آمریکا در جایگاه مداخله درباره انتخابات ایران نیست | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 15:59

آمریکا در جایگاه مداخله درباره انتخابات ایران نیست

شماره: 24793
Aa Aa

ادعای ساخت پایگاه در دریای سرخ با کمک سودان بی‌اساس و سیاسی بوده و همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه نیز علیه هیچ کشوری نیست.

ایران از هیچ جنگی در منطقه حمایت نمی‌کند؛
آمریکا در جایگاه مداخله درباره انتخابات ایران نیست

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خود گفت:

انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در فضایی امن، سالم و پر نشاط و با حضور هوشمندانه و با بصیرت مردم ایران برگزار شد.

به گزارش اسپادانا خبر، او اظهارداشت:

فردا دومین نشست اضطراری وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده در ارتباط با تحولات اخیر فلسطین و جنایت های رژیم صهیونسیتی علیه مردم غزه برگزار می‌شود. تکلیف کشورهای اسلامی در اجلاس فردا روشن است. آنها باید یک تصمیم جدی برای ایجاد بازدارندگی از ادامه حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، پایان دادن به جنگ و فراهم کردن زمینه برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم فلسطین بگیرند و مانع از تحقق هدف شوم صهیونیست‌ها برای کوچاندن مردم غزه شوند.

وی ادعاهای مطرح شده از سوی برخی از رسانه‌های غربی مبنی بر ساخت پایگاهی در دریای سرخ با کمک سودان گفت:

آفتاب آمد دلیل آفتاب. وزیر امور خارجه سودان این موضوع را تکذیب کرده است. ادعایی که مطرح شده همانطور که وزیر خارجه سودان اشاره کردند یک ادعای بی‌اساس و با اهداف سیاسی است.

او در واکنش به ادعاهای رسانه‌های غربی در مورد همکاری‌های دفاعی ایران با روسیه در طول جنگ اوکراین گفت:

ما بارها در این ارتباط مواضع و دیدگاه‌های خودمان را مطرح کرده‌ایم. روابط نظامی و دفاعی ایران و روسیه همکاری‌های متعارف و مبتنی بر حقوق و مقررات بین‌المللی و همچنین مبتنی بر منافع و مصالح مشترک دو کشور است. این همکاری‌ها مسبوق به قبل از  وقوع جنگ در اوکراین است و همکاری‌های دو کشور در همین چارچوب ادامه پیدا می‌کند. این همکاری علیه هیچ کشور و طرف ثالثی نیست و مواضع ایران در مورد جنگ اوکراین مشخص است. ما بارها اعلام کرده‌ایم که جنگ را راه حل نمی‌دانیم و از راهکار سیاسی حمایت می‌کنیم  و در همین ارتباط بارها آمادگی ایران را برای میانجیگری جهت حل این بحران اعلام کرده‌ایم. مطرح کردن این اتهامات را با انگیزه‌های سیاسی و تلاش برای انحراف اذهان از نقش جنگ‌افزاران در ادامه این جنگ می‌دانیم؛ جنگ افروزانی که میلیاردها دلار تسلیحات خود را برای یک طرف این جنگ ارسال می‌کنند و باعث افزایش جنگ‌افروزی می‌شوند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: 

ایران از هیچ جنگی در منطقه حمایت نمی‌کند و همواره طرف سازنده در مناقشات منطقه‌ای بوده است.

کنعانی همچنین گفت:

آمریکا در جایگاهی نیست درباره انتخابات ایران موضع‌گیری و مداخله کند؛ بروند مسائل داخلی خودشان را حل کنند. آمریکا از وجاهتی برخوردار نیست که در ارتباط با انتخابات در ایران موضع‌گیری و مداخله کند. اگر مقامات دولت آمریکا نگاه به دموکراسی‌ها و آرای ملت‌ها دارند، بهتر است ابتدا فکری به حال کشور خود و سلامت نظام انتخابات در خود آمریکا بکنند. در هر دوره انتخاباتی شاهد ماجراهای عجیب و غریبی در خود آمریکا هستیم.

او با بیان این که انتخابات آمریکا یک موضوع داخلی و مربوط به ملت آمریکا است اظهار داشت:

آمد و رفت دولت‌ها در آمریکا تغییری در تعهد به برجام ایجاد نمی‌کند و هدف اصلی ما لغو تحریم‌ها است. آنچه برای ما مهم است رفتار دولت آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی است. 

وی با بیان این که تفاوتی در رفتار دولت‌های آمریکا چه دموکرات چه جمهوری‌خواه تاکنون دیده نشده گفت:

هرگونه تغییری در رفتار نابرابر و نادرست و غلط دولت آمریکا نسبت به ایران محل اهتمام و توجه ما خواهد بود. رفتار دولت آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران محل قضاوت و اهتمام خواهد بود.

وی با بیان این که کانال‌های دیپلماتیک میان ایران و آمریکا با واسطه فعال است گفت:

پایبند به میز مذاکره بوده و هستیم و امکان جمع‌بندی مذاکرات و بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها به برجام وجود دارد.

او همچنین در واکنش به ادعاها درباره میدان گازی آرش اظهار داشت:

طرح ادعاهای بی‌اساس و یکجانبه بیانیه شورای همکاری خلیج فارس درباره میدان گازی آرش هیچ حقوقی را برای مدعی ایجاد نخواهد کرد.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان