ایران از لغو تحریم ها عقب نشینی نخواهد کرد | اسپادانا خبر
 
 
شنبه، 29 ارديبهشت 1403 - 9:11

ایران از لغو تحریم ها عقب نشینی نخواهد کرد

شماره: 15970
Aa Aa

او واکنش غربی ها به دور جدید گفت و گوها در وین را مایوس کننده خوانده و گفته و آن ها تصور نداشتند ایران با دست پر در مذاکرات حضور داشته باشد.

علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران؛
ایران از لغو تحریم ها عقب نشینی نخواهد کرد

علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران گفت:

جمهوری اسلامی ایران از خواسته های خود در مسیر فعال سازی دوباره قرارداد هسته ای سال ۲۰۱۵ و لغو تحریم ها عقب نشینی نخواهد کرد.

به گزارش اسپادانا خبر، او در گفت و گو با خبرگزاری آنسا ایتالیا ادامه داد:

با توجه به اینکه این آمریکا بود که در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد بنابراین واشینگتن باید گام نخست را بردارد.

باقری کنی در گفت و گو با الجزیره نیز اظهار داشت:

پیش نویس پیشنهادهایی که طرف ایرانی با هدف لغو تحریم های ظالمانه آمریکا به گروه ۱+۴ داده به گونه ای است که طرف مقابل نمی تواند این پیشنهادها را رد کند. ایران در صورت پذیرش دو پیشنهاد قبلی که روز قبل به طرف مذاکره کننده ارائه شده پیشنهاد سوم را نیز ارائه خواهد داد. موضوع راستی آزمایی و تضمین مواردی بسیار جدی هستند که در سند سوم تشریح شده‌اند. یکی دیگر از موضوعاتی که در مذاکرات دنبال می‌کنیم موضوع جبران خسارت از سوی آمریکا به خاطر آسیب‌ها و خساراتی است که به مردم ما وارد کردند. این موضوع نیز در سند سوم پیشنهادات ما پرداخته خواهد شد. طرف‌های مذاکرات در حال بررسی دو سند دیگری هستند که ارائه کرده‌ایم. به محض این که پاسخشان را دریافت کنیم کار بر روی سند سوم را آغاز خواهیم کرد. با ارائه پیشنهادات تهران که حاکی از ابتکار عمل در وین است اکنون همه‌چیز به رفتار طرف‌های مقابل بستگی دارد و اگر طرف‌های اروپایی به طور کامل به تعهداتشان عمل کنند و طرف آمریکایی به این توافق بازگردد توافق احیا می‌شود. باید اقداماتی انجام شود که اشتباهات کشوری را که از توافق خارج شد جبران کند. بده و بستان زمانی اتفاق می‌افتد که هر دو طرف از چیزی تخطی کنند. ما از چیزی تخطی نکردیم. این آمریکایی‌ها بودند که از توافق خارج شدند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران گفت:

با این حال واکنش غربی ها به این دور از گفت و گوها مایوس کننده بوده است و نشان میدهد که تصور نداشتند ایران با دست پر در مذاکرات حضور داشته باشد.

او گفت:

اقتصاد ما در شرایط چند سال گذشته که تحریم‌های آمریکا و متحدان آن بر ایران برقرار بوده‌اند توانسته است توسعه یابد و پیش‌رفت کند. این یک امر مسلم است که تحریم‌ها اثر داشته‌اند اما ایران نشان داد که تحریم‌ها نمی‌توانند نتیحه بخش باشند.

 

 

نسخه PDF نسخه چاپی ارسال به دوستان