ایران ارسال پهپاد به روسیه را تایید کرد | اسپادانا خبر
 
 
سه شنبه، 4 ارديبهشت 1403 - 19:03

ایران ارسال پهپاد به روسیه را تایید کرد

شماره: 20059
Aa Aa

تولید و انتشار محتواهای جعلی در فضای مجازی علیه ملت‌ها و دولت‌ها در مغایرت کامل با منشور حقوق بشر است و بی‌ثبات سازی و خشونت را تشویق می‌کند.

با اعلام امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
ایران ارسال پهپاد به روسیه را تایید کرد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست هماهنگ‌کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در جمع خبرنگاران اظهار کرد:

آقای بورل پیام ایران در خصوص مذاکرات لغو تحریم‌ها را به طرف آمریکایی منتقل کرده است.

به گزارش اسپادانا خبر و به نقل از ایسنا، او ادامه داد:

طرف آمریکایی اعلام کرده که پیام ایران را با دقت بررسی می‌کند و پاسخ ایران را طی چند روز آینده می‌دهد. ما منتظر پاسخ آنها هستیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد اظهارات بایدن مبنی بر این که ایران را به زودی آزاد می‌کنیم گفت:

آقای رییسی دیروز پاسخ اظهارات آقای بایدن را دادند. مقامات آمریکایی نیز بلافاصله بعد از اظهارات نسنجیده ایشان، این موضع را اصلاح کردند و آنها از طریق مجاری دیپلماتیک به ما اعلام کردند که آمریکا چنین موضعی را ندارد البته برای ما پوشیده نیست که نیت کاخ سفید همواره در ۴۳ سال گذشته این بوده که برای تغییر نظام در ایران تلاش کند. بارها در مذاکرات هسته‌ای این موضع به صراحت به طرف آمریکایی گفته شده که رفتار شما صادقانه و مبتنی بر حل مشکل نیست و شما همواره اهداف پنهانی را برای منافع خود در منطقه دنبال می‌کنید و به فکر ملت‌های منطقه نیستید. آمریکایی‌ها از مدت‌ها پیش گفته بودند که پلن B در مورد ایران دارند و این موضوع را در مورد ایران دنبال می‌کنند. همه آن چیزی که ملت ایران در این ۴۰ روز مشاهده کرد همه پلن B بود که آمریکایی‌ها می‌خواستند دنبال کنند و خدا را شکر با حمایت مقام معظم رهبری و بصیرت مردم ایران شکست خوردند.

او در پاسخ به سوالی در ارتباط با همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه اظهار کرد:

مناسبات ایران و روسیه بر اساس اصول همسایگی و منافع دو جانبه است.

وی با اشاره به برخی از اخبار منتشر شده از سوی مقامات و رسانه‌های غربی در مورد ارسال پهپاد و موشک از سوی ایران به روسیه گفت:

اظهارات آنها در مورد بخش موشکی کاملا غلط است و بخش پهپاد درست است. ما تعداد معدودی پهپاد ماه‌های قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم. ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و این موضوع را به مقامات اوکراین نیز اعلام کرده‌ایم. به مقامات اوکراین تاکید کرده‌ایم که اگر مستنداتی در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه وجود دارد در اختیار ما قرار بدهند. در همین چارچوب دو هفته پیش هیئت دفاعی ما برای بررسی این موضوع و برگزاری یک نشست مشترک با اوکراینی‌ها در این زمینه به یک کشور اروپایی رفت ولی در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی‌ها در جلسه حضور پیدا نکردند و علت آن نیز فشار آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی به خصوص آلمان بود. آنها به طرف اوکراینی گفته بودند که ما می‌خواهیم ایران را به خاطر موضوع پهپادها تحریم کنیم و حالا شما می خواهید در یک نشست مشترک با ایرانی‌ها حضور پیدا کنید و با آنها قهوه بخورید. چند روز پیش نیز با وزیر خارجه اوکراین به صورت تلفنی گفت‌وگو و بار دیگر تاکید کردیم که اگر طرف اوکراینی مستنداتی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه وجود دارد به ما ارائه کند و در این زمینه توافق کردیم که آنها مستنداتشان را در اختیار ما بگذارند و قرار است چنانچه طرف اوکراینی بر عهدش پایبند بماند طی روزهای آینده بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و مستندات آنها مورد توجه ماست. اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده است ما نسبت به این مسئله بی تفاوت نخواهیم بود. موضع ما توقف جنگ، بازگشت طرفین به مذاکره و بازگشت آوارگان به منازلشان است و در این مسیر جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های زیادی را از ابتدای جنگ اوکراین داشته و همچنان به تلاش‌ها برای توقف جنگ در اوکراین ادامه خواهیم داد.

  •  

حسین امیرعبداللهیان همچنین در نخستین نشست بین‌المللی گروه دوستان مدافع منشور ملل متحد با اشاره به صورت تقویت همکاری میان اعضای دوستان منشور با هدف مقابله با یکجانبه‌گرایی گفت:

امروز در شرایطی گرد هم آمده‌ایم که جامعه جهانی با چالش‌های فزاینده‌ای در عرصه منطقه و بین‌الملل مواجه است. تضعیف بی‌سابقه چند جانبه‌گرایی و یکجانبه‌گرایی افزار گسیخته در مغایرت آشکار با حقوق بین‌الملل بوده و تعهد این دولت‌ها به منشور حقوق بشر را زیر سؤال برده است. ممانعت از برخورداری مردم کشورهای تحت تحریم به حقوق اولیه خود جنایت علیه بشریت بوده و مسئولیت بین‌المللی برای کشورهای تحریم کننده را در پی خواهد داشت.

امیرعبداللهیان با اشاره به سفر گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل به ایران گفت:

در این سفر گزارشگر حقوق بشر با صحه گذاشتن بر تاثیر منفی تحریم‌ها بر حقوق بشر به ویژه در شرایط کرونا بر خواست خود مبنی بر لغو کامل تحریم‌ها تاکید کرد. مقابله مؤثر و کارآمد با تحریم های یکجانبه مستلزم همکاری و تشریک مساعی کشورهای مستقل است که با ظرفیت‌های فراوانی که در اختیار دارند می‌توانند نقش مهمی در دستیابی به هدف مشترک ایفا نماید.

امیرعبداللهیان با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و نقص آشکار قطعنامه سازمان ملل متحد گفت:

آمریکا با این اقدام قانون گریزی و زورگویی را جایگزین اجرای تعهدات قانونی خود کرد.

او با بیان این که جمهوری اسلامی با وجود نقض تعهد از سوی عزب به راهکار حل و فصل صلح آمیز پرونده هسته‌ای پایبند بوده است گفت:

جمهوری اسلامی مسیر گفتگو برای حفظ توافق را باز گذاشته است. یکجانبه‌گرایی با روش‌های نوین ارتباط ادامه دارد و سوءاستفاده از فناوری‌های جدید و فضای مجازی به منظور تضعیف دولت‌ها و نظام‌های سیاسی مستقل از نشانه‌های آن است. تولید و انتشار محتواهای جعلی در فضای مجازی علیه ملت‌ها و دولت‌ها در مغایرت کامل با منشور حقوق بشر است که یکپارچگی کشورهای مستقل را هدف قرار داده و بی‌ثبات سازی و خشونت در کشورها را تشویق می‌کند.

  •  

همزمان، رابرت مالی، نماينده ويژه آمريكا در امور ايران در توييتر نوشت:  

پهپادهای ايرانی عليه غيرنظاميان اوكراين استفاده می شود. رژیم ایران این موضوع را رد می‌کند اما شواهد آشکار است: پهپادهایی که به روسیه فروخته‌اند علیه غیرنظامیان اوکراین استفاده می‌شوند. شاید رهبران ایران می‌پنداشتند که می‌تواننند از عواقب کمک مخفیانه به تجاوزات وحشیانه روسیه فرار کنند اما نتوانستند.

  •  

گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد خواستار برچيدن تحريم‌ها عليه ايران شد.

 

251

در بخشی از بيانيه پايانی نشست آمده است:

ما حمایت و همبستگی تزلزل‌ناپذیر خود را از مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران، در معرض اقدامات قهری یکجانبه ازجمله تحریم‌های یکجانبه اعمال شده توسط برخی کشورها که ناقض منشور ملل متحد و قواعد و اصول حقوق بین‌الملل است اعلام می‌نماییم. 

این اقدامات بهره‌مندی کامل از حقوق انسانی و تحقق حق توسعه آنها را به شدت تهدید می‌کند. 

همانطور که گزارشگر ویژه سازمان ملل در گزارش خود به شورای حقوق بشر در ١٧ اوت ٢٠٢٢ در خصوص تأثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه بر برخورداری از حقوق بشر، متعاقب سفر رسمی ایشان به جمهوری اسلامی ایران از ٧ تا ١٨ می ٢٠٢٢، توصیه نموده است، ما نیز خواستار برداشتن تمام این اقدامات یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران، اتباع و شرکت‌های ایرانی هستیم.

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان