ارتش میانمار پس از بازداشت آنگ سان سوچی کودتا کرد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 3:49

ارتش میانمار پس از بازداشت آنگ سان سوچی کودتا کرد

شماره: 12590
Aa Aa

ارتش با ادعای تقلب در انتخابات گفته کنترل میانمار را برای یک سال در دست می‌گیرد| آنگ سان سوچی، رئیس دولت و برنده جایزه صلح نوبل ۱۹۹۱است.

اعلام حکومت نظامی در میانمار؛
ارتش میانمار پس از بازداشت آنگ سان سوچی کودتا کرد

ارتش میانمار پس از بازداشت آنگ سان سوچی و چند تن دیگر از رهبران حزب حاکم کودتا کرد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از یورونیوز، ارتش میانمار با انتشار بیانیه‌ای با اعلام حکومت نظامی در کشور گفته است که کنترل کشور را به مدت یک سال در دست می‌گیرد و در حال حاضر قدرت به مین آنگ هلینگ، فرمانده کل ارتش منتقل شده است.

یگان‌هایی از ارتش میانمار به جز آنگ سان سوچی، چند تن دیگر از رهبران حزب اتحادیه ملی از جمله وین مینت، رئیس جمهوری و چند سروزیر ایالتی را بازداشت کرده بودند.

حزب اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری آنگ سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل ۱۹۹۱ در انتخابات با کسب حدود ۸۳ درصد آرا در انتخابات پارلمانی میانمار به پیروزی رسید اما ارتش با ادعای تقلب در انتخابات آن را مخدوش دانسته بود.

مطابق با قانون اساسی میانمار بخشی از کرسی‌های مجلس و سه سمت وزارتی در کابینه به ارتش تعلق دارد.

ارتش موضوع ادعای خود مبنی بر بروز تقلب و مخدوش بودن نتایج انتخابات اخیر را در قالب شکایتی به کمیسیون انتخابات ارائه داده اما کمیسیون آن شکایت را رد کرده بود.

سخنگوی ارتش میانمار پیش تر گفته بود که به دلیل رد این شکایت علیه دولت «اقدام» خواهد کرد.

آنگ سان سوچی عملا رئیس دولت میانمار است و مقامی هم‌ارز نخست وزیر دارد.

حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی میانمار که آنگ سان سوچی، رهبری آن را به عهده دارد در فیسبوک اعلام کرده است:

اقدام به کودتای ارتش میانمار غیرقانونی است. ارتش با این کار اراده ملی را زیر پا گذاشته و قانون اساسی را نقض کرده‌است؛ از مردم می خواهیم با کودتا مخالفت کرده و اجازه بازگشت به دیکتاتوری نظامی را ندهند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز در واکنش به کودتا در میانمار گفته است:

ایالات متحده از گزارش‌هایی مبنی بر اقدام ارتش میانمار (برمه) برای تضعیف انتقال دموکراتیک کشور از جمله دستگیری آنگ سان سوچی رهبر دولت و سایر مقامات غیرنظامی این کشور نگران است. ما همچنان حمایت قاطع خود از نهادهای دموکراتیک میانمار را تایید می‌کنیم و با هماهنگی با شرکای منطقه‌ای خود از ارتش و سایر طرف‌ها می‌خواهیم که به هنجارهای دموکراتیک و حاکمیت قانون پایبند باشند و زندانیان را آزاد کنند. ایالات متحده با هر گونه تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات اخیر یا جلوگیری از انتقال دموکراتیک قدرت در میانمار مخالف است و در صورت عدم بازگشت این مراحل علیه عاملان آن اقدام خواهد کرد. ما از نزدیک اوضاع را رصد می کنیم و در کنار مردم میانمار هستیم که پیش از پیش برای دستیابی به دموکراسی و صلح تلاش کرده‌اند.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان