انقلاب اسلامی شکوفایی بشر را مد نظر دارد | اسپادانا خبر
 
 
جمعه، 10 فروردين 1403 - 17:37

انقلاب اسلامی شکوفایی بشر را مد نظر دارد

شماره: 21181
Aa Aa

علی باقری کنی گفته ایران در چارچوب توافق گذشته حاضر به انجام مذاکرات است؛ ایران در معادله برجام طرفِ مدعی است و طرف‌های غربی بدهکارند.

پیام اصلی انقلاب آزادی در داخل و خارج است؛
انقلاب اسلامی شکوفایی بشر را مد نظر دارد

علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در برنامه اینسایت شبکه پرس تی وی گفت:

آمریکایی‌ها به تدریج دریافتند که موجودیتی نظیر انقلاب اسلامی عملا راهبردها و رویکردهای کلان آنها را با جدیت تمام زیر سوال می‌برد و هدفِ حمله قرار می‌دهد.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از العالم، وی افزود:

ما اکنون با جهانی که در حال گذار است و قاعدتا باید به نظمی جدید برسد رو به رو هستیم. نوع نگاه و بینش ایران در ایجاد نظم جهانی جدید نیز بسیار مفید و موثر است. انقلاب اسلامی ایران یک پدیده مردم پایه بوده و هست و این نکته مفیدی برای ایجاد ساختارهای جدید نظم جهانی است مثلا مفهوم «مقاومت» که چهره منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را نمایندگی می‌کند تا حد زیادی پدیده‌ای مردم پایه و مردم محور است. همین مردمی بودنِ جریان مقاومت عملا امکانات زیادی را از جریان های مخالف با ایران گرفته تا این جریان را غیرمردمی و نامشروع معرفی کنند. این در نوع خود هنر و یکی از ظرفیت‌های قابل توجه انقلاب اسلامی ایران بوده است. غربی‌ها و متحدان آنها در سطح جهان همواره سعی داشته‌اند تا به این جریانها (جریان مقاومت) بار منفی بدهند و از این طریق از ارتقای قدرتشان جلوگیری کنند. به همین دلیل هم است که قدرت های غربی با تحمیل سیلی از فشارها علیه جریان و گروه‌های مقاومت سعی کرده‌اند به دیگران این پیام را برسانند که پیروی از راه و رسم جریان مقاومت هزینه‌های سنگینی را برای آنها به دنبال خواهد داشت.

باقری گفت:

در عرصه سخت افزاری مولفه های قدرت ایران فراوان است. از جغرافیای پهناور آن گرفته تا نیروی انسانی غنی آن و غیره. در مقابل در عرصه نرم افزاری باورهای مردم و ظرفیتهای فکری و اندیشه‌ای انقلاب اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. قدرت نرم انقلاب اسلامی تا حد زیادی در قبال دیگر کشورها معطوف به این مساله است که ایران به آنها نمی گوید که ایرانی شوید بلکه بر عکس ایران از آنها می خواهد که خودشان باشند. مساله‌ای که البته در باورهای دینی و ملی ما نیز ریشه دار است. به نظر من یکی از معجزات امام راحل(ره) در جریان پیروزی انقلاب اسلامی شناسایی یا بازشناسایی مولفه‌های قدرت ایران و مهمتر از همه تبدیل این مولفه‌های قدرت به "اقتدار" بود. انقلاب اسلامی یک پدیده هنجارمحور است و شکوفایی بشر را مد نظر دارد و این همان چیزی است که قدرتهای مخالف با ایران مایل به علنی شدن و ترویج آن نیستند.

معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد:

پیام اصلی انقلاب اسلامی آزادی در داخل و آزادی در خارج است. آزادی در خارج یعنی رها بودن از سلطه بیگانگان. در این فضا، سیاست نه شرقی و نه غربی کشورمان به این معنا است که ما نه به شرق تکیه داریم نه غرب اما این به آن معنا نیست که ما با جهان قطع رابطه می‌کنیم. در این فضا نگاه ما به شرق و همسایگانمان در واقع نگاهمان به غیر غرب است (و بالعکس). ما در عین روابط با شرق و غرب عالم استقلال خود را حفظ می‌کنیم و در عین حال با همسایگان کشورمان نیز روابط نزدیک و گسترده‌ای را در دستورکار داریم. ما با دشمن خود بحث تهدیدزدایی را در دستورکار داریم و در رابطه با دیگران تنش زدایی را مد نظر داریم و سعی داریم اختلافاتمان با یکدیگر را با تعامل حل کنیم. یکی از بنیان های اصلی سیاست خارجی ایران که ریشه در باورهای دینی ما نیز دارد این است که ما باید بر عهد و قرار و پیمانهای خود وفادار باشیم. البته که ایران در مورد نظم بین المللی مطلوب و مد نظر خود نیز این اصل را دنبال می‌کند. این در حالی است که آمریکایی‌ها و اساس نظم غرب محور به این موضوع هیچ توجهی ندارند و هر جا منفعتشان اقتضا کرد مسیر دیگری را در پیش می گیرند.

او افزود:

در مورد ماجرای برجام نیز ایران عینا به تعهدات خود عمل کرد و انتظار این را داشته و دارد که آنها هم چنین باشند البته که ایران در برابر بی تعهدی آنها منفعل عمل نمی‌کند،با این حال آنچه که مهم است این نکته می‌باشد که ایران زیرِ تعهدات خود نمی‌زند. تجربه تاریخی برجام نیز همین موضوع را نشان می‌دهد. در این رابطه باید توجه داشته باشیم که حتی اقدامات ایران در زمینه کاهش تعهدات برجامی‌اش نیز بر مبنای مفاد خودِ توافق برجام صورت گرفته و ایران در این زمینه نیز به تعهداتش در قالب برجام وفادار بوده است. در این چارچوب ایران در معادله برجام طرفِ مدعی است و طرف‌های غربی بدهکارند. در سالهای اخیر غربیها چه اروپا و چه آمریکا ثابت کردند که اگر منافعشان ایجاب کند هیچ حد و مرز اخلاقی را نمی شناسند. در این زمینه گسترش تحریم‌های غرب به حوزه‌هایی نظیر مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی و دیگر موراد بشردوستانه از جمله مواردی هستند که در عرصه بین المللی نباید علیه کشوری تحریم شوند. ایران همچنان در این مذاکرات جدیت دارد اما طرف مقابل بعضا همچون قبل بهانه‌هایی واهی می آورد و به دنبال مباحثی خارج از دستورکار است. ایران بارها اعلام کرده که در چارچوب توافق گذشته حاضر به انجام مذاکرات است.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان