آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 13:11

آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست

شماره: 21658
Aa Aa

رئیس‌جمهور آمریکا گفته دستورات لازم برای پاسخ سریع به این حمله صادر کرده؛ ما آماده هستیم تا برای محافظت از شهروندان خود ضربات قوی به طرف مقابل وارد کنیم.

بایدن پس از حملات موشکی به پایگاه های آمریکا در سوریه؛
آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست

پایگاه‌های آمریکا در کرانه شرقی رود فرات و پایگاه‌های نظامی نزدیک میدان نفتی العمر و میدان گازی کونیکو هدف ده‌ها موشک و راکت قرار گرفته است.

به گزارش اسپادانا خبر، این حملات به نظر می‌رسد در پاسخ به حمله اخیر جنگنده‌های آمریکایی به برخی مواضع گروه‌های مقاومت عراقی و سوری در شرق سوریه باشد که منابع خبری می‌گویند در آن دست‌کم ۱۴ تن کشته شده‌اند. 

 شبکه المیادین هم از پرواز گسترده بالگردها و هواپیماهای آمریکایی در منطقه خبر داد.

 

25

 

برخی منابع خبری از جمله الحدث گزارش دادند پایگاه آمریکا در میدان گازی کونیکو واقع در دیرالزور با ۹ راکت هدف قرار گرفته است. این حمله تلفاتی به جا نگذاشته است. 

گفته می‌شود نیروهای آمریکایی حملات توپخانه‌ای را علیه مواضع گروه‌های مقاومت در دیرالزور ترتیب داده‌اند.

  •  

رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای گفت دستور داده تا حملاتی در سوریه علیه «گروه‌های تحت حمایت ایران» انجام شود.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از الجزیره، جو بایدن گفت:

دیروز در سوریه توسط گروه‌های تحت حمایت ایران حمله‌ای علیه نیروهای ما انجام شد و من دستورات لازم برای پاسخ سریع به این حمله را صادر کردم. ایالات متحده به دنبال درگیری با ایران نیست اما ما آماده هستیم تا برای محافظت از شهروندان خود ضربات قوی به طرف مقابل وارد کنیم.

  •  

جان كربی، هماهنگ كننده شورای راهبردی کاخ سفید گفت:

مشخص است که گروه‌های تحت حمایت ایران نمی‌خواهند شاهد حضور نیروهای آمریکایی در کشورهایی مثل عراق و سوریه باشند و تلاش می‌کنند آن‌ها را به خروج وادارند. اگر نیروهای تحت حمایت ایران به حمله به افراد و مواضع ما ادامه دهند حمله‌های ما نیز ادامه خواهد یافت و کوتاه نمی‌آییم. واشنگتن با تمام توان از نیروهایش حفاظت می‌کند.

  •  

فاکس‌نیوز گزارش داد شماری از نیروهای آمریکا در اثر حمله راکتی جدید به پایگاه‌های این کشور در سوریه زخمی شده‌اند اما سنت‌کام در بیانیه‌ای گفت که در مجموع ۱۰ راکت به سمت «دهکده سبز» در شمال شرق سوریه شلیک شد اما این حمله هیچ خسارت یا تلفاتی به همراه نداشت. 

مطابق این بیانیه یکی از راکت‌ها از مسیر خارج شد و به یک منزل مسکونی اصابت کرد که باعث «خسارت سنگین» به آن و زخمی شدن دو زن و دو کودک شد. 
دهکده سبز در میدان گازی العمر واقع شده و حدود ۹۰۰ نیروی آمریکایی در آنجا مستقر هستند.

  •  

سی‌ان‌ان زخمی شدن نظامی آمریکا در حمله جدید راکتی را تأیید کرد 

یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان تأیید کرد که یکی از نظامیان این کشور در حمله جدید راکتی به میدان گازی کونیکو در سوریه زخمی شده و در حال حاضر در شرایط باثبات قرار دارد.

  •  

رایدر، سخنگوی پنتاگون با بیان اینکه ۲ حمله جداگانه به ۲ تاسیسات در شرق سوریه انجام دادیم گفت:

ما این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که در صورت هدف قرار گرفتن نیروهای ما، پاسخ مناسبی بدهیم.

او مدعی شد که ایران از شبه نظامیانی که به آمریکایی‌ها در شمال شرق سوریه حمله کردند حمایت می‌کند.

وی با طرح این ادعا که مطمئن هستیم پهپادی که تاسیسات ما در سوریه را هدف قرار داد ایرانی بوده است گفت:

این مسئولیت ایران است که امنیت و ثبات در منطقه را نقض نکند.

  •  

کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص مشارکت ایران در حمله به پایگاه‌های این کشور در سوریه واکنش نشان داد.

او گفت:

آمریکا تلاش دارد با فرافکنی و فرار از تبعاتی که اشغال غیر قانونی بخشی از خاک سوریه متوجه نیروهای نظامی این کشور می‌کند اتهاماتی را متوجه ایران نماید که واقعیت ندارد. واشینگتن نمی‌تواند با ایجاد بحران‌های تصنعی و دروغ‌پردازی، مقابله‌ی طبیعی و قانونی کشورهای اشغال شده با نیروهای نظامی آمریکا را به کشورهای دیگر منتسب کند. ایران برای مقابله با تروریسم وابسته و ایجاد امنیت پایدار در سوریه هزینه‌های زیادی را متحمل شده و با هرگونه اقدامی که ثبات در این کشور را با مخاطره روبرو کند مخالف است و با آن مقابله می‌کند.   

خسروی با اشاره به نقش آمریکا در ایجاد و حمایت از داعش به عنوان ابزار نیابتی برای پیگیری اهداف سیاسی در سوریه و عراق گفت:

طی دو روز گذشته نیز بالگردهای آمریکایی با چندین سورتی پرواز با هدف توسعه بی‌ثباتی در سوریه اقدام به جابه‌جایی تروریست‌های داعشی در خاک این کشور کرده‌اند که باید در قبال آن پاسخگو باشند.

او تاکید کرد:

هرگونه بهانه‌گیری برای حمله به پایگاه‌هایی که با درخواست دولت سوریه برای مقابله با تروریسم و عوامل داعش در خاک این کشور ایجاد شده بدون درنگ با پاسخ متقابل روبرو خواهد شد.

  •  

ایران حمله آمریکا به اهداف غیرنظامی در دیرالزور سوریه را محکوم کرد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت:

استمرار حضور غیرقانونی نظامی آمریکا و اشغال بخش‌هایی از خاک سوریه و حمله به اهداف مختلف در این کشور نقض قوانین بين‌المللی و حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی این کشور است. ادعای آمریکا مبنی بر حضور در سوریه برای مبارزه با داعش كه خود در ايجاد آن نقش اساسی داشته صرفاً بهانه‌ای برای ادامه اشغالگری و غارت ثروت‌های ملی سوریه ازجمله منابع انرژی و غلات این کشور است. مقامات آمریکا همواره اتهامات بی‌اساس و اثبات نشده‌ای را مطرح و بر مبنای آن قضاوت می‌کنند اما کاخ سفید بداند که این روش منسوخ شده است.

  •  

جو بایدن در پیام خود به کنگره آمریکا مدعی شد:

در ۲۳ مارس نیروهای ما در پاسخ به مجموعه‌ای از حملات و تهدیدها، حملاتی را علیه تأسیسات شبه نظامیان در شرق سوریه انجام دادند. حملات دقیق در سوریه علیه تأسیسات مورد استفاده گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران صورت گرفت.

  •  

یک گروه عراقی مسئولیت حمله به نظامیان آمریکایی در شرق سوریه را برعهده گرفت

گروهی عراقی «لواء الغالبون» حمله روز پنجشنبه به پایگاه آمریکا در شرق سوریه را برعهده گرفت و اعلام کرد: 

عملیات ما و عملیات‌های دیگری که به اذن خداوند صورت خواهد گرفت، در راستای واکنش مشروع به جنایت علیه فرماندهان پیروزی و همچنین جنایت‌های آمریکا در کشور و منطقه انجام شده است. فرماندهی لواء الغالبون قصد اجرای علمیات‌های دقیق بیشتری با تسلیحاتِ در حال توسعه مداوم علیه نیروهای اشغالگر آمریکا را دارد. تا زمان خروج کامل آن‌ها از کشور ما آمریکایی‌ها روی امنیت را در عراق و خارج از آن نخواهند دید.

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان