آمریکا ارباب و کدخدای دنیا نیست  | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 9:51

آمریکا ارباب و کدخدای دنیا نیست 

شماره: 24441
Aa Aa

هیچ تعارفی با تروریست های داخل خاک عراق و پاکستان که امنیت ایران را تهدید می کنند نداریم| حماس با جنگ از بین نخواهد رفت؛ نتانیاهو بدون حمایت آمریکا حتی ۱۰ دقیقه نمی تواند جنگ را اداره کند.

وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران در اجلاس داووس؛
آمریکا ارباب و کدخدای دنیا نیست 

امیرعبداللهیان، وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران حمله ایران به مواضع تروریست‌ها در پاکستان را تایید کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، او در اجلاس داووس با بیان این که گروه جیش العدل را هدف قرار دادیم نه شهروندان پاکستانی گفت:
هیچ یک از شهروندان پاکستانی مورد حمله موشک و پهپادهای ایرانی مورد هدف قرار گرفتند. هدف ما ایرانی های تروریست در خاک پاکستان بوده است. به حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان احترام می گذاریم ولی اجازه نمی دهیم امنیت ایران را به بازی بگیرند.

وی با بیان این که امنیت عراق و پاکستان را امنیت ایران می‌دانیم ادامه داد:

هیچ تعارفی با تروریست های داخل خاک عراق و پاکستان که امنیت ایران را تهدید می کنند نداریم. 

 امیرعبداللهیان با بیان این که به هر اقدامی که توسط اسرائیل علیه امنیت مردم ایران انجام شود با قدرت پاسخ خواهیم داد گفت:

با موشک مقر موساد در اربیل را هدف قرار دادیم و این به معنی حمله به عراق نیستبا پاکستان و عراق روابط خیلی خوبی داریم و درباره تامین امنیت مرزهای مشترک گفت‌وگو و توافقنامه امضا کردیم. اتفاقی که در اربیل عراق رخ داد مربوط به موساد است. اطلاعات دقیق نشان می دهد جایی که در عراق هدف قرار گرفته مقر موساد بوده و هیچ خطایی رخ نداده است. به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق احترام می گذاریمعوامل موساد و کارگزارانی که امنیت ایران را هدف قرار داده بودند با موشک مورد حمله قرار گرفتند.

امیرعبداللهیان با بیان این که اسرائیل علیه امنیت ایران از کردستان عراق سوءاستفاده می کند گفت:

با عراق موافقت نامه امنیتی داریم که امنیت مرزهای ایران حفظ کنند.

او گفت که عملیات علیه پایگاه موساد اسرائیل در عراق و گروه جیش العدل در پاکستان ارتباطی به جنگ غزه ندارد:

وی همچنین با بیان این که حماس را گروه تروریستی نمی ‌دانیم اظهار داشت:

نمی توانیم تاریخ را پاک کنیم، اشغالگری و جنایت ۷۵ ساله صهیونیست ها یک واقعیت است و حقوق فلسطینی ها باید محفوظ شود. فلسطینی ها انسان هستند و حقوق اولیه آنها توسط اسرائیل نادیده گرفته می شود.

امیرعبداللهیان با بیان این که بهترین مستشاران نظامی ما در سال های گذشته در مبارزه با داعش به شهادت رسیده اند و امنیت منطقه امنیت ایران است گفت:

نتانیاهو بدون حمایت آمریکا حتی ۱۰ دقیقه نمی تواند جنگ را اداره کند. در ملاقاتی که با سید حسن نصرالله داشتم او گفت اگر حملات به غزه و ادامه نسل‌کشی صهیونیست ها پایان یابد ما هم حملاتمان را به آنها پایان خواهیم داد. توقف نسل‌کشی در غزه می تواند به توقف درگیری ها در جنوب لبنان و شمال سوریه منجر شود. نتیانیاهو باید بداند هر لحظه امکان افزایش شدت جنگ وجود دارد. راه حل روشن است؛ توقف جنگ، باز کردن کریدورها، توقف کوچ اجباری و تبادل اسرا. حماس با جنگ از بین نخواهد رفت. نتانیاهو باید بفهمد جنگ راه‌حل نیست و با جنگ حماس نابود نشده و اسرای اسراییلی آزاد نخواهند شد. هنوز نتانیاهو فکر می کند راه‌حل در جنگ است و به آمریکا تکیه دارد. او قادر به ادامه جنگ غزه بدون آمریکا نیست.

او همچنین با بیان این که همچنان تبادل پیام‌ها بین تهران و واشنگتن ادامه دارد گفت:

آمریکا اراده کند توافق دست یافتنی است. گفت‌وگوهای مستقیم با طرف های اروپایی و گفت‌وگوهای غیرمستقیم با آمریکا را انجام دادیم و از هر اقدامی که کمک کند همه طرف‌ها به تعهدهای خود برگردند استقبال می‌کنیم. اگر آمریکا اراده لازم داشته باشد و هر روز یک بهانه نداشته باشد توافق دست یافتنی است. در بخش‌هایی از توافقات محدودی که در ماه‌های گذشته با آمریکا داشتیم بدعهدی را شاهد هستیم. گویا بدعهدی بخشِ ثابت سیاست خارجی آمریکاست اما ما رفتار غیرسازنده را بدون پاسخ نخواهیم گذاشت.

وی با بیان این که جنگ، چه در اوکراین و چه در غزه، راه‌حل نیست اظهار داشت:

درخصوص استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی به اوکراینی‌ها گفتم هر سندی دارید ارائه کنید ولی هیچ سندی نداشتند. ما به کشورهای مختلف پهپاد ایرانی را واگذار کردیم. اگر کشوری از آنها کپی کند مسئولیت آن متوجه ایران نیست. روس‌ها همیشه تاکید کردند که از هیچ سلاح ایرانی در جنگ اوکراین استفاده نکرده‌اند. اوکراین همیشه ادعا داشته ولی هیچ‌گونه سندی ارائه نکرده است.
او همچنین گفت:

ما در چارچوب حقوق بین‌الملل حق طبیعی خود می‌دانیم که نسبت به صادرات نفت و انرژی اقدام کنیم. آمریکا ارباب و کدخدای دنیا نیست که بخواهد برای کشورهای دیگر تصمیم بگیرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان