آمریکا و انگلیس به یمن حمله کردند | اسپادانا خبر
 
 
پنجشنبه، 13 ارديبهشت 1403 - 10:23

آمریکا و انگلیس به یمن حمله کردند

شماره: 24402
Aa Aa

حملات آمریکا و انگلیس در یمن با هواپیما، کشتی و زیردریایی انجام شده و سکوهای پرتاب پهپاد، شلیک موشک و مواضع رصد ساحلی به همراه سایت رادی حوثی‌ها را هدف قرار داده است.

با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند؛
آمریکا و انگلیس به یمن حمله کردند

آمریکا و انگلیس اهداف و مواضع مرتبط با انصارالله یمن در خاک این کشور را هدف حملات گسترده قرار دادند.

به گزارش اسپادانا خبر، یک مقام آمریکایی مدعی شد که حملات به مواضع حوثی‌های یمن به هدف برخورد کرده و انگلیس و آمریکا سکوهای پرتاب پهپاد، شلیک موشک و مواضع رصد ساحلی به همراه سایت رادی حوثی‌ها را هدف قرار داده است.

مقام آمریکایی در گفت‌وگو با رویترز مدعی شد حملات آمریکا و انگلیس در یمن با هواپیما، کشتی و زیردریایی انجام شد.

یک مقام آمریکایی نیز به شبکه سی ان ان گفت که ارتش آمریکا هدف های مختلفی در مناطق تحت کنترل حوثی ها در یمن را با جنگنده بمب افکن و موشکهای تام هوک هدف قرار داده است.

ارتش ملی یمن در پاسخ به تجاوز هوایی آمریکا و انگلیس به این کشور یک هدف متعلق به ایالات متحده در دریای سرخ را هدف موشک های بالستیک قرار داده است.

برخی منابع غیر رسمی نیز مدعی شدند که ناوهواپیمابر آیزنهاور هدف حملات موشکی نیروهای مسلح یمن بوده است.

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در نخستین واکنش به بمباران یمن از سوی ائتلاف دریایی آمریکا و انگلیس مدعی شد:

«حملات در دریای سرخ نیروهای آمریکایی و ملوانان غیرنظامی را به خطر انداخته بود.»

به گفته بایدن خدمه بیش از ۲۰ کشور در اقدامات و تحرکات دریایی تهدید یا گروگان گرفته شده اند.
جو بایدن در بیانیه ای افزود:
«اقدام دفاعی امروز در پی تشدید حملات شورشیان یمنی علیه کشتی‌های تجاری انجام شد و تحت هدایت من نیروهای آمریکایی با همکاری بریتانیا حملاتی را علیه تعدادی از اهداف در یمن انجام دادند. حملات پیامی است مبنی بر اینکه ما حملات به نیروهای خود و به خطر افتادن آزادی دریانوردی را تحمل نخواهیم کرد و در صورت لزوم از دادن دستورات بیشتر برای محافظت از مردم و جریان آزاد تجارت بین‌المللی تردید نخواهم کرد. این حملات با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند انجام شد و سایت‌هایی را هدف قرار دادند که برای به خطر انداختن ناوبری استفاده می‌شدند. واکنش بین المللی به حملات بی پروای یمنی‌ها محکم و متحد بود. ما به همراه ۱۳ متحد و شریک خود به یمن هشدار دادیم که اگر حملاتشان متوقف نشود شورشیان عواقب آن را متحمل خواهند شد.»
پنتاگون نیز با اعلام بیانیه‌ای تائید کرد که آمریکا به ۱۰ هدف در یمن حمله کرده است.

«حسین العزی»، معاون وزیر امور خارجه در دولت صنعا نیز در واکنش به بمباران یمن اعلام کرد:

«کشورمان مورد حمله تهاجمی گسترده ناوها، زیردریایی‌ها و هواپیماهای جنگی آمریکایی و انگلیسی قرار گرفته است. بدون شک لندن و واشنگتن باید برای پرداخت هزینه سنگین این اقدامات و تجاوزات آماده شوند.»

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس در دفاع از تجاوز نظامی به یمن مدعی شد که این اقدام «متناسب، لازم و محدود» و «دفاع از خود» بود.

سوناک در بیانیه‌ای که در تارنمای دولت این کشور قرار گرفت گفت:

نیروی هوایی سلطنتی حملاتی هدفمند علیه تاسیسات نظامی مورد استفاده حوثی‌های یمن انجام داد. حوثی‌ها در ماه‌های اخیر مجموعه حملات خطرناک و بی‌ثبات‌کننده‌ای علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ انجام داده، کشتی‌های بین‌المللی انگلیس و دیگران را تهدید کرده و باعث اختلال گسترده در یک مسیر حیاتی تجاری و افزایش قیمت کالاها شدند. اقدامات بی‌محابای آنها جان انسان‌ها را در دریا به خطر انداخته و بحران انسانی در یمن را به وخیم‌تر می‌کند بنابراین ما در کنار آمریکا و با حمایت غیرعملیاتی هلند، کانادا و بحرین یک اقدام متناسب، لازم و محدود در دفاع از خود و علیه اهداف مرتبط با آن حملات انجام دادیم تا قابلیت‌های نظامی حوثی‌ها را کاهش داده و از کشتیرانی جهانی حفاظت کنیم. نیروی دریایی سلطنتی انگلیس به عنوان بخشی از «عملیات نگهبان رفاه» چندملیتی به گشتزنی در دریای سرخ ادامه می‌دهد تا از تهاجم بیشتر حوثی‌ها جلوگیری کند. ما از آنها می‌خواهیم که حملات خود را متوقف کرده و گام‌هایی برای کاهش تنش‌ها بردارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از «چند مقام آمریکایی» گزارش داد که ارتش‌های آمریکا و انگلیس «بیش از ۱۲ سایت مورد استفاده توسط حوثی‌های یمن» را هدف قرار دادند.

این اهداف نظامی شامل مراکز لجستیکی، سامانه‌های دفاع هوایی و اماکن انبار تسلیحات بوده است.

سی.ان.ان نیز گزارش داد که موشک‌های تاماهاوک از سکوهای هوایی، زمینی و زیرسطحی شلیک شدند و هدف از این حملات کاستن از حملات مداوم حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ بود.

این گزارش افزود که اهداف مورد حمله شامل سامانه‌های راداری، محل نگهداری پهپادها و سایت‌های پرواز آنها، انبار موشک‌های بالستیک و کروز و سایت‌های شلیک آنها بود.

«علی القحوم»، از اعضای ارشد انصارالله یمن در نخستین واکنش به بمباران اهدافی در کشورش توسط ائتلاف آمریکایی و انگلیسی اعلام کرد:

جنگ شدید در دریای سرخ و هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی آمریکا و انگلیس و اقدامات بزرگ‌تر علیه متجاوزان در راه است و اکنون با قدرت به ناوهای آمریکایی و انگلیسی در دریای سرخ پاسخ می‌دهیم.

واکنش جمهوری اسلامی ایران به حملات امریکا و انگلیس به یمن

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حملات نظامی آمریکا و انگلیس به چند شهر یمن را شدیدا محکوم کرد و آن را اقدامی خودسرانه، نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل دانست.
کنعانی افزود:
این حملات نظامی در راستای استمرار حمایت کامل آمريکا و انگلیس در صد روز گذشته از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و شهروندان مظلوم و تحت محاصره کاملِ نوار غزه صورت می‌گیرد.
کنعانی با تاکید بر اینکه این حملات خودسرانه نتیجه‌ای جز دامن زدن به ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه نخواهد داشت افزود:
در حالی‌که رژیم صهیونیستی همچنان به حملات و جنایات جنگی خود در نوار غزه و کرانه باختری در فلسطین ادامه می دهد، آمریکا و انگلیس در صدد هستند با گسترش چتر حمایتی خود از رژیم صهیونیستی توجه مردم جهان را از جنایات این رژيم جعلی، جنایتکار و متجاوز علیه مردم فلسطین منحرف سازند.
کنعانی با ابراز نگرانی نسبت به پیامدهای تکرار این گونه حملات خودسرانه برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی از جامعه جهانی خواست با واکنش‌ها و اقدامات مسئولانه از گسترش دامنه‌های جنگ، بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه جلوگیری نمايند.
 
نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که نیروهای آمریکایی و متحدانش بیش از ۶۰ نقطه را در ۱۶ مکان مورد استفاده حوثی ها در یمن، هدف قرار داده‌اند.
بر اساس این اعلام نقاط مورد هدف شامل هسته‌های فرماندهی و کنترل، انبارهای مهمات، سیستم‌های پرتاب، تأسیسات تولید و سامانه‌های رادار دفاع هوایی بوده و در این حملات از بیش از یکصد قطعه «مهمات هدایت‌شونده دقیق» استفاده شده است.
شبکه تلویزیونی المسیره، وابسته به حوثی‌ها نیز می‌گوید آمریکا و بریتانیا در حملات هوایی و موشکی خود یک پایگاه نیروی هوایی، یک فرودگاه و یک پایگاه نظامی را هدف قرار دادند.
 
نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان