاقد دوراندیشی در روابط بین‌المللی دانست.

در بیانیه وزارت امور خارجه با اشاره به مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه فضای سایبری در مجامع چندجانبه و بین‌المللی در راستای تدوین ضوابط و قاعده‌مند کردن این حوزه تأکید شده است:

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای هدف حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی خود هرگونه استفاده از فضای سایبری به عنوان ابزاری برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی سایر کشورها را مردود و محکوم می شمارد.

در بیانیه وزارت امور خارجه با رد ادعاهای اثبات نشده علیه جمهوری اسلامی ایران تأکید شده است:

نوع اقدام و نقش‌آفرینی طرف‌های ثالث در ساخته و پرداخته کردن این ادعاها علیه جمهوری اسلامی ایران، نشانگر اعمال نفوذ کشورهای حامی تروریسم و فتنه‌آفرین در این زمینه است. صدور فوری بیانیه دولت آمریکا و همچنین استقبال رسانه‌های صهیونیستی از این تصمیم از وجود برنامه‌ای از پیش طراحی‌شده برای فضاسازی سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران حکایت دارد.

در این بیانیه با اشاره به میزبانی دولت آلبانی از یک فرقه تروریستی نشان دار از اثرپذیری تیرانا از طرف‌های ثالث و تصمیم نابجا و نامناسب اتخاذشده از سوی دولت آلبانی ابراز تأسف شده است.

  •  

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت:

آمریکا و انگلیس که پیش از این در برابر حملات متعدد سایبری علیه زیرساخت‌های جمهوری اسلامی ایران، حتی علیه تاسیسات هسته‌ای، سکوت اختیار کرده و حتی به طور مستقیم یا غیرمستقیم از این نوع اقدامات حمایت کرده بودند فاقد هر گونه وجاهت در وارد کردن اینگونه اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران هستند.

او ضمن هشدار نسبت به هرگونه ماجراجوئی سیاسی علیه ایران با بهانه‌های مضحک و با تاکید بر آمادگی کامل این کشور برای مقابله قاطع و فوری و پشیمان کننده با هرگونه دسیسه احتمالی افزود:

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که بارها مورد حملات سایبری قرار گرفته، بخش مهمی از تلاش‌های مسئولانه بین‌المللی در مقابله با تهدید حملات سایبری است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان