آمریکا شایعات درباره توافق موقت با ایران را اشتباه و گمراه کننده خواند | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 14 ارديبهشت 1403 - 3:24

آمریکا شایعات درباره توافق موقت با ایران را اشتباه و گمراه کننده خواند

شماره: 22507
Aa Aa

آمریکا می گوید زندانیان آمریکایی در ایران در اولویت قرار دارند| سخنگوی کاخ سفید نیز گفته سیاست‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی بدون تغییر است.

عمان می گوید آمریکا و ایران به توافق نزدیک هستند؛
آمریکا شایعات درباره توافق موقت با ایران را اشتباه و گمراه کننده خواند

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که انتظار می‌رود در سفر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به چین موضوعاتی که مورد اختلاف است به صورت صریح مورد بحث قرار بگیرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از فارس، وی با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌های اخیر درباره توافق موقت با ایران گفت:
شایعات درباره توافق موقت با ایران اشتباه و گمراه کننده است. سیاست اول ما این است که اطمینان بیابیم  ایران هیچ‌گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. مسلما ما در حال رصد فعالیت‌های ایران در زمینه غنی‌سازی هستیم. ما بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه رسیدن به این هدف است البته ما برای تمامی گزینه‌های احتمالی هم آماده می‌شویم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد:

«موضوع بازداشت شدگان (آمریکایی) در ایران برای ما در اولویت قرار دارد».

او با اشاره به موضوع آزادسازی حدود ۳ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق ذیل برخی معافیت‌های تحریمی گفت که این پول‌ها به ایران انتقال داده نمی‌شوند و تنها می‌توان از آن برای امور بشردوستانه و دیگر اموری که مشمول تحریم نمی‌شوند استفاده کرد.

میلر در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره این که آیا با باربارا لیف، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک هم‌نظر است که گفته بود بحرین و ایران احتمالا به زودی روابط دیپلماتیکشان را از سر می‌گیرند و آیا بحرین در این باره با آمریکا رایزنی کرده است، گفت: «ما همواره از تعاملات دیپلماتیک در منطقه در صورتی که بتواند موجب محدود کردن فعالیت‌های ایران شود، حمایت کرده‌ایم.»

  •  

«کارین ژان-پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید نیز در نشست خبری در کاخ سفید با تاکید دوباره بر لزوم جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح اتمی گفت که واشنگتن همچنان بر محدود کردن فعالیت‌های ایران در منطقه متمرکز است.

او بر ثابت و بدون تغییر بودن سیاست‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا در حال گفتگو با ایران بوده و راه‌های ارتباطی دو طرف چیست گفت:

«داشتن کانال‌های باز گفتگو مهم است. من فقط این را تکرار می‌کنم که سیاست ما در مورد ایران تغییر نکرده است. ما همچنان بر محدود کردن رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران از طریق فشار، هماهنگی نزدیک با متحدانمان و کاهش تنش در منطقه متمرکز هستیم. این شامل مطمئن شدن از اینکه ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند نیز می‌شود. ما در دو سال گذشته در مدیریت این مورد ثابت بوده‌ایم بنابراین ما همیشه فعالیت‌های غنی‌سازی ایران را از نزدیک رصد خواهیم کرد».

ژان-پی‌یر با بیان اینکه واشنگتن دیپلماسی را با ایران ترجیح می‌دهد گفت که این چیزی است که هم وزارت خارجه آمریکا و هم رئیس جمهور این کشور بر آن تاکید دارند ولی ما در حال آماده شدن هستیم در هماهنگی کامل با شرکا و متحدان خود برای همه گزینه‌ها و موارد احتمالی آماده می‌شویم. این [سیاست] نیز تغییری نکرده است».

  •  

بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان نیز گفت که جمهوری اسلامی ایران و آمریکا به حصول توافق برای تبادل زندانیان نزدیک شده‌اند.

البوسعیدی در مصاحبه با وبگاه «المانیتور» اظهار داشت که جدی بودن واشنگتن و تهران در تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای را احساس می‌کند.

وی درباره توافق احتمالی تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا توضیح داد:

«می‌توانم بگویم که آنها نزدیک هستند احتمالاً فقط بحث موضوعات فنی باقی مانده است».

وزیر خارجه عمان درباره وجوه مسدودشده ایران در کشورهای خارجی نیز گفت:

«آنها باید یک چارچوب و یک جدول زمانی برای نحوه سازماندهی کردن [آزادسازی پول ایران] داشته باشند. گمان می‌کنم آنها در حال حل و فصل مسائل هستند».

البوسعیدی ضمن اجتناب از تایید میانجی‌گری عمان در توافق احتمالی تبادل زندانیان یا سرنوشت امول بلوکه‌شده ایران گفت که کشورش با حسن نیت اماکن دیپلماتیک خود چه در خاک عمان و چه در هر جای دیگری را برای کمک به هر دو طرف پیشنهاد کرده است.

وی ضمن مثبت ارزیابی کردن فضای پیرامون موضوع هسته‌ای ایران توضیح داد:

«معتقدم که سران ایران برای دستیابی به توافق جدی هستند. تا زمانی که طرف مقابل (آمریکا) نیز با حسن نیت جواب آنها را دهد، آنها (ایران) هم مایل به انجام این کار هستند».

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان