آلترناتیو تغییرات لاک پشتی خشونت است و خیلی وحشتناک است | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 16 ارديبهشت 1403 - 2:18

آلترناتیو تغییرات لاک پشتی خشونت است و خیلی وحشتناک است

شماره: 13085
Aa Aa

دولت ملی به شدت تضعیف شده| قدرت ناشی از اقلیت، فروپاشی اجتماعی را به شدت تشدید می‌کند| در صورت ادامه روند سال ۹۲ قحطی تمام ایران را گرفته بود.

آخوندی، وزیر پیشین راه و شهرسازی ایران؛
آلترناتیو تغییرات لاک پشتی خشونت است و خیلی وحشتناک است

 قدرت ناشی از دولت یا مجلس برآمده از اقلیت جز تندروی هیچ راه‌کاری ندارد. قدرت برآمده از اکثریت دنبال حل و فصل مسائلشان می‌رود که به پشتوانه اجتماعی معتقد و متکی است. در نهایت با اقلیت جامعه بازار مس‌گری می‌شود و همه‌اش داد و فریاد می‌شود. همه به سندان می‌کوبند تا کسی نتواند بررسی کند و بفهمد لذا، فروپاشی اجتماعی به شدت تشدید می‌شود. هم بستگی اجتماعی به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و نیروهای خارجی که از ایران مقتدر و ایران بزرگ به شدت کلافه هستند آنها طمع می‌کنند. وقتی که دولت ملی تضعیف می‌شود در واقع هم بستگی اجتماعی دچار مخاطره جدی می‌شود. مشکل ما این است که الان دولت ملی به شدت تضعیف شده است و این افرادی که یا آگاهانه یا نا آگاهانه دارند دولت ملی را تضعیف می‌کنند حواسشان نیست که دارند هم‌بستگی اجتماعی و وحدت سرزمینی و یکپارچگی ملی را لطمه می‌زنند که آن نقطه بنیادین است. 

به گزارش اسپادانا خبر، عباس آخوندی، وزیر پیشین راه و شهرسازی ایران در گفتگو با خبرآنلاین اظهار کرد:

نتیجه سردی انتخابات در تسریع در فروپاشی اجتماعی است بنابراین، نقطه‌ای که می‌تواند این روند را تغییر دهد فقط و فقط انتخابات است. به نظر من سیاست‌مداران و روشنفکران ایران خیلی مسئولیت مهمی دارند. من دل‌زدگی‌ها را می‌فهمم، دل‌سردی‌ها را می‌فهمم، این همه گرفتاری در جامعه را می‌فهمم ولی می‌گویم اینها آخر کار چگونه می‌خواهد اصلاح شود؟ فرض کنید در انتخابات شرکت نکردند چه اتفاقی می‌خواهد بیفتد؟ فرض کنید دولتی شبیه به مجلس موجود که کلا آسایش روانی و ذهنی مردم ایران را سلب کرده است بیاید بعدش چه خواهد شد؟  دولت ملی را چه کسی تشکیل می دهد؟ ملت تشکیل می‌دهند. دولت ملی را دولت تشکیل نمی‌دهد در واقع ملت تشکیل می‌دهند. من ناراحتی از دولت آقای روحانی را می‌فهمم. ولی آن طرف هم حواسمان باشد ما ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل بودیم. سایه جنگ روی سر این مملکت بود. یعنی ما سال ۹۲ را یادمان نرود. اگر روند سال ۹۲ ادامه پیدا کرده بود الان قحطی تمام ایران را گرفته بود. ما دچار انواع منازعات فراوان بودیم یعنی وضعمان به مراتب بدتر از این بود. بزرگ‌ترین مهلکه موجود همین بی‌اعتمادی به جریان انتخابات است. این یک مهلکه بسیار بزرگی برای ملت ایران است. آینده این دل‌سردی خیلی خیلی بد است. ما الان داریم وضع مجلس را می‌بینیم. ببنید دارند چه قانون‌هایی وضع می کنند؟ و اصلا چگونه کل نظم قانون‌گذاری را در تاریخ ایران از بین می‌برند؟ آیا ما می‌خواهیم به این ادامه دهیم؟ خیلی چیز عجیبی است. من فکر می‌کنم که مردم ایران و مخصوصا جامعه جوان تغییری را رقم بزنند چون جوانان با یک فضای ذهنی دیگری زندگی می‌کنند. این نسل جدید خیلی با نسل ما متفاوت است. این نسل ممکن است دنبال اقدامات خشن نباشد که خون بریزد، الان هم خیلی نسبت به سیاست دل‌زده باشند ولی همین نسل، آخر کار، می فهمد که برای ادامه زندگی نیاز به یک تغییر دارد. تغییر ۰ و ۱۰۰ نیست. شما تغییر ۹۲ را نسبت به سال ۹۱ نگاه کنید، تغییر شد یا نشد؟ آلترناتیو تغییرات لاکپشتی خشونت است و خیلی وحشتناک است. شما می‌توانید در یک لحظه عصبانی شوید ولی نسبت به آینده زندگیتان که نمی‌توانید عصبانی شوید. باید تحمل کنید. نمی‌شود یک زندگی را بر عصبانیت بنیاد کرد. 

او گفت:

دروغ پدر این مملکت را در آورده است، سالوس و ریاکاری پدر این ملت را در آورده‌است. من با ساخت ساختمان ۵طبقه مشکلی ندارم مشکل من با تظاهر، ریاکاری، سالوس‌گری و دروغ است. خیلی از این کسانی که میلیاردها تومان به بانک‌ها بدهکار هستند شما عکس‌های موتور سواری‌شان را هم دارید که دارند با پرچم به این طرف و آن طرف حرکت می‌کنند. اجازه دهیم مملکت آرام باشد، بگذاریم مملکت تولید ثروت کند، این ثروت می‌تواند ثروت اخلاقی و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی باشد. پس بگذاریم مملکت ثروت تولید کند. والله بالله با سالوس‌گری هیچ ثروتی ایجاد نمی‌شود. حداقل ثروت ملی ایجاد نمی‌شود. شما می‌بینید که حضرات به کشورهای همسایه می‌روند و تجارت می‌کنند و ملک خرید و فروش می‌کنند بعد به ایران می‌آیند و در راس جریان مبارزه با فساد قرار می‌گیرند. اصل این سالوس فساد است و هیچ فسادی برتر از سالوس و ریاکاری و دروغ گویی نیست. پیغمبر گفت مادر تمام گناهان دروغ است اما آنها به راحتی دروغ می‌گویند و تظاهر می‌کنند که خیلی آدم‌های درست‌کرداری هستند. ایران را در راس بگذارید و سالوس‌گری نکنید. دروغ نگویید. ایران مساله دارد. ایران مریض است. ایران بیمار است و این ایران را باید معالجه کنیم. نمی‌شود آن را معالجه نکنیم، انقدر دروغ نگوییم و قبول کنیم ایران ما دچار تب خیلی شدید است. و این تب ممکن است منجر به تشنج شود. ایران چهارراه جهان است و در چهارراه جهان باید تجارت صورت گیرد، هرکسی که می‌گوید من می خواهم چهار طرف ایران را ببندم و یک سیستم فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی داشته باشیم که ۴ طرف آن را ببندم والله که دروغ می‌گوید و ایران را نشناخته است. بودجه کشور به قول معروف مثل کفگیر به ته دیگ خورده است و پولی در آن نیست. کشور نیاز دارد که یکی بیاید و بگوید من چگونه ظرفیت جدید خلق می‌کنم، اینکه یکی بیاید و بگوید من دو نسل را بدهکار کردم و چهار نسل دیگر را هم بدهکار می‌کنم که امروز بخواهم محبوبیت خلق کنم، والله دروغ می‌گوید.

آخوندی گفت:

انتخابات ۱۴۰۰ مهم‌ترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی است چون ایران در شدیدترین وضعیت ضعفِ همبستگی ملی‌اش قرار گرفته است بنابراین این انتخابات خیلی مهم است. تنها چیزی که می‌تواند این روندهای تند سراشیبی که ایجاد شده است را تغییر دهد فقط انتخابات است و هیچ راهی جز انتخابات وجود ندارد. روند فعلی اصلا روند خوبی نیست، این روند برای همبستگی ایران و امنیت ایران و وحدت سرزمین ایران روند بسیار مخاطره‌آمیزی است و تنها چیزی که می‌تواند روند را عوض کند فقط انتخابات است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان