امروز مردم نسبت به حل مشکلات امیدوار شده‌اند | اسپادانا خبر
 
 
يكشنبه، 30 ارديبهشت 1403 - 4:43

امروز مردم نسبت به حل مشکلات امیدوار شده‌اند

شماره: 16148
Aa Aa

بر آغاز نشدن پروژه‌های جدید تا تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام در شرایط اقتصادی فعلی اصرار داریم و اولویت با تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم؛
امروز مردم نسبت به حل مشکلات امیدوار شده‌اند

سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در دیدار نمایندگان استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و فارس در مجلس گفت:

امروز وظیفه همه ما آن است که آنقدر با صمیمیت و دلسوزی کار کنیم که گره‌ها از زندگی مردم باز شود؛. راه دیگری نداریم.

به گزارش اسپادانا خبر، او ادامه داد:

اگر امروز که مردم نسبت به حل مشکلات امیدوار شده‌اند این اتفاق نیفتد دیگر چه زمانی مشکلات حل خواهد شد؟

رئیسی با بیان اینکه عدالت بنا به فرموده امیرالمؤمنین در توصیف وسیع‌ترین موضوع اما در اجرا سخت‌ترین کار است گفت:

دولت لایحه بودجه ۱۴۰۱ را بر مبنای عدالت و توسعه متوازن و هدف‌گذاری رشد ۸ درصدی تنظیم کرده و برای اجرای عدالت عزم جدی دارد اما این کار بدون کمک مجلس شدنی نیست.

او  ادامه داد:

پیگیری اجرای مصوبات استانی بر عهده معاونت اجرایی رئیس جمهور است اما شما نمایندگان نیز پیگیر اجرای مصوبات باشید البته با اختیار و استقلال بیشتری که به استانداران داده خواهد شد در کنار صندوق‌های پیشرفت و عدالت که قرار است در استان‌ها تشکیل شود، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و اجرای برنامه‌های ضروری در استان‌ها تسهیل و تسریع می‌شود. در سفرهای استانی اعضای دولت به نقاط مختلف استان اعزام می‌شوند تا مسایل همه استان مورد توجه قرار گیرد اما اگر مسأله‌ای در نقطه‌ای از یک استان مورد غفلت قرار گرفته حتما به معاونت اجرایی ریاست جمهوری ارجاع داده شود تا در صورت لزوم مورد توجه قرار گرفته تا پس از بررسی در مصوبات سفر استانی لحاظ شود.

رئیسی گفت:

بر آغاز نشدن پروژه‌های جدید تا تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام به‌ویژه در شرایط اقتصادی فعلی اصرار داریم و در وضعیت فعلی اولویت با تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است.

او درباره عمل به مسئولیت‌های اجتماعی از سوی صنایع و وزارتخانه‌ها اظهار داشت: در این زمینه عملکرد دستگاه‌ها به‌ویژه وزارت نفت قابل توجه می‌باشد.

رئیسی در پاسخ به سخنان نمانیدگان درباره موضوع تقسیمات کشوری تصریح کرد:

پیشنهادات زیادی در این باره وجود دارد که به وزیر کشور تأکید شده این موارد با سرعت بیشتری بررسی و تعیین تکلیف شوند. همچنین تأکید کردم که در رسیدگی به این موضوع حساسیت‌های محلی به شکل دقیق مورد توجه قرار گیرد.

او درباره کثرت مهاجرین افغانستانی به‌ویژه در استان فارس و مسایل ناشی از آن گفت:

همانطور که در سفر به استان یزد گفتم ایجاد ساز و کاری متناسب که بتواند به مسایل مختلف میلیون‌ها مهاجر مقیم و اتباع دیگر کشورها رسیدگی کند در دستور کار قرار دارد و تشکیل سازمان مهاجرین در دستور کار دولت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه هر سه استان کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و فارس از ظرفیت‌های قابل توجه گردشگری برخوردار هستند بر ضرورت بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها تاکید و تصریح کرد:

این موضوع در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مورد توجه قرار گرفته است.

  •  

سید ابراهیم رئیسی همچنین در دیدار «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق با ابراز خرسندی از برگزاری آرام و امن انتخابات پارلمانی در عراق گفت:

جمهوری اسلامی ایران همواره حامی تشکیل مجلس و دولت قوی و مقتدر در عراق بوده است. اعتراض به انتخابات در هر نظام دمکراتیک و مردمسالارانه ممکن است پیش بیاید و مهم این است که هم اعتراضات و هم رسیدگی به آنها در فرآیندهای قانونی انجام شود.

45

رئیسی با تاکید بر اینکه هر گونه ناامنی در عراق برای ما به مثابه ناامنی در کشور خود خواهد بود اظهار داشت:

ایجاد ناامنی و تهدید ثبات در عراق قابل قبول نیست و سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از ثبات در عراق و اقتدار دولت این کشور است.

او با اشاره به خروج نیروهای نظامی آمریکایی از این کشور تصریح کرد:

این موفقیت ناشی از مقاومت ملت و مسئولین عراق است وگرنه آمریکایی‌ها هر جا ورود نظامی کرده‌اند خارج نشده‌اند مگر در مواردی که با مقاومت ملت‌ها مواجه شده‌اند.

رئیس جمهور ایران از تشکر از تلاش‌های دولت عراق برای بازگرداندن سفیر این کشور از یمن گفت:

رابطه جمهوری اسلامی ایران و عراق مبتنی بر دوستی و اشتراکات عمیق و گسترده دینی، اعتقادی، فرهنگی و تاریخی بوده و در ابعاد مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رابطه‌ای خاص و ویژه است. ارتقای سطح این روابط به نفع دو کشور و منطقه است.

  •  

سید ابراهیم رئیسی در دومین جلسه شورای عالی اشتغال نیز گفت:

زمینه‌ها و ظرفیت‌های بسیاری برای ایجاد اشتغال در کشور وجود دارد که اگر فعال شوند مشکل اشتغال مرتفع خواهد شد. پروژه‌های نیمه تمام از جمله ظرفیت‌هایی است که ایجاد زمینه تکمیل آنها علاوه بر ایجاد اشتغال می‌تواند هم سرمایه‌های سرگردان مردمی را جذب کند و هم باعث ایجاد اشتغال به شکل مستقیم و غیرمستقیم شود. اگر برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بخواهیم صرفاً به منابع دولتی تکیه کنیم شاید ده‌ها سال دیگر هم این پروژه‌ها به پایان نرسند اما جذب سرمایه‌های مردم می‌تواند در مدت کوتاهی همه این پروژه‌ها را به ثمر برساند.

رئیسی با اشاره به هدف‌گذاری رشد ۸ درصدی اقتصاد برای سال ۱۴۰۱ اظهار داشت:

طبق برنامه‌ریزی‌ها ۴،۵ درصد این رشد باید از طریق سرمایه‌گذاری محقق شود. برای جذب سرمایه‌گذاری اول باید روی جذب سرمایه‌های داخلی تمرکز کنیم تا سرمایه‌های خارجی نیز تمایل به ورود به کشور پیدا کنند. همچنین همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی باید برای ایجاد اشتغال احساس وظیفه و مسئولیت کنند و دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها باید بخشی از مجموعه را متولی پیگیری و اجرای سیاست‌های ایجاد اشتغال کنند.

رئیسی گفت:

مواجهه با مردمی که از مشکل بیکاری فرزندانشان گلایه دارند به شکل ویژه انسان را رنج می‌دهد. با وجود ظرفیت‌های فراوان و چشم‌گیر اشتغال‌آفرینی در کشور انصاف نیست که با چنین آماری از بیکاری در کشور مواجه باشیم. همه دستگاه‌ها زمان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای ایجاد اشتغال را کوتاه کنند و با هم‌گرایی با نهادهای کشور به شکل انقلابی و جهادی برای رفع مشکل اشتغال تلاش کنند.

رئیسی از دستگاه‌های مختلف خواست که عملکرد خود را در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» در عمل به الزامات تحقق این شعار بازنگری کنند و اضافه کرد:

دستگاه‌های مختلف عقب‌ماندگی‌های خود نسبت به عمل به الزامات تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» را احصاء کنند و ببینند که چگونه می‌شود در ۳ ماه باقیمانده از سال ۱۴۰۰ آنها را جبران کرد.

رئیس جمهور همچنین خواستار اجرای دقیق قوانین تصویب شده از سوی مجلس شورای اسلامی برای تسهیل و بهبود فضای کسب و کار شد و گفت:

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همه دستگاه‌هایی که ظرفیت‌های مناسبی برای اشتغال‌آفرینی دارند از جمله بخش‌ خصوصی و به‌ویژه بسیج سازندگی جلسه برگزار کند. باید بیش از گذشته به بخش خصوصی میدان دهیم و به عنوان دولت صرفاً بر ایفای نقش حمایت، ‌هدایت و نظارت متمرکز شویم و هر کجا لازم است برای اصلاح قانون نیز اقدام شود.

 رئیسی با تأکید بر اینکه هیچ‌کس نباید در کشور بخاطر نداشتن ضامن از اشتغال محروم شود افزود:

راه‌اندازی سامانه جامع کاریابی که از امروز فعالیت خود را آغاز کرده است می‌تواند بستری مناسب برای تعامل کارفرمایان و کارجویان باشد، اما باید به شدت مراقب باشیم که فعالیت این سامانه حرکتی امیدبخش باشد و مردم پس از مدتی از آن ناامید نشوند.

 

منبع| پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان