استفاده ابزاری از حادثه هواپیمای اوکراینی را نمی‌پذیریم | اسپادانا خبر
 
 
دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403 - 9:21

استفاده ابزاری از حادثه هواپیمای اوکراینی را نمی‌پذیریم

شماره: 24377
Aa Aa

داعش ساخته سرویس های اطلاعاتی غربی است و باقی‌مانده داعش پراکنده هستند| ارتباط دستگاه‌های اطلاعاتی ایران و منطقه خوب است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
استفاده ابزاری از حادثه هواپیمای اوکراینی را نمی‌پذیریم

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خویش از روسای‌جمهور، روسای مجلس و وزرای خارجه جهان که حادثه تروریستی کرمان را محکوم کردند تشکر و قدردانی کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، او گفت:

آنهایی که تروریست را ابزاری برای اهداف شوم خود قرار دادند بدانند که مسئولیت حقوقی و بین‌المللی این اقدام متوجه آنان است.

وی در خصوص جزئیات مکالمه تلفنی وزرای خارجه ایران و فرانسه اظهار داشت:

خطر تروریسم یک خطر بین‌المللی است که مستلزم اقدامی همه‌جانبه است. در گفت‌وگو با طرف‌های غربی همواره تاکید کرده‌ایم که تروریسم خوب و بد نداریم. این گفت‌وگو فرصتی بود که درخصوص مسئله فلسطین و شرایط بغرنج آن منطقه تبادل‌نظر صورت پذیرد. مواضع اصولی ایران نیز درخصوص ضرورت پایان بخشیدن به جنایات رژیم صهیونیستی مورد تاکید قرار گرفت. دیدگاه‌های ایران درخصوص نحوه پایان دادن به این تراژدی مورد تاکید وزیر خارجه ایران بود. معتقدیم که مواضع اروپا و آمریکا درخصوص فلسطین فاقد اقدامات عملی است.

کنعانی با بیان این که داعش ساخته شده سرویس‌های اطلاعاتی غربی است گفت:

بعد از اضمحلال خلافت خودخوانده داعش با نقش تعیین کننده سپهبد حاج قاسم سلیمانی باقی‌مانده داعش در منطقه پراکنده هستند.

وی با بیان این که ارتباط خوبی میان دستگاه‌های اطلاعاتی ایران و منطقه وجود دارد گفت:

به‌عنوان دستگاه دیپلماسی پیگیری و گفت‌وگوهای لازم را انجام خواهیم داد. بخشی از این پیگیری نیازمند همکاری امنیتی اطلاعاتی دستگاه‌های منطقه است.

او همچنین اعلام کرد:

از هرگونه ابتکار و گفت‌وگوهای فلسطینی-فلسطینی حمایت می‌کنیم. مسئله فلسطین متعلق به ملت فلسطین است و همه جریان‌های فلسطینی می‌توانند در روند سیاسی این کشور نقش ایفا کنند.

کنعانی با بیان این که در استفاده از ظرفیت دیوان بین‌المللی کیفری حمایت می‌کنیم گفت:

حامی ساز و کارهای حقوقی برای تعقیب مقامات رژیم صهیونیستی هستیم. روش حمایتی ما مطابق اصول و روش جمهوری اسلامی ایران و ماهیت غیرمشروع رژیم صهیونیستی است.
کنعانی با بیان این که ریشه بی‌ثباتی اشغالگری است ادامه داد:

 اگر دولت آمریکا و کشورهای غربی به شکل حقیقی به دنبال ممانعت از گسترش دامنه جنگ است باید این اراده را به‌صورت عملی به ظهور برسانند. موضع ما در برابر مسئله فلسطین روشن است اما تاکنون شاهد اقدام موثری از سوی دولت آمریکا نبوده‌ایم. ملت‌های دنیا شاهد این تناقض آشکار در اقدامات آمریکا هستند.

او با بیان این که اطمینان داریم که نیروهای مسلح عراق از اقتدار لازم برای حفظ امنیت برخوردارند گفت:

مدت‌ها است که زمان خروج آمریکا از خاک عراق فرا رسیده است. خروج نیروهای خارجی از عراق مصوبه پارلمان عراق است و استمرار حضور نیروهای آمریکایی تحت هر عنوانی کمکی به حفظ صلح و ثبات در عراق نخواهد کرد. متاسفانه نیروهای آمریکایی از حضور خود در داخل کشورهای منطقه برای اجرا عملیات نظامی علیه کشور میزبان استفاده می‌کنند.

استفاده ابزاری کشورها از حادثه تلخ هواپیمای اوکراینی نمی‌پذیریم

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین اظهار داشت:

یکبار دیگر با خانواده‌های حادثه دلخراش هواپیمای اوکراینی همدردی می‌کنیم و حداکثر تلاش را برای جبران آلام این حادثه انجام دادیم. به تلاش در این زمینه ادامه می‌دهیم.

او گفت:

 استفاده ابزاری کشورها از حادثه تلخ هواپیمای اوکراینی را نمی‌پذیریم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان